Nejzakroucenější strategická hra světa!
Abstraktní spojovací hra pro 1 až 4 hráče.
Autor: Mike McManaway, 1991
Přeložil: Dan Zeman
Vydavatel: Tantrix, Nelson, Nový Zéland, 1993
Pravidla přeložil z angličtiny Dan Zeman podle
http://www.tantrix.com/.
56 šestiúhelníkových kamenů, na
kterých jsou barevné křivky ve čtyřech různých barvách: červené, modré, zelené
a žluté. Na každém kameni jsou právě 3 křivky, které spojují vždy dvě strany
šestiúhelníka. Každá možná kombinace je zastoupena právě jednou.
Kameny se otočí lícem dolů a
zamíchají. Mohou se také losovat přímo z pytlíku.
Každý hráč si vybere svou barvu.
Během hry se pak bude snažit dělat co nejdelší křivky této barvy.
Na začátku si každý hráč vylosuje
6 kamenů. Po použití jednoho z nich (položení na stůl) si ihned vylosuje
další, aby jich měl do příštího kola zase 6.
Kameny, které si hráč vylosoval,
položí před sebe tak, aby je viděli i protivníci.
První hráč položí jeden svůj
kámen doprostřed stolu. Potom se hráči střídají po směru hodinových ručiček.
Hráč na tahu položí kámen na
stůl tak, aby se dotýkal alespoň jednou stranou kamenů, které již na stole
leží. Na všech stranách, kterými se dva kameny dotýkají, musí přitom souhlasit
barvy křivek (podobně jako v dominu se kameny dotýkají stranami se stejným
číslem).
Takový tah se nazývá volný.
Každý hráč má k dispozici jeden volný tah, když je na řadě. Kromě toho
ještě existují tahy povinné (budou vysvětleny níže). Hráč, který je na
řadě:
·
Začne vyplněním všech míst
vyžadujících povinný tah, která vyplnit může.
·
Provede svůj jeden volný tah.
·
Skončí opět vyplněním všech
míst vyžadujících povinný tah, která vyplnit může.
Povinné tahy vyplňují nenasycené
díry. Nenasycená díra je každý prostor bez kamene, obklopený třemi kameny.
Každý hráč musí začít svůj tah vyplněním všech nenasycených děr, které může.
Nenasycené díry jsou s postupem času stále běžnější a umožňují hráči
zahrát několik kamenů v jediném tahu. Je normální vytvářet nenasycené díry
úmyslně, zvláště když tím zavazujete sami sebe k vyplnění právě vytvořené
díry.
Nenasycená díra a kámen, který do ní pasuje.
3 věci nejsou během hry normálně
dovoleny. Jakmile však už v pytlíku nezbývají žádné kameny, tato omezení
se ruší.
Není dovoleno:
Vytvořit nenasycenou díru
obklopenou třemi křivkami stejné barvy. Neexistují totiž kameny, které by do
takové díry pasovaly. Pokud by naplnění nenasycené díry vytvořilo jinou,
obklopenou třemi křivkami stejné barvy, pak tato nenasycená díra nevytváří
povinný tah a nesmí být vyplněna. |
|
Přidat do sousedství
nenasycené díry čtvrtý kámen. To by neodvratně vedlo k zablokovaným hrám
— čím více kamenů kolem díry, tím těžší je ji vyplnit. |
|
Umístit kámen ke kontrolované
řadě. Nenasycená díra A musí být vyplněna dříve, než někdo umístí kámen
na B. (Jinak by taková situace časem vedla k díře obklopené čtyřmi
kameny.) 2 strany podél nenasycené díry se nazývají kontrolované řady. |
|
Hra končí po položení všech
kamenů na stůl.
Každý hráč dostane jeden
bod za každý kámen ve své nejdelší křivce, nebo dva body za každý kámen
ve své nejdelší uzavřené křivce (smyčce). Smyčky se tedy bodují
dvojnásobně. Každému hráči se počítá pouze jeho nejlépe bodovaná křivka /
smyčka. Vítězem je hráč s nejvyšším skóre.
Mějte se na pozoru, budete
potřebovat kombinaci pečlivé analýzy a nevypočitatelnosti, abyste vyhráli. Je
v tom také trocha štěstí, protože každý si losuje své kameny náhodně
z pytlíku. Tato kombinace umění a štěstí dělá Tantrix zajímavý pro nováčky
i zkušené hráče.
Příklad: Ve hře na obrázku jsou na tom zelený a modrý momentálně
stejně. Zelený má křivku délky 8, modrý má smyčku délky 4, za což je rovněž 8
bodů. Nicméně, zelený je v mnohem lepší pozici, protože jeho neuzavřená
křivka může být dále prodlužována, zatímco smyčka je uzavřena navždy. Modrého 8
bodů na vítězství stačit nebude, průměrné skóre vítěze je kolem 23. Modrý by si
měl pospíšit a začít budovat novou křivku a současně dávat pozor na zelené
nebezpečí vytvořené jeho protihráčem. Ještě pár kamenů a zelený by mohl uzavřít
smyčku o 11 kamenech, čímž získá 22 bodů — pravděpodobně dost na to, aby vyhrál
tuto hru.
Vše začalo za bouřlivého počasí
při vandru po Jižní Americe. Uvězněn ve stanu, Mike McManaway přišel se svou
myšlenkou „Dokonalé strategické hry“.
Experimentální verze Tantrixu
byla vydána po návratu na Nový Zéland. Hra prošla řadou různých vydání.
V roce 1993 byla bakelitová verze vydána mezinárodně a od té doby se
prodalo přes dva milióny sad po celém světě.
V roce 1996 byl spuštěn
server tantrix.com jako virtuální prostor k setkávání hráčů. Postupně se
stal jedním z nejpopulárnějších nezávislých hracích servrů na internetu.
Kromě hry pro více hráčů jsou
k dispozici i úvodní hádanky pro samotáře.