Expres

Turnaj 14.1.2002

Hrála se jedna partie na mapě Německa. Stavba trvala 35 minut, závodění 2 hodiny. Jelo se 18 závodů, v nichž každé město (s výjimkou důležitých měst označených více než jedním číslem) figurovalo právě jednou: buď jako start, nebo jako cíl. O závěrečném pořadí rozhodoval stav účtů po 18. závodě.

PořadíJménoBodyBonus městaPoznámka
1.Jiří Bauma21510Začínal jako 1., severozápadní dráha z Hamburku do Porúří
2.Daniel Zeman1923Začínal jako 3., první dráha z Mnichova na sever do Hesenska
3.Martin Plesnivý1638Začínal jako 2., jižní dráha z Mnichova, držitel Freiburgu
4.Jiří Hrdlička1219Začínal jako 4., severovýchodní dráha z Hamburku do Hannoveru

Jely se následující závody (v závorce je uveden vítěz a druhý v pořadí):

Bremen - Aachen (JB)
Freiburg - Essen (JB)
Hamburg - Bielefeld (DZ, JB)
Braunschweig - Karlsruhe (MP, JB)
Saarbrücken - Stuttgart (MP)
Magdeburg - Frankfurt (JH, MP)
Augsburg - Hamburg (DZ)
Lübeck - Kassel (MP, JH)
Berlin - Mannheim (DZ/JH)
Dresden - Kiel (JB)
Berlin - Köln (JB, DZ)
Duisburg - Regensburg (DZ, JB)
Rostock - Leipzig (JB, JH)
München - Chemnitz (DZ, JB)
Dortmund - Hannover (DZ, JB)
Düsseldorf - Erfurt (DZ, JH)
Nürnberg - Bonn (JH, DZ)
München - Berlin (DZ, JH)

Poprvé se hrálo podle tzv. turnajových pravidel, která se snaží z mnoha variant této hry vybírat tak, aby průběh byl co možná nejrychlejší a náhoda měla co možná nejmenší vliv.

Expres / Dampfross - turnajová pravidla

Z mnoha variant obou her byla vybrána především pravidla, která snižují vliv náhody a zkracují délku hry.

Stavba

  • Jeden hráč hodí dvěma kostkami, všichni staví o tolik, kolik bylo hozeno. Příště hází další.
  • Čas na stavební tah je limitován, měří se scrabblovými hodinami, zkušebně 1 minuta. Po uplynutí zbývající body určené k prostavění propadají.
  • Závody

  • Čas na rozhodnutí, zda hráč jede závod a kudy, je limitován scrabblovými hodinami, zkušebně 1 až 2 minuty.
  • Celkem je 18 závodů, každé město je právě jednou buď startem, nebo cílem (tabulka). Když na kostkách město, které už se jelo, nejbližší vyšší.
  • Závod se nejede, pokud existuje trasa kratší než 6 dílků (je jedno, jestli přes hory nebo ne).
  • Závod nesmím jet, pokud nemůžu jet aspoň dílek po své trati nebo pokud bych musel zaplatit více než o 10 více než ostatní mě (viz též Poplatky za jízdu).
  • Jinak musí hráči říct, zda jedou a kudy, v pořadí od toho, kdo závod hodil.
  • Průběh závodu viz též Jízda.
  • Ceny stavby

    Při stavbě se musí platit z kostky, nevyčerpaná část kostky propadá. Mezi závody se platí z výdělku z posledního závodu (prémie za umístění nebo jízdné od protivníků, ne už ale stavební poplatky) a nesmí překročit jeho výši.

  • pole - pole ... 1 (město je taky obyčejné pole)
  • pole - řeka - pole ... 3
  • pole - hora ... 3
  • hora - hora ... 5
  • pole - řeka - hora ... 5
  • hora - řeka - hora ... 7
  • státní hranice se nesmí překročit
  • Poplatky těm, co tu byli dřív

    Při stavbě se platí z účtu, ten nesmí klesnout pod nulu. Mezi závody se platí z výdělku za poslední závod a nesmí překročit jeho výši.

  • ve městě se neplatí nic
  • připojení či překřížení (mimo město) ... 1
  • odpojení ... 0
  • spolujízda ... 2 / půl pole (mimo město)
  • je-li jich tam víc, platím všem!
  • Poplatky za jízdu

    Platí se z účtu ještě před závodem. Účet nesmí klesnout pod nulu.

  • za jeden dílek jeden bod
  • celkem maximálně o 10 víc, než ostatní platí mě
  • alespoň 1 dílek musím jet po vlastní trati
  • je-li jich tam víc, platím jen jednomu - tomu, kterého si vyberu
  • Jízda

    Platí se z kostky.

  • dílek do kopce (pole - hora, nebo hora - hora) za 2 oka kostky
  • dílek jinde (včetně hora - pole) za 1 oko kostky
  • vlaky mohou stát na stejném poli
  • dohrává se kolo (vyhrává ten, kdo přejede o víc)
  • Příjmy

  • Na začátku každý 20.
  • Při stavbě za objevení (tj. dojel jsem tam jako první) města 6.
  • Při stavbě i mezi závody z poplatků za připojení cizích tratí (výše viz výše).
  • Při závodech za jízdné od ostatních hráčů.
  • Za vyhraný závod 20, za 2. místo 10.
  • Profiverze (2. partie)

  • 2 mohou stavět společně (když je na tahu jeden z nich; druhý v tomto kole už nestaví) - ¾ hodnoty kostky, kreslí se obě tratě vedle sebe
  • 2 se mohou společně účastnit závodu
  • každá 2. jízda je zvláštní => při stavbě můžu překročit státní hranici, ale při závodech se smí hranice přejet jen při zvláštních jízdách
  • Turnajový systém

  • Pokusíme se stihnout dvě kola (tj. dvě partie).
  • Při více než 1 stole se hráči ve druhém kole prostřídají (u jednoho stolu vítězové, u druhého poražení). 1. kritérium bude pořadí v 1. partii, 2. pořadí ve 2. partii.
  • Při 1 stole 1. kritérium průměrné pořadí, 2. součet počtu bodů.