Zpět nahoru: [ seznam her | störtebeker ].
Honba za tučnou kořistí!
Urputná hra v kostky pro
2-4 mořské vlky od 10 let. Údajně zvláště dobré pro 2 hráče! Trvá asi hodinu.
Autoři: Thorsten Löpmann &
Andreas Wetter
Překlad z němčiny a
úprava: Daniel Zeman, Paluba.
Vydavatel: Hans im Glück,
München, Německo, 2000. Licence: Schmidt Spiel + Freizeit, Berlin, Německo.
Klaus Störtebeker byl
„Červený korzár“ pobřeží Severního moře. Před tím než byl on a jeho kamarádi
21. října 1401 sťati na Grasbrooku v Hamburku, po celých šest let
ohrožovali německá pobřeží. Lodní doprava mezi Anglií, Flandry a Helgolandem
tím utrpěla citelné ztráty, a tak město Hamburk vyslalo flotilu, která měla
pirátům nasadit želízka.
·
30 karet s obchodními
loděmi v 5 barvách. Vysvětlivky: v horních rozích bodová hodnota,
uprostřed spodní části číslem vyjádřená obranyschopnost, pod ní je vyobrazen
požadovaný proviant, na okrajích barva (viz rozšířená pravidla)
·
2 kostky s čísly
·
2 kostky s barvami
·
66 akčních karet:
o
10 pirátů
§
3 × hodnota 4
§
3 × hodnota 3
§
4 × hodnota 2
o
56 proviantních karet,
z toho 10 s malým symbolem piráta na horním a dolním okraji (hodnota
1)
§
13 × voda
§
10 × fazole
§
10 × suchary
§
8 × maso
§
8 × rum
§
7 × banány
·
bodovací tabulka
·
8 barevných značkovacích
žetonů ve 2 velikostech
Hráči převezmou role Störtebekera
a jeho kumpánů a mají za úkol dobýt co nejvíce obchodních lodí a získat tak
hodnotné body.
Všechny ražené díly se opatrně
vyjmou z rámečků.
Karty obchodních lodí se
zamíchají lícem dolů. Poté se 4 z nich odkryjí a vyloží na stůl. Musejí
mít kolem sebe tolik volného místa, aby každý hráč mohl na jedné straně každé
lodi odkládat své akční karty. Ze zbývajících lodí se vytvoří doplňovací balík
- přístav, ze kterého vyplouvají na moře. Ten sestává
z následujícího počtu lodí:
2 hráči: 12 lodí
3 hráči: 15 lodí
4 hráči: 18 lodí
Horní karta se otočí, aby bylo
vidět, která loď přijde příště do hry. Přebytečné karty se vrátí do krabice a
nedostanou se do hry. Zůstanou však skryté, aby nebylo vidět, které to jsou.
Akční karty se zamíchají. Každý
hráč obdrží 6 karet do ruky. Zbytek tvoří dobírací balík (lícem dolů).
Každý hráč obdrží dva
značkovací žetony ve své barvě. Velký žeton každý vyloží otevřeně před sebe,
aby ostatní hráči věděli, kdo hraje s kterou barvou. Malý se položí na loď
odpovídající barvy na bodovací tabulce.
Začíná hráč, jehož žeton se na
bodovací tabulce nachází nejvíc nahoře (zpravidla je to žlutý hráč).
Hra probíhá
v následujících 6 fázích. Hráč na řadě provede postupně všechny fáze,
teprve pak se dostane na řadu další hráč po směru hodinových ručiček.
1.
vykládání akčních karet
2.
odpálení děl
3.
obsazení lodi
4.
protiútok
5.
bodování
6.
dobrání karet
Hráč na řadě se musí zbavit právě
3 karet, které může využít k následujícím akcím. Rozhodnutí, kolik karet
na kterou akci využije, resp. které akce neprovede vůbec, je na hráči, pokud
dodrží omezení uvedená u jednotlivých akcí. Pokud si vybere více akcí, musí je
provést v pořadí, ve kterém jsou zde uvedeny.
·
Vyložení: Zahraje až 3 karty k vyloženým lodím. Přitom může
pokládat jak proviantní karty, tak piráty. Každý hráč přikládá karty
k lodi z jiné strany — z té, která směřuje k jeho okraji
stolu. Hráč může buď položit všechny karty vedle jedné lodi, nebo je rozdělit
mezi více lodí.
o
Proviant musí hráč k lodi poshánět dříve, než na ni bude
moci zaútočit. K útoku na každou loď je potřeba jiný proviant, jak lze
zjistit ze symbolů na kartě lodi. K lodi se smí položit pouze ten druh
proviantu a nejvýše v takovém množství, kolik je na kartě lodi vyobrazeno.
