Hrací plán zatím není k dispozici v elektronické podobě. Jde o plán zámku Colditz z doby, kdy sloužil jako německý zajatecký tábor, upravený tak, aby všechny důležité místnosti ležely na jednom patře. Obsahuje vnitřní nádvoří pro zajatce (vybarvené šedě) a vnější nádvoří pro posádku, známé jako komandantura (Kommandantur). Figurky se na plánu pohybují pouze po vyznačených kruhových polích, vždy z jednoho pole na sousední. Pole některých barev mají zvláštní význam; vysvětlivky k plánu jsou součástí pravidel. Shluk bílých polí uprostřed zajateckého nádvoří slouží k nástupům; diagramy, znázorňující, do jakého útvaru mají zajatci na tuto plochu nastupovat, jsou rovněž součástí pravidel (útvar je různý při různém počtu hráčů).
Dále jsou ke hře potřeba dvě kostky (při všech hodech se používají současně), šest různobarevných sad figurek (černé představují německé strážce, ostatní zajatce: každý národ, jehož příslušníci zde jsou vězněni, má svoji barvu) a pět různých balíčků karet.
Figurky: černé představují Němce, těch je k dispozici 16. Ostatních je vždy 8 na každou barvu. Modrou barvu mají Američané, červenou Britové, oranžovou Holanďané, hnědou Francouzi a zelenou Poláci. Pozor - počet figurek, které se skutečně použijí při hře, závisí na počtu hráčů!
Překlad jednotlivých karet je součástí pravidel. Celkem hra obsahuje 96 karet. Balíčky karet jsou následující:
Pro 6 hráčů |
stráž |
16 mužů |
Pro 5 hráčů |
stráž |
15 mužů |
Pro 4 hráče |
stráž |
14 mužů |
Pro 3 hráče |
stráž |
12 mužů |
Pro 2 hráče |
stráž |
6 mužů |
Opuštění samotky. K propuštění ze samotky musí zajatec buď hodit stejné číslo na obou kostkách, nebo použít kartu "Propuštění ze samotky". V obou případech se musí přesunout ze svého pole uvnitř samotky na tučně orámované pole před celou. Jestliže je toto pole obsazené, musí se přesunout na nejbližší volné pole. |
|
Bezpečná zóna. Modrá pole označují bezpečné zóny. Zajatec, který se nachází na takovémto poli, nemůže být za žádných okolností uvězněn. |
|
Pátrací reflektory. Žlutá pole označují prostor osvětlený pátracími reflektory. Zajatci nikdy nesmějí zůstat v dosahu paprsku, musejí ho přeběhnout nebo se zastavit před ním. |
|
Drát. Ostnatý drát na kraji tábora je na desce vyznačen takto. Zajatec může překonat drát pouze v místě, kde k němu z obou stran přiléhají políčka, a s použitím karty "Nůžky na ostnatý drát". |
|
|
Lano se vyžaduje ke spouštění z oken a přes zdi. Místa dopadu jsou na desce bíle orámována (viz obrázek). Místa odrazu obsahují údaj o minimální délce lana potřebné ke spuštění (v násobcích 30 stop / 10 metrů). V rámci svého tahu se může zajatec po odevzdání příslušného počtu karet "Lano" přesunout z pole s číslem na bíle orámované pole na nižší úrovni. |
Tunely jsou na desce vyznačeny takto. Jsou celkem tři a mohou být použity pouze v případě, že velitel zajatců má příslušnou příležitostnou kartu. |
|
Cílové pole. K úspěšnému útěku z Colditzu je nezbytné, aby zajatec dosáhl jednoho ze sedmi cílů vyznačených na plánu. |
Lano. (12 karet) Tato karta představuje 30 stop (10 metrů) lana a dovoluje uprchlíkovi spustit se z okna nebo překonat zdi a hradby v místech označených na desce. Lano se vyrábělo z bavlněného ložního prádla rozřezaného na pruhy, srolovaného a prošitého pevnou nití a jehlou na pytlovinu. Kvůli pevnosti se splétalo a kroutilo.
