Na plánu je deset vodorovných a devět svislých čar, které jsou přerušeny řekou. Kameny se kladou na průsečíky čar. Na obou stranách jsou křížem vyznačeny paláce - území o velikosti 3x3 průsečíky. Viz obrázek základního postavení níže.
Každý z hráčů má následující kameny:
Počet a český název | Značení a anglický název | Alternativní název | Obrázek |
2x věž | R, rook | válečný vůz, chariot | |
2x kůň | N, knight | rytíř | |
2x slon | M, elephant | střelec, ministr | |
2x mandarín | G, mandarin | rádce, pomocník, stráž | |
1x král | K, king | generál | |
2x dělo | C, cannon | ||
5x pěšec | P, pawn | voják |
Počáteční postavení vypadá následovně:
Zleva doprava, vidíte v první a poslední řadě tyto kameny: věž, kůň, ministr,
stráž, král, stráž, ministr, kůň, věž. Na třetích řadách od kraje jsou
děla a na čtvrtých pěšci.
Věže se pohybují stejně jako věže v evropském šachu.
Koně se pohybují téměř stejně jako koně v evropském šachu, avšak nemohou skákat přes jiné kameny. To znamená, že kůň nejdříve táhne vodorovně nebo svisle na VOLNÉ pole a poté šikmo o jedno pole.
Slon se pohybuje přesně o dvě pole diagonálně. Pole, přes které přechází, musí být volné. Navíc slon nemůže přeskočit řeku, a proto každý ze slonů vlastně může vstoupit jen na sedm různých polí. Symboly pro červeného a černého slona jsou různé.
Stráž může táhnout o jedno pole diagonálně a nesmí opustit palác.
Král táhne o jedno pole vodorovně nebo svisle a nesmí opustit palác. Symboly pro červeného a černého krále jsou různé.
Králové nesmí v žádném momentě stát tváří v tvář, tj. na jedné svislé linii, aniž by mezi nimi byla nějaká jiná figurka. Jakýkoli tah, který způsobí, že králové budou stát tváří v tvář, je proti pravidlům a nesmí být proveden.
Dělo táhne jako věž v evropských šachách. Při braní však musí dělo přeskočit jeden kámen jakékoli barvy a vzít kámen za ním. Počet polí mezi dělem a přeskakovaným kamenem a mezi přeskakovaným kamenem a braným kamenrm je libovolný.
Pěšci se na rozdíl od evropskývh šachů pohybují při braní kanene a při tahu bez braní stejně. Dokud je pěšec na jeho polovině desky pohybuje se o jedno pole vpřed. Když překročí řeku, může se navíc pohybovat o jedno pole do stran. Pěšci se na poslední řadě neproměňují v jiné figury. Pro pěšce černého a červeného jsou opět použity různé symboly.
Myšlenka předchozích pravidel (a ještě dalších jejich čtyřiceti přesných specifikací) je znemožnit vynucení remízy nuceným opakováním tahů. Některé situace mohou být velmi komplikované, ale většinou je to napadající hráč, který musí změnit svoje tahy.