Zpět nahoru: [ seznam her | karetní hry ].
Komando
Jedná se o propracovanou variantu cviku, ve které je povolen dokup
karet, a proto bývá někdy nazývána kaufcvik (od německého
kaufen - kupovat).
- Počet hráčů : 2 a více, nejlépe 4
- Druh karet : francouzské - 32 listů
- Hodnoty : 7,8,9,10,J,Q,K,A
- Cíl hry :
Usiluje se o maximální počet uhraných zdvihů.
- Jak se hraje :
Rozdávající zamíchá balíček karet, dá sejmout a rozdá každému
hráči po dvou kartách. Poté otočí horní list balíčku aversem nahoru, čímž označí trumfovou barvu. Je-li ochoten převzít úlohu hlavního hráče, učiní tak slovy beru komando. Netroufá-li si s ohledem na kvalitu otočené karty tuto roli převzít, řekne dál. Pro rozdávajícího je nejvýhodnější kartou A, K, Q nebo 7. Bere-li komando bez předchozího prohlédnutí obdržených dvou listů, získává otočeného trumfa, a tím i další kartu při výměně nevhodných listů. Vzdá-li se však svého práva, mohou se slovy beru komando anebo dál vyjádřit i ostatní partneři (neberou však otočeného trumfa). Pořadí je dáno ve směru hodinových ručiček, čili jako prvý se vyjadřuje hráč po levici rozdávajícího. Dražba končí v okamžiku, kdy jeden z účastníků mající v ruce jisté dva zdvihy bere komando. Rozdávající pak dodá všem zbývající dva listy.
Druhou část hry zahajuje komandant. Každý z protihráčů mu po obdržení všech čtyř karet nejdříve oznámí, zda přijímá účast ve hře, tedy pomůže, nebo zda zůstává doma. Hráč se špatným listem a bez naděje na zlepšení hodnoty svých karet přikoupením se raději hry nezúčastní.
Jestliže se komandant převzetím své funkce zavazuje docílit nejméně dvou zdvihů, pak každý z účastníků hry musí získat alespoň jeden zdvih. Nesplnění základní povinnosti se přiměřeně trestá.
Následuje výzva komandanta k dokupu karet. Obrátí se nejdříve na hráče po levici a zeptá se kolik karet. Každý si může vyměnit libovolný počet karet až po konečnou hranici čtyř.
- Sehrávka :
Sehrání zahajuje komandant. Má-li vysokou trumfovou kartu, snaží
se hned v prvním kole připravit protihráče o trumfy. Barva se musí ctít. Nemá-li některý z hráčů vynesenou barvu, shazuje trumf. Hráč, jenž získal zdvih, je na mínusu. Jestliže hráč, který přijal partnerství ve hře, neudělá předepsaný zdvih, zaplatí do pokladny plnou hodnotu předchozího vkladu. Komandant platí za nesplnění svých dvou povinných zdvihů do banku dvojnásobek vkladu. Podaří-li se však rozdávajícímu při určování trumfové barvy otočit sedmičku, bere komando bez dlouhého rozmýšlení, neboť mu stačí získat jediný zdvih.
Pokladní hotovost je vždy dělitelná čtyřmi, čili každý zdvih představuje nárok na čtvrtinu této hotovosti. Protože však téměř v každém kole některý z hráčů neuspěje, mohou při nerozumném hazardu narůstat finance bezmála geometrickou řadou.
Pro Klub deskových her Paluba vytvořil Matěj Baťha, Dědek.
Obsah webových stránek je chráněn autorskými právy. Jeho reprodukce za komerčními účely
je zakázána.
The contents of these web pages is copyrighted. Any reproduction for commercial use
is prohibited.