Klíč. (6 karet) Tato karta umožňuje uprchlíkovi odemknout dveře v místech označených na desce (Key). Klíče se vyráběly z noh od postele, držadel od kýblů a podobných kovových předmětů. Experti dokázali otevřít i mimořádně bezpečné německé křížové zámky Leitz; používali k tomu podomácku vyrobené mikrometrové měřítko.
Propustka. (5 karet) Tato karta dovoluje uprchlíkovi projít hlídanou branou nebo dveřmi v místech vyznačených na desce (Pass). Propustky se vydávaly všem vojákům Wehrmachtu i civilnímu personálu; kradly se a padělaly. Strojem psané údaje se vyplňovaly pomocí podomácku vyrobeného psacího stroje ukrytého v plechovce od tabáku.
Nůžky na ostnatý drát. (4 karty) Tato karta umožňuje uprchlíkovi překonat ostnatý drát okolo tábora v místech, kde z obou stran drátu sousedí pole. Nůžky se vyráběly z okenních rámů nebo částí postelí; tvar se upravoval zahřáním a opětovným zchlazením.
5 zcela totožných karet reprezentuje vybavení do civilu pro jednotlivé skupiny zajatců.
Vybavení do civilu. Jednu z těchto karet musí vlastnit každý velitel zajatců, který chce provést úspěšný útěk. Civilní převlek, mapy, doklady totožnosti, říšské marky, kompas a potraviny byly nezbytné pro každého uprchlíka, který chtěl přežít dlouhou cestu přes nepřátelské území.
(2 karty) Tato karta může být kdykoli vyměněna za Lano.
(2 karty) Tato karta může být kdykoli vyměněna za Klíč.
(2 karty) Tato karta může být kdykoli vyměněna za Propustku.
(1 karta) Tato karta může být kdykoli vyměněna za Nůžky na ostnatý drát.
(2 karty) Vybavení do civilu (část: kompas a jídlo). Tuto kartu lze použít jako část vybavení nezbytného pro přežití na nepřátelském území. Kompas: Magnetizace jehel se prováděla jejich položením na cívku se stejnosměrným proudem, připojenou na zámecké zdroje elektřiny. Jídlo: Zásoby potravin nepodléhajících zkáze, tolik potřebných pro uprchlíky, si zajatci vytvářeli zkrácením denních přídělů jídla.
(2 karty) Vybavení do civilu (část: dokumenty, mapy, peníze a oblečení). Tuto kartu lze použít jako část vybavení nezbytného pro přežití na nepřátelském území. Dokumenty a mapy: Kopírovaly se pomocí želé a inkoustové tužky, ze které se vyráběl inkoust. Říšské marky: Pašovaly se v soukromých balíčcích, gramofonových deskách a knihách. Oblečení: Vyráběly se převleky.
(5 karet) Propuštění ze samotky. Tato karta dovoluje uvězněnému zajatci přesunout se ze samotky na nejbližší volné políčko k východu z cely. Cely měly čtvercový půdorys o straně zhruba 3 m. Uvnitř se nacházela postel, stolek, židle, kyblík, plechová konev a umyvadlo. Počet zajatců odsouzených k pobytu v samotce často překračoval počet cel, které byly k dispozici, takže nezřídka byly cely sdíleny více vězni.
(2 karty) Odvrácení pozornosti. Tato karta umožňuje uprchlíkovi odvést pozornost jedné vybrané stráže tím, že ji nechá povolat zpět do kasáren na komandantuře. Označená stráž se musí vrátit přímo do kasáren. Důležitou součástí umění útěku byla schopnost zbavit se stráží ve správný okamžik.
(1 karta) Inspekce z německých vyšších míst. Tato karta umožňuje veliteli zajatců nechat odvolat dvě vybrané stráže do kasáren na komandantuře. Vysocí armádní důstojníci i Gestapa byli na zámku častými hosty. Starosti, které tím německé posádce přibyly, se vždy daly využít k útěku nebo jeho přípravám.
(2 karty) Předběžné varování před nástupem a prohlídkami. Tato karta umožňuje veliteli zajatců čelit současně bezpečnostním kartám "Nástup" a "Prohlídky" tím, že přesune některé nebo všechny své muže přímo na kterékoli volné pole v bezpečné zóně (na plánu vyznačené modře). Musí pouze odevzdat případné karty s vybavením, které je k dosažení zóny potřeba. Každý národ měl promyšlený systém varování před náhlými podezřelými pohyby německých důstojníků.
