Zpět nahoru: [ seznam her | siang-čchi ].

Siang-čchi
象棋 (xiangqi)
pravidla

Hrací plán

Na plánu je deset vodorovných a devět svislých čar, které jsou přerušeny řekou. Kameny se kladou na průsečíky čar. Na obou stranách jsou křížem vyznačeny paláce - území o velikosti 3x3 průsečíky. Viz obrázek základního postavení níže.

Kameny

Každý z hráčů má následující kameny:

Počet a český název Značení a anglický název Alternativní název Obrázek
2x věž R, rook válečný vůz, chariot
2x kůň N, knight rytíř
2x slon M, elephant střelec, ministr  
2x mandarín G, mandarin rádce, pomocník, stráž
1x král K, king generál  
2x dělo C, cannon  
5x pěšec P, pawn voják  

Počáteční postavení

Počáteční postavení vypadá následovně:

Zleva doprava, vidíte v první a poslední řadě tyto kameny: věž, kůň, ministr, stráž, král, stráž, ministr, kůň, věž. Na třetích řadách od kraje jsou děla a na čtvrtých pěšci.

Věže

Věže se pohybují stejně jako věže v evropském šachu.

Kůň

Koně se pohybují téměř stejně jako koně v evropském šachu, avšak nemohou skákat přes jiné kameny. To znamená, že kůň nejdříve táhne vodorovně nebo svisle na VOLNÉ pole a poté šikmo o jedno pole.

Slon

  Slon se pohybuje přesně o dvě pole diagonálně. Pole, přes které přechází, musí být volné. Navíc slon nemůže přeskočit řeku, a proto každý ze slonů vlastně může vstoupit jen na sedm různých polí. Symboly pro červeného a černého slona jsou různé.

Stráž

Stráž může táhnout o jedno pole diagonálně a nesmí opustit palác.

Král

  Král táhne o jedno pole vodorovně nebo svisle a nesmí opustit palác. Symboly pro červeného a černého krále jsou různé.

Králové nesmí v žádném momentě stát tváří v tvář, tj. na jedné svislé linii, aniž by mezi nimi byla nějaká jiná figurka. Jakýkoli tah, který způsobí, že králové budou stát tváří v tvář, je proti pravidlům a nesmí být proveden.

Dělo

Dělo táhne jako věž v evropských šachách. Při braní však musí dělo přeskočit jeden kámen jakékoli barvy a vzít kámen za ním. Počet polí mezi dělem a přeskakovaným kamenem a mezi přeskakovaným kamenem a braným kamenrm je libovolný.

Pěšci

  Pěšci se na rozdíl od evropskývh šachů pohybují při braní kanene a při tahu bez braní stejně. Dokud je pěšec na jeho polovině desky pohybuje se o jedno pole vpřed. Když překročí řeku, může se navíc pohybovat o jedno pole do stran. Pěšci se na poslední řadě neproměňují v jiné figury. Pro pěšce černého a červeného jsou opět použity různé symboly.

Další pravidla

  1. Červený hráč táhne první.
  2. Vítězem je ten, kdo dostane cizího krále do matu, nebo patu.
  3. Věčný šach a vynucení remízy opakováním tahů je zakázáno. Přesná pravidla, která to zajišťují, jsou poměrně dost komplikovaná, a tak předkládáme několik nejdůležitějších pravidel:
    1. Není povoleno šachovat neustále svého soupeře tak, že se tahy neustále opakují. Není povoleno šachovat soupeře více než třikrát za sebou tou samou figurou, aniž by kterákoli ze stran táhla jinou figurou.
    2. Podobně jako v předchozím pravidle není dovoleno donekonečna napadat jednu figuru, pokud nemá jinou možnost jak zabránit ztrátě této figury než neustálým opakováním téže situace.

    Myšlenka předchozích pravidel (a ještě dalších jejich čtyřiceti přesných specifikací) je znemožnit vynucení remízy nuceným opakováním tahů. Některé situace mohou být velmi komplikované, ale většinou je to napadající hráč, který musí změnit svoje tahy.

  4. Pokud žádná ze stran již nemá šanci matovat (nebo patovat) soupeře, hra končí remízou.

  5. Pro klub deskových her Paluba přeložil z angličtiny Jakub Aragorn Těšínský.
    Obsah webových stránek je chráněn autorskými právy. Jeho reprodukce za komerčními účely je zakázána.
    The contents of these web pages is copyrighted. Any reproduction for commercial use is prohibited.

    [PALUBA]