Proviantní karty se vykládají lícem nahoru.
o
Piráty hráč může, ale nemusí k lodi přiložit. Zvyšují jeho
šanci na úspěšný útok. Hráč nesmí k jedné lodi položit více pirátů než
karet s proviantem. Karty pirátů se vykládají lícem dolů.
o
Některé proviantní karty
mají na sobě symbol piráta. Pokud taková karta leží vedle nějaké lodi, je už
nasazen pirát s hodnotou 1.
·
Výměna: Zahodí 2 nebo 3 karty na odkládací balík a vybere si z
něj nejvýše 2 jiné karty. Je tedy i možné zahodit karty bez náhrady; pokud hráč
mění karty za jiné, opravdu může prohledat odkládací balík a karty si
z něj vybrat! Vybrané karty položí před sebe lícem nahoru, takže všichni
vidí, které karty si vybral. Bude je moci využít až v příštím kole.
·
Odpálení děl: Zahodí 1 kartu na odkládací balík a označí loď, která
odpálila děla (viz následující odstavec). V jednom tahu smí odpálit děla
jen u jedné lodi.
Nejasnost: má být odkládací
balík stále lícem nahoru?
Příklad pod obrázkem
v originálních pravidlech: Žlutý položil na svou stranu lodi dvě černé
karty s rumem a jednu zelenou s fazolemi. Další akční kartu položil
na odkládací balík, aby mohl odpálit děla…
Položením libovolné akční
karty na odkládací balík odpálí hráč děla na některé lodi a může se mu tak
podařit zničit nebo přeložit proviant protivníků.
Vybere si (a oznámí ostatním)
loď, u které má sám vyložen alespoň jednu proviantní kartu, a hodí oběma
barevnými kostkami. Jestliže některá kostka ukáže barvu proviantu vyloženého
jedním nebo více hráči, vezme si útočník za každou kostku 1 proviant, nejvýše
tedy 2 karty.
Pokud tento proviant vyložilo
více protivníků, musí se hráč rozhodnout, od koho z nich si ho vezme. Když
má hráč mezi kartami, které sám vyložil, ještě místo na ukořistěný proviant,
přiloží jeho kartu(y) ke svým. Karty, na které už místo nemá, se dají na
odkládací balík. Pokud na kostkách padly barvy, jejichž proviant nikdo
nevyložil, padne výstřel do prázdna a nikdo o žádný proviant nepřijde.
Příklad po obrázkem
v originálních pravidlech: … žlutý hodí červenou a modrou. Modrá propadne,
protože žádná karta s vodou u [této?] lodi neleží. Protože oba protivníci
vyložili kartu s masem, rozhodne se pro tu z nich, která má symbol
piráta a pojistí mu tak vlastní proviant. Teď má vyložené všechny tři
proviantní karty, které jsou potřeba ke vtrhnutí na loď…
V této fázi může hráč
zaútočit na všechny lodě, pro které už vyložil potřebné proviantní karty. V prvním
kole hry nemůže žádný hráč zaútočit na žádnou loď! Hráč určí, kterou loď
chce dobýt, a odkryje své piráty, kteří vedle ní případně leží. Poté hodí oběma
číselnými kostkami a přičte hozenou hodnotu k hodnotě vyložených pirátů.
Nyní mohou nastat 2 situace:
a)
Hodnota je nižší než
obranyschopnost lodi: Pokus se nezdařil
a útočníkovi hrozí, že bude potrestán ztrátou proviantu. K tomu hodí oběma
barevnými kostkami. Za každou hozenou barvu musí odevzdat jednu odpovídající
proviantní kartu do odkládacího balíku. Tato ztráta ho může připravit i o
piráty (připomeňme: hráč nesmí mít u jedné lodi více pirátů než proviantu).
Pokud hodil pouze barvy, které u lodi neleží, měl štěstí a o žádné karty
nepřijde. Piráty, kteří u lodi zbyli, může hráč až do příštího pokusu o
obsazení opět skrýt.
b)
Hodnota je stejná nebo
vyšší: Loď byla dobyta a hráč provede
vyhodnocení, pokud ovšem žádný ze spoluhráčů neudělá úspěšný protiútok (viz
další odstavec).
Příklad pod obrázkem
v originálních pravidlech: … žlutý hodí oběma číselnými kostkami a padne
mu 7 bodů. K tomu přičte svého piráta na kartě s masem a dostane 8
bodů, což je akorát dost pro obsazení černé lodi. Loď tak byla sice dobyta,
ale…
Každý hráč, který má u
obsazené lodi vyložený nějaký proviant, se může nyní pokusit na tuto loď také
dostat. Začíná soused po levici. Pokud jeho proviant ještě není úplný, musí
doplnit chybějící karty. Přitom také nesmí vyložit více než 3 karty. Nesmí
přikládat nové karty pirátů.