(5 karet) Úplatek pro stráž. Po vyložení této karty si zajatec může vytáhnout libovolné dvě karty s vybavením pro útěk, které si sám zvolí. Zpočátku byly stráže prakticky nepodplatitelné. Teprve ke konci války, když se štěstí obracelo, byli zajatci schopni vyměnit svůj tabák, konzervy s jídlem, čokoládu a kávu za předměty nezbytné k útěku.
(1 karta) Sabotáž. Použije-li zajatec tuto kartu, musí velitel posádky vrátit dospod balíčku dvě své bezpečnostní karty a vytáhnout si místo nich pouze jednu novou. Jeden z mála způsobů, kterými mohli váleční zajatci zatáhnout válku na Colditz, byly sabotáže. Ty sahaly od vhazování žiletek do kbelíků se zbytky jídla, které se rozvážely na prasečí farmy, až po pěstování hnilobných hub na konstrukčním trámoví zámku.
(5 karet) Skrýš. Díky této kartě se může zajatec vyhnout konfiskaci svých nástrojů pro útěk jak během prohlídek, tak při zatčení hlídkou. Vybavení pro útěk bylo často nutné schovávat na nejnemožnějších místech. Dobré skrýše začínaly u dutého armádního knoflíku skrývajícího kompas až po tajnou místnost obsahující německé uniformy a desítky metrů lana.
(1 karta) Tunel (Kaple). Po vyložení této karty může velitel zajatců použít tunel v kapli (Chapel). Od té chvíle musí být tunel neustále obsazen alespoň dvěma zajatci. Muži nacházející se v tunelu se nemusejí dostavit na nástup a nemohou být uvězněni. Tento spletitý tunel vyprojektovala francouzská skupina. Měl svislé a vodorovné šachty s elektrickým osvětlením. Pro odvoz sutě se používaly vozíky a výtahy.
(1 karta) Tunel (Jídelna). Po vyložení této karty může velitel zajatců použít tunel v kantýně (Canteen). Od té chvíle musí být tunel neustále obsazen alespoň dvěma zajatci. Muži nacházející se v tunelu se nemusejí dostavit na nástup a nemohou být uvězněni. Tento britský tunel začínal v nepoužívaném kanále pod jídelnou a ústil padacími dveřmi na travnaté terase na východní straně komandantury.
(1 karta) Tunel (Kino). Po vyložení této karty může velitel zajatců použít tunel v kině (Theatre). Od té chvíle musí být tunel neustále obsazen alespoň dvěma zajatci. Muži nacházející se v tunelu se nemusejí dostavit na nástup a nemohou být uvězněni. Tento tunel využíval odtokovou rouru ze zajateckého nádvoří a končil na vnějších hradbách komandantury.
(1 karta) Služební auto. Zajatec, který se dostane do služebního auta (je vyznačeno na plánu) a použije tuto kartu, může šestkrát hodit kostkou a použít celkové skóre k projetí autem hlavní bránou. Stejné hodnoty na obou kostkách umožňují další hod navíc. Dostane-li se zajatec až do cíle, jeho útěk se zdařil; v opačném případě putuje na samotku.
