Zpět nahoru: [ seznam her | lodní hra ].

Lodní hra
pravidla

Hrají dvě skupiny po 4 až 10 hráčích. Každá skupina sedí na jedné základně, kde má svoje lodě plující na moři. Na každé lodi jsou na začátku hry postavena čtyři letadla dvou typů: stíhačky a bombardéry. Hra probíhá v pětiminutových kolech, na začátku nichž vylétávají letadla ze základem k náletům na cizí moře. Letadla se při náletu snaží proletět jedním ze vzdušných koridorů, doletět nad cizí moře a vybombardovat nějakou nepřítelovu loď. Ve vzduchu spolu letadla bojují ve vzdušných soubojích, při bombardování na moři se loď snaží letadlo sestřelit. Cílem hry je potopit všechny soupeřovy lodě dříve, než tak učiní on.

Základna

Jedna kajuta klubu deskových her Paluba, kde se shromažďují hráči jedné skupiny a odkud vylétavají letadla na jedotlivé nálety. Na základně je zároveň i čtvercová mřížka představující moře, na kterou si družstvo před začátkem hry rozmístí svoje lodě.

Letadla a nálety

Ve hře jsou dva druhy letadel: bombardéry a stíhačky. Stíhačky jsou představovány figurkami a bombardéry žetonky, které jsou ve čtveřicích rozmístěny na začátku hry na jednotlivých čtverečcích, tvořících lodě. Před náletetem se určí, který hráč zůstane na základně (bude bránit lodě před bombardováním). Ostatní hráči mohou vyletět jako piloti s letadly na nálet. Každý pilot si vezme z některé lodi jedno letadlo - hrací kámen a na papírku dostane napsán rozkaz, který obsahuje:

Čili například: horní koridor, B6.

Na začátku každého kola (to je odpočítáno nahlas rozhodčím) vylétávají letadla ze základen do vzdušného prostoru tvořeného koridory k vlastnímu náletu. Každé letadlo musí letět koridorem, který má v rozkazu, letadla vylétnou v určitém pořadí, a to už za letu nelze měnit. Vyletěla-li do stejného koridoru i nějaká letadla soupeře, dojde ke vzdušnému souboji. Přežije-li letadlo všechny vzdušné souboje a proletí-li celým koridorem, pak buď vstoupí do nepřátelské základny (pokud je to bombardér) nebo se vrátí na svou základnu (přímou cestou - ne zpátky koridorem). Bombardér na nepřátelské základně provede bombardování pole, které má v rozkazu.

Vzdušný prostor a koridory

Vzdušný protor je tvořen třemi letovými koridory, vedoucími od jedné základny ke druhé - jedná se o předem přesně určené cesty po parníku, kudy musí letadlo prolétnout, takže dvě nepřátelská letadla letící týmž koridorem se někde během letu určitě potkají. Při tomto setkání většinou dojde k souboji letadel. Letadlo má v rozkazu přesně napsáno, kterým koridorem má při náletu letět. Je omezen maximální počet letadel, která smí jedna strana vyslat do jednoho koridoru:

Hráčů 4 5 6 7 8 9 10
Maximálně letadel 2 2 3 3 4 4 5

Vzdušný souboj dvou letadel

Setkají-li se ve vzduchu dvě letadla, dojde ke vzdušnému souboji, ve kterém jsou stíhačky silnější než bombardéry. Hráči se zastaví a jednou si střihnou kámen-nůžky-papír. Jde-li o souboj dvou rovnocenných letadel, je sestřelen ten, kdo prohrál. Jde-li o přestřelku bombardéru se stíhačkou a prohrála-li v tomto prvím střihání stihačka, může si pilot stíhačky vybrat, zda se bude v souboji pokračovat, nebo jestli se obě letadla minou a bez úhony proletí dál. Rozhodne-li se pokračovat, hráči si podruhé střihnou a poražený je sestřelen. Potkají-li se dva bombardéry, mohou se domluvit, že k souboji nedojde a obě letadla se minou bez úhony. Pilot sestřelený v souboji dá svému přemožiteli kámen představující jeho letadlo jako trofej a ihned se vrací na svou základnu.

Bombardování - souboj letadla s lodí

Doletí-li bombardér až na nepřátelskou zástěnu, zastaví se na určeném místě (tak, aby neviděl na moře a lodě na něm rozmístěné) a oznámí pole, které chce bombardovat. Hráč, který hraje za lodě (na základně vždy jeden hráč musí zůstat) oznámí buď "voda", pokud se na jmenovaném poli nenachází žádná loď, a bombardér odlétá zpět, nebo řekne "boj", pokud na oznámeném poli je loď, a proběhne souboj lodě a bombardéru.

Bombardér je v souboji s lodí silnější, a proto souboj probíhá podobně jako u stíhačky a bombardéru. Hráči si jednou střihnou kámen-nůžky-papír; pokud vyhrál bombardér, je loď zasažena, pokud vyhrála loď, může se pilot bombardéru rozhodnout, zda bude v souboji pokračovat, nebo odletí s nepořízenou. Rozhodne-li se stříhat, pak druhé stříhání rozhodne, kdo koho zastřelí. Podaří-li se lodi sestřelit letadlo, vezme si hrací kámen představující toto letadlo a pilot se vrací na svou základnu.

Lodě a velikost moře

Lodě jsou seskupení dvou až pěti čtverců, které tvoří kompaktní tvar. Každě družstvo má lodě těhto tvarů:

loď téčko loď kříž loď čtverec loď obdélník 3x1 loď obdélník 2x1
letadlová loď křižník remorkér loď trojka loď dvojka

Družstvo rozmístí své lodě před začátkem hry na svém moři a pak je již nesmí přemisťovat. Lodě se nesmí vzájemně dotýkat, a to ani svými rohy. Jedno přípustně rozmístění do mřížky 7x7 je tedy například toto:

Velikost moře a doporučený počet lodí udává následující tabulka:

Hráčů v jednom družstvu 4 5 6 7 8 9 10
Doporučená velikost moře 6x6 7x7 7x7 8x8 8x8 8x8 8x8
loď dvojka / loď trojka 1/0 1/1 1/1 2/2 2/2 2/2 2/2

Ostatní lodě jsou vždy po jedné.


Vytvořil tým Klubu deskových her Paluba.
Obsah webových stránek je chráněn autorskými právy. Jeho reprodukce za komerčními účely je zakázána.
The contents of these web pages is copyrighted. Any reproduction for commercial use is prohibited.

[PALUBA]