Tantrix

Nejzakroucenější strategická hra světa!

Abstraktní spojovací hra pro 1 až 4 hráče.

Autor: Mike McManaway, 1991

Přeložil: Dan Zeman

Vydavatel: Tantrix, Nelson, Nový Zéland, 1993

Pravidla přeložil z angličtiny Dan Zeman podle http://www.tantrix.com/.

Hrací potřeby

56 šestiúhelníkových kamenů, na kterých jsou barevné křivky ve čtyřech různých barvách: červené, modré, zelené a žluté. Na každém kameni jsou právě 3 křivky, které spojují vždy dvě strany šestiúhelníka. Každá možná kombinace je zastoupena právě jednou.

Pravidla hry.

Příprava hry

Kameny se otočí lícem dolů a zamíchají. Mohou se také losovat přímo z pytlíku.

Každý hráč si vybere svou barvu. Během hry se pak bude snažit dělat co nejdelší křivky této barvy.

Průběh hry

Na začátku si každý hráč vylosuje 6 kamenů. Po použití jednoho z nich (položení na stůl) si ihned vylosuje další, aby jich měl do příštího kola zase 6.

Kameny, které si hráč vylosoval, položí před sebe tak, aby je viděli i protivníci.

První hráč položí jeden svůj kámen doprostřed stolu. Potom se hráči střídají po směru hodinových ručiček.

Hráč na tahu položí kámen na stůl tak, aby se dotýkal alespoň jednou stranou kamenů, které již na stole leží. Na všech stranách, kterými se dva kameny dotýkají, musí přitom souhlasit barvy křivek (podobně jako v dominu se kameny dotýkají stranami se stejným číslem).

Takový tah se nazývá volný. Každý hráč má k dispozici jeden volný tah, když je na řadě. Kromě toho ještě existují tahy povinné (budou vysvětleny níže). Hráč, který je na řadě:

·       Začne vyplněním všech míst vyžadujících povinný tah, která vyplnit může.

·       Provede svůj jeden volný tah.

·       Skončí opět vyplněním všech míst vyžadujících povinný tah, která vyplnit může.

Povinné tahy

Povinné tahy vyplňují nenasycené díry. Nenasycená díra je každý prostor bez kamene, obklopený třemi kameny. Každý hráč musí začít svůj tah vyplněním všech nenasycených děr, které může. Nenasycené díry jsou s postupem času stále běžnější a umožňují hráči zahrát několik kamenů v jediném tahu. Je normální vytvářet nenasycené díry úmyslně, zvláště když tím zavazujete sami sebe k vyplnění právě vytvořené díry.

 Nenasycená díra a kámen, který do ní pasuje.

Omezení

3 věci nejsou během hry normálně dovoleny. Jakmile však už v pytlíku nezbývají žádné kameny, tato omezení se ruší.

Není dovoleno:

Vytvořit nenasycenou díru obklopenou třemi křivkami stejné barvy. Neexistují totiž kameny, které by do takové díry pasovaly. Pokud by naplnění nenasycené díry vytvořilo jinou, obklopenou třemi křivkami stejné barvy, pak tato nenasycená díra nevytváří povinný tah a nesmí být vyplněna.

Přidat do sousedství nenasycené díry čtvrtý kámen. To by neodvratně vedlo k zablokovaným hrám — čím více kamenů kolem díry, tím těžší je ji vyplnit.

Umístit kámen ke kontrolované řadě. Nenasycená díra A musí být vyplněna dříve, než někdo umístí kámen na B. (Jinak by taková situace časem vedla k díře obklopené čtyřmi kameny.) 2 strany podél nenasycené díry se nazývají kontrolované řady.

 

Konec hry

Hra končí po položení všech kamenů na stůl.

Každý hráč dostane jeden bod za každý kámen ve své nejdelší křivce, nebo dva body za každý kámen ve své nejdelší uzavřené křivce (smyčce). Smyčky se tedy bodují dvojnásobně. Každému hráči se počítá pouze jeho nejlépe bodovaná křivka / smyčka. Vítězem je hráč s nejvyšším skóre.

Strategie

Mějte se na pozoru, budete potřebovat kombinaci pečlivé analýzy a nevypočitatelnosti, abyste vyhráli. Je v tom také trocha štěstí, protože každý si losuje své kameny náhodně z pytlíku. Tato kombinace umění a štěstí dělá Tantrix zajímavý pro nováčky i zkušené hráče.

Příklad: Ve hře na obrázku jsou na tom zelený a modrý momentálně stejně. Zelený má křivku délky 8, modrý má smyčku délky 4, za což je rovněž 8 bodů. Nicméně, zelený je v mnohem lepší pozici, protože jeho neuzavřená křivka může být dále prodlužována, zatímco smyčka je uzavřena navždy. Modrého 8 bodů na vítězství stačit nebude, průměrné skóre vítěze je kolem 23. Modrý by si měl pospíšit a začít budovat novou křivku a současně dávat pozor na zelené nebezpečí vytvořené jeho protihráčem. Ještě pár kamenů a zelený by mohl uzavřít smyčku o 11 kamenech, čímž získá 22 bodů — pravděpodobně dost na to, aby vyhrál tuto hru.

Historie

Vše začalo za bouřlivého počasí při vandru po Jižní Americe. Uvězněn ve stanu, Mike McManaway přišel se svou myšlenkou „Dokonalé strategické hry“.

Experimentální verze Tantrixu byla vydána po návratu na Nový Zéland. Hra prošla řadou různých vydání. V roce 1993 byla bakelitová verze vydána mezinárodně a od té doby se prodalo přes dva milióny sad po celém světě.

V roce 1996 byl spuštěn server tantrix.com jako virtuální prostor k setkávání hráčů. Postupně se stal jedním z nejpopulárnějších nezávislých hracích servrů na internetu.

Kromě hry pro více hráčů jsou k dispozici i úvodní hádanky pro samotáře.