(1 karta) Talisman. Tento předmět pro štěstí lze použít poté, co velitel posádky použil kartu "Výstřel" a hodil kostkou. Talisman snižuje případné dvojité skóre kostek na původní hodnotu. Mezi muži v aktivní službě bylo běžné nosit talisman pro štěstí, zvláště v nebezpečných situacích.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Rychlý přesun. Tato karta umožňuje zajatci přesunout se přímo do místností pro vojáky (Orderlies Quarters, Soldatenraum). Zde byla ubytována malá skupina francouzských, polských a britských poddůstojníků a soukromých osob. Vykonávali kuchyňské a úklidové služby; mnozí hráli životně důležité role při organizaci útěků.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Rychlý přesun. Tato karta umožňuje zajatci přesunout se přímo do kuchyně (Kitchen, Küche). To nejlepší, co kdy vyšlo z této kuchyně, byla bramborová polévka, turecká káva a lipový čaj.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Rychlý přesun. Tato karta umožňuje zajatci přesunout se přímo do kanceláře pro příjem balíčků (Parcels Office). Balíčky od Červeného kříže a nejbližších příbuzných zde byly důkladně prohlíženy a každý předmět musel projít rentgenem, aby se zjistilo, zda neobsahuje kontraband.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Rychlý přesun. Tato karta umožňuje zajatci přesunout se přímo k zubaři (Dentist, Zahnarzt). Tato místnost zde zůstala z dob, kdy na Colditzu byla geriatrická nemocnice, ale za druhé světové války měla jiná využití. Zubařské vrtačky potažené karborundem se tajně používaly k výrobě klíčů a nástrojů potřebných při útěku.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Rychlý přesun. Tato karta umožňuje zajatci přesunout se přímo do sprch (Showers, Duschenraum). Po příjezdu na Colditz byl každý zajatec vysvlečen donaha a musel pod sprchu. Jeho oděv a osobní věci zatím procházely dezinfikačním kotlem.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Rychlý přesun. Tato karta umožňuje zajatci přesunout se přímo do strážní místnosti (Guard House, Wachtraum). Zde bylo neustále přichystáno nejméně 20 ozbrojených strážců, schopných nastoupit do akce do 30 sekund od vyhlášení poplachu.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Rychlý přesun. Tato karta umožňuje zajatci přesunout se přímo do důstojnických bytů (Officers Quarters, Saalhaus). Tato část se skládala z pokojů pro 2 až 4 důstojníky od hodnosti polního velitele výše. Kapitáni a nižší hodnosti bydleli v noclehárnách.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Rychlý přesun. Tato karta umožňuje zajatci přesunout se přímo do místnosti pro výslechy (Interview Room, Evidenzzimmer). V této malé místnosti s několika kusy nábytku se Němcům přednášely stížnosti, které musely být předtím podány písemně.
(2 karty) Nástup (apel). Tato karta dovoluje veliteli posádky předtím, než hodí kostkou, vyhlásit nástup. Všichni zajatci se vyrovnají na bílých polích uprostřed nádvoří, tak jako na začátku hry (viz diagram). Jestliže některý zajatec riskuje a nedostaví se, velitel může použít svůj hod kostkami k provedení pátrání. Všichni zajatci, kteří se nacházejí v dosahu některé stráže, tj. tak daleko od některé stráže, že by k nim tato stráž mohla dojít na počet bodů hozených na kostce, putují okamžitě na samotku. Pouze uprchlíků v tunelech, celách, bezpečných zónách a za zdmi nebo dráty zámku se to netýká.
(1 karta) Střelba. Tato karta umožňuje veliteli posádky nařídit střelbu po kterémkoli zajatci, který je na útěku za zdmi zámku. Po vyložení karty velitel hodí kostkami a zdvojnásobí skóre. Stejná hodnota na obou kostkách umožňuje další hod. Jestliže se zajatec nachází v dosahu hozeného skóre, je mrtev a jeho tělo se odstraní z desky. Německý Wehrmacht byl obvykle zdrženlivý v používání střelných zbraní.
(1 karta) Uvěznění vlastníka klíče. Tuto kartu lze použít proti uprchlíkovi chycenému při používání klíče. Zajatec se odstěhuje na samotku a klíč se zkonfiskuje.
(1 karta) Uvěznění vlastníka propustky. Tuto kartu lze použít proti uprchlíkovi chycenému při používání propustky. Zajatec se odstěhuje na samotku a propustka se zkonfiskuje.
