Turnaj 14.1.2002
Hrála se jedna partie na mapě Německa. Stavba trvala 35 minut, závodění 2
hodiny. Jelo se 18 závodů, v nichž každé město (s výjimkou důležitých
měst označených více než jedním číslem) figurovalo právě jednou:
buď jako start, nebo jako cíl. O závěrečném pořadí rozhodoval stav účtů po 18.
závodě.
Pořadí | Jméno | Body | Bonus města | Poznámka |
1. | Jiří Bauma | 215 | 10 | Začínal jako 1., severozápadní dráha z Hamburku do Porúří |
2. | Daniel Zeman | 192 | 3 | Začínal jako 3., první dráha z Mnichova na sever do Hesenska |
3. | Martin Plesnivý | 163 | 8 | Začínal jako 2., jižní dráha z Mnichova, držitel Freiburgu |
4. | Jiří Hrdlička | 121 | 9 | Začínal jako 4., severovýchodní dráha z Hamburku do Hannoveru |
Jely se následující závody (v závorce je uveden vítěz a druhý
v pořadí):
Bremen - Aachen (JB)
Freiburg - Essen (JB)
Hamburg - Bielefeld (DZ, JB)
Braunschweig - Karlsruhe (MP, JB)
Saarbrücken - Stuttgart (MP)
Magdeburg - Frankfurt (JH, MP)
Augsburg - Hamburg (DZ)
Lübeck - Kassel (MP, JH)
Berlin - Mannheim (DZ/JH)
Dresden - Kiel (JB)
Berlin - Köln (JB, DZ)
Duisburg - Regensburg (DZ, JB)
Rostock - Leipzig (JB, JH)
München - Chemnitz (DZ, JB)
Dortmund - Hannover (DZ, JB)
Düsseldorf - Erfurt (DZ, JH)
Nürnberg - Bonn (JH, DZ)
München - Berlin (DZ, JH)
Poprvé se hrálo podle tzv. turnajových pravidel, která se snaží
z mnoha variant této hry vybírat tak, aby průběh byl co možná nejrychlejší
a náhoda měla co možná nejmenší vliv.
Expres / Dampfross - turnajová pravidla
Z mnoha variant obou her byla vybrána především
pravidla, která snižují vliv náhody a zkracují délku hry.
Stavba
Jeden hráč hodí dvěma kostkami, všichni
staví o tolik, kolik bylo hozeno. Příště hází další.
Čas na stavební tah je limitován, měří se scrabblovými
hodinami, zkušebně 1 minuta. Po uplynutí zbývající body určené
k prostavění propadají.
Závody
Čas na rozhodnutí, zda hráč jede závod a kudy, je
limitován scrabblovými hodinami, zkušebně 1 až 2 minuty.
Celkem je 18 závodů, každé město je právě jednou buď
startem, nebo cílem (tabulka). Když na kostkách město, které už se jelo,
nejbližší vyšší.
Závod se nejede, pokud existuje trasa kratší než 6
dílků (je jedno, jestli přes hory nebo ne).
Závod nesmím jet, pokud nemůžu jet aspoň dílek po své
trati nebo pokud bych musel zaplatit více než o 10 více než ostatní mě (viz též
Poplatky za jízdu).
Jinak musí hráči říct, zda jedou a kudy, v pořadí
od toho, kdo závod hodil.
Průběh závodu viz též Jízda.
Ceny stavby
Při stavbě se musí platit z kostky,
nevyčerpaná část kostky propadá. Mezi závody se platí z výdělku
z posledního závodu (prémie za umístění nebo jízdné od
protivníků, ne už ale stavební poplatky) a nesmí překročit jeho výši.
pole - pole ... 1 (město je taky obyčejné pole)
pole - řeka - pole ... 3
pole - hora ... 3
hora - hora ... 5
pole - řeka - hora ... 5
hora - řeka - hora ... 7
státní hranice se nesmí překročit
Poplatky těm, co tu byli dřív
Při stavbě se platí z účtu, ten nesmí klesnout pod
nulu. Mezi závody se platí z výdělku za poslední závod a nesmí překročit
jeho výši.
ve městě se neplatí nic
připojení či překřížení (mimo město) ... 1
odpojení ... 0
spolujízda ... 2 / půl pole (mimo město)
je-li jich tam víc, platím všem!
Poplatky za jízdu
Platí se z účtu ještě před závodem. Účet nesmí
klesnout pod nulu.
za jeden dílek jeden bod
celkem maximálně o 10 víc, než ostatní platí mě
alespoň 1 dílek musím jet po vlastní trati
je-li jich tam víc, platím jen jednomu - tomu,
kterého si vyberu
Jízda
Platí se z kostky.
dílek do kopce (pole - hora, nebo hora - hora) za 2
oka kostky
dílek jinde (včetně hora - pole) za 1 oko kostky
vlaky mohou stát na stejném poli
dohrává se kolo (vyhrává ten, kdo přejede o víc)
Příjmy
Na začátku každý 20.
Při stavbě za objevení (tj. dojel jsem tam jako první)
města 6.
Při stavbě i mezi závody z poplatků za připojení
cizích tratí (výše viz výše).
Při závodech za jízdné od ostatních hráčů.
Za vyhraný závod 20, za 2. místo 10.
Profiverze (2. partie)
2 mohou stavět společně (když je na tahu jeden
z nich; druhý v tomto kole už nestaví) - ¾ hodnoty kostky,
kreslí se obě tratě vedle sebe
2 se mohou společně účastnit závodu
každá 2. jízda je zvláštní => při stavbě můžu
překročit státní hranici, ale při závodech se smí hranice přejet jen při
zvláštních jízdách
Turnajový systém
Pokusíme se stihnout dvě kola (tj. dvě partie).
Při více než 1 stole se hráči ve druhém kole
prostřídají (u jednoho stolu vítězové, u druhého poražení). 1. kritérium bude
pořadí v 1. partii, 2. pořadí ve 2. partii.
Při 1 stole 1. kritérium průměrné pořadí, 2. součet
počtu bodů.