Následovně hodí hráč oběma
číselnými kostkami, přičte k tomu případné piráty a porovná svůj výsledek
s dosavadním vítězem bitvy. Pokud je jeho hodnota vyšší, dostane se loď
pod jeho kontrolu. Pokud protiútok provedlo více hráčů, vyhraje ten, jenž jako
první dosáhl nejlepší hodnoty.
Proviantní karty vyložené při
protiútoku si může hráč doplnit až když bude příště on sám na řadě.
Příklad pod obrázkem
v originálních pravidlech: … červený zvolá „Protiútok“ a přiloží
k lodi chybějící kartu s fazolemi. Na kostkách hodí 6 a odkryje svého
čtyřkového piráta, čímž se dostane na 10 bodů. Tím přetrumfne žlutého a může si
černou loď vzít pro sebe, protože žádný jiný hráč nemůže protiútok vyvolat.
Bodování teď provede on…
Hráč, který obsadil loď, ji
vyloží odkrytou před sebe (spoluhráči se mohou kdykoli podívat na to, co má
vyloženo). Všechny akční karty, nahromaděné kolem lodi, se dají do odkládacího
balíku. Hráč posune svůj bodovací žeton o tolik polí bodovací tabulky, kolik
byla bodová hodnota lodi. Kdo překročí 44 bodů, začne znova od jedničky.
Po uzavření všech pokusů o
obsazení lodí se na uvolněné místo položí nová loď z přístavu. Jestliže
byla v jednom tahu obsazena více než 1 loď, vypluje odpovídající počet
nových lodí.
Příklad pod obrázkem
v originálních pravidlech: … červený se posune na bodovací tabulce o 5
polí za obsazení černé lodi.
Pokud před sebe hráč ve fázi 1
otevřeně vyložil karty k výměně, vezme si je nyní do ruky. Poté doplní
svou ruku opět na 6 karet.
Pokud je dobírací balík
prázdný, odkládací balík se dobře zamíchá a pak ho nahradí. Nejasnost: má se
to provést ihned po spotřebování poslední karty, nebo až v okamžiku, kdy
někdo potřebuje dobrat další? Když se to totiž trefí přesně mezi 2 hráče,
znamená jedna možnost, že má k výměně k dispozici všechny karty,
zatímco při druhé nemá žádnou. Doporučuji řešení výhodnější pro dobírajícího
hráče: odkládací balík se promění v nový dobírací balík až v okamžiku,
kdy je z prázdného dobíracího balíku potřeba dobrat kartu.
Když se na moře vydá poslední
loď z přístavu, je konec hry blízko. Partie nyní skončí, jakmile bude
obsazena další loď a soused po pravici hráče, který začínal, dokončí svůj tah.
Vítězem je hráč s nejvíce body na bodovací tabulce. Při rovnosti bodů
vyhraje hráč, který obsadil nejvíce lodí.
Platí základní pravidla
s následujícími rozšířeními:
1.
Prémiové body
Jestliže
hráč obsadil 3 nebo více stejnobarevných lodí, dostane prémii za barvu. Dostane
tolik bodů, kolik ukazuje jeho nejhodnotnější loď této barvy. Prémie za barvu
často rozhodne hru. To znamená, že je třeba dávat pozor, kteří hráči už
nasbírali které barvy.
2.
Přístav
Počet
předem odkrytých lodí čekajících na startu se zvýší na 3, které se vyloží do
řady v pořadí, ve kterém se také dostanou do hry. Hráči tak mohou lépe
plánovat prémiové body.
3.
Neúspěšným pokusem o
obsazení lodi hráč ztrácí možnost pokoušet se v tomto tahu o dobytí jiných
lodí.
4.
Právě tak končí možnost
útočit na jiné lodě, pokud po úspěšném útoku následoval úspěšný protiútok
některého soupeře.
5.
Hra ve dvou
Na
moři jsou pouze 3 lodě najednou. Zvyšuje se tím konfrontace mezi hráči.
Příklad pod obrázkem
v originálních pravidlech: Červený dostane za své lodě 39 bodů + prémii 9
bodů za žluté lodě.
Za nesčetné testy, připomínky a návrhy
děkují autoři i vydavatelství těmto lidem: Frank Lepperhoff, Gerd Hebbinghaus,
Marcel-Andre Casasola Merkle, Carmen Willeke, Silke Rottländer, Gudrun &
Jörg Kortmann, Kerstin Löpmann, Reiner Kehrmann, Susanne Schmelz, Mario
Wojciak, otevřené herní setkání Spielzeit v Bergisch-Gladbachu a všichni
zkoušeči v Bödefeldu pod vedením Michaela Schramma.