(1 karta) Objevení tunelu. Tato karta umožňuje veliteli posádky vtrhnout do tunelu. Do tunelu musí vejít dvě stráže najednou; mohou tak učinit v kterémkoli bodě. Všichni tuneláři putují na samotky a obě stráže do kasáren.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Prohlídka kuchyně (Kitchen). Tato karta umožňuje veliteli posádky prohledat dotyčnou místnost a poslat na samotku každého zajatce, který se v ní nachází a jehož skupina vlastní nějaké vybavení pro útěk. Za každého chyceného zajatce se zkonfiskuje jedna karta s vybavením. To nejlepší, co kdy vyšlo z této kuchyně, byla bramborová polévka, turecká káva a lipový čaj.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Prohlídka strážní místnosti (Guardhouse). Tato karta umožňuje veliteli posádky prohledat dotyčnou místnost a poslat na samotku každého zajatce, který se v ní nachází a jehož skupina vlastní nějaké vybavení pro útěk. Za každého chyceného zajatce se zkonfiskuje jedna karta s vybavením. Zde bylo neustále přichystáno nejméně 20 ozbrojených strážců, schopných nastoupit do akce do 30 sekund od vyhlášení poplachu.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Prohlídka zásobárny (Stores). Tato karta umožňuje veliteli posádky prohledat dotyčnou místnost a poslat na samotku každého zajatce, který se v ní nachází a jehož skupina vlastní nějaké vybavení pro útěk. Za každého chyceného zajatce se zkonfiskuje jedna karta s vybavením. V zásobárně se uchovával chleba, margarín a brambory, které se vydávaly denně.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Prohlídka sprch (Showers). Tato karta umožňuje veliteli posádky prohledat dotyčnou místnost a poslat na samotku každého zajatce, který se v ní nachází a jehož skupina vlastní nějaké vybavení pro útěk. Za každého chyceného zajatce se zkonfiskuje jedna karta s vybavením. Po příjezdu na Colditz byl každý zajatec vysvlečen donaha a musel pod sprchu. Jeho oděv a osobní věci zatím procházely dezinfikačním kotlem.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Prohlídka marodky (Sickbay). Tato karta umožňuje veliteli posádky prohledat dotyčnou místnost a poslat na samotku každého zajatce, který se v ní nachází a jehož skupina vlastní nějaké vybavení pro útěk. Za každého chyceného zajatce se zkonfiskuje jedna karta s vybavením. Marodka byla místnost pro 20 pacientů a byla obsluhována jedním německým a jedním spojeneckým lékařem a třemi zdravotníky. Léky byly nedostatkové.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Prohlídka zubařské ordinace (Dentist Room). Tato karta umožňuje veliteli posádky prohledat dotyčnou místnost a poslat na samotku každého zajatce, který se v ní nachází a jehož skupina vlastní nějaké vybavení pro útěk. Za každého chyceného zajatce se zkonfiskuje jedna karta s vybavením. Tato místnost zde zůstala z dob, kdy na Colditzu byla geriatrická nemocnice, ale za druhé světové války měla jiná využití. Zubařské vrtačky potažené karborundem se tajně používaly k výrobě klíčů a nástrojů potřebných při útěku.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Prohlídka kaple (Chapel). Tato karta umožňuje veliteli posádky prohledat dotyčnou místnost a poslat na samotku každého zajatce, který se v ní nachází a jehož skupina vlastní nějaké vybavení pro útěk. Za každého chyceného zajatce se zkonfiskuje jedna karta s vybavením. Kaple byla používána pro bohoslužby všech denominací, které se v ní střídaly. Sakristie také sloužila jako hlídací stanoviště pro proslulý francouzský tunel.
(1 karta, 7 podobných pro jiné místnosti) Prohlídka místností pro vojáky (Orderlies Quarters). Tato karta umožňuje veliteli posádky prohledat dotyčnou místnost a poslat na samotku každého zajatce, který se v ní nachází a jehož skupina vlastní nějaké vybavení pro útěk. Za každého chyceného zajatce se zkonfiskuje jedna karta s vybavením. Zde byla ubytována malá skupina francouzských, polských a britských poddůstojníků a soukromých osob. Vykonávali kuchyňské a úklidové služby; mnozí hráli životně důležité role při organizaci útěků.
5 karet se liší pouze počtem hodů, které umožňují. Níže uvedený vzor povoluje 7 hodů; další karty povolují (po řadě) 6, 5, 4 a 3 hody.
Buď anebo. Tato karta umožňuje uprchlíkovi pokusit se o útěk bez jakéhokoliv vybavení. Začne v zelené zóně na zajateckém nádvoří, hodí sedmkrát kostkou (stejné hodnoty na obou kostkách umožňují hod navíc). Jestliže se mu na celkovou hodnotu všech hodů podaří dosáhnout cílového pole, útěk je úspěšný; pokud ne, velitel zajatců je mrtev a všichni jeho muži jsou odstraněni z desky.