Riziko

Pravidla

Přeložil Jirka Bauma

Cíl

Cílem hry je obsadit všechna území na hracím plánu, čímž se eliminují ostatní hráči a dobyde se tak celý svět.

Úplná hra pro 2 hráče trvá obvykle 2-4 hodiny.

Vybavení

Figurky armád

6 sad figurek, každá pro jednoho hráče. Každá sada se skládá z velkého počtu figur trojcípého tvaru (každá z nich reprezentuje jednu armádu) a několika figur tvaru hvězdy (každá z nich reprezentuje 10 armád)

Hrací hrací plán

Hrací plán je mapa 6 světadílů, každý z nich je dělený do několika území. Celkový počet území je 42. Každý světadíl je označen vlastní barvou a obsahuje 4 až 15 území. Mapa není příliš věrná, neboť je přizpůsobena potřebám hry.

Karty rizika

Balíček obsahuje 44 karet (plus kartu s obch. značkou, která není součástí hry). Z těchto karet je na 42 zobrazeno jedno území a k tomu vyobrazení pěšáka, kavaléristy nebo kanónu.). Zbývajícími 2 kartami jsou žolíky. Žolíky mají všechny typy vyobrazení, ale nemají označení žádného území.

Kostky

Hra obsahuje 6 kostek, 3 bílé a 3 barevné.

Stručný přehled

Risk vychází ze strategie armádních operací. Nejprve hráči obsadí všechna území.

Potom hráči provádí tahy, ve kterých mezi sebou bojují. Každá bitva se může skládat ze 3 částí: (1)rozmístění armády, (2)útok proti soupeřům, (3)opevnění obsazeného území.

Podrobnosti hry

Každý hráč si vypočítá podle počtu hráčů počet armád pro počáteční rozmístění.

počet hráčů:

počet armád:

3 hráči

35 armád

4 hráči

30 armád

5 hráči

25 armád

6 hráči

20 armád

Hráči si hodí kostkou, aby určili, kdo začne. Tento hráč pak umístí jednu svoji armád do libovolného území, které tak obsadí. Druhý hráč v pořadí (po směru hodinových ručiček) umístí jednu ze svých armád na některé zbývající neobsazené území. Všichni hráči takto postupně provádějí své tahy, až je nakonec všech 42 území obsazeno.

Poté, co jsou všechny armády umístěny, je hrací plán připraven na válku. Od tohoto místa až do konce hry musí být každé území obsazeno vždy aspoň jednou armádou.

Nyní hráč na tahu zahájí bitvu. Jak již bylo zmíněno dříve, bitva se skládá ze 3 etap: rozmístění armád(1), útok na soupeře(2), opevnění území(3). Během jakéhokoliv tahu se hráč může rozhodnout vynechat etapu (2) nebo etapu (3), nebo obě etapy (2) a (3).

Rozmístění armád

Na začátku každého tahu může hráč vysadit další armády. Počet armád, které takto hráč může rozmístit, závisí na počtu území, které hráč obsadil, počtu úplných světadílů, které hráč obsadil, a počtu sekvencí karet rizika, které si hráč může vyměnit za armády.

Počet armád získaných na základě obsazeného území

Hráč si spočítá svoje území a dělí jej celočíselně číslem 3.

Příklad:

14 území=4 armády

17 území=5 armád

11 území=3 armády

Každý tah hráč dostane aspoň 3 armády, a to i v případě, když obsadil méně než 9 území.

Počet armád získaných díky zcela obsazeným světadílům

Jestliže hráč obsadil jeden nebo více světadílů, získává další armády:

kontinent

počet armád

Severní Amerika

 5

Asie

 7

Jižní Amerika

 2

Evropa

 5

Afrika

 3

Australie

 2

Počet armád získaných díky sekvencím karet rizika

Jak bude vysvětleno dále, hráč může získat maximálně jednu kartu rizika v jednom tahu, ve kterém úspěšně obsadil nějaké nové území.

Aby mohl vyměnit karty rizika za armády, hráč potřebuje mít jednu ze tří možných typů sekvencí karet: 3 karty stejného typu (kavalérista, pěšák, kanón), od každého typu 1 kartu, jakékoliv 2 karty a jednoho žolíka.

Dále, jestliže jakákoliv z těchto 3 karet zobrazuje území, které hráč obsadil, získává za každou takovou kartu další 2 armády , které musí  umístit do příslušného území.

Jakmile hráč nashromáždí 5 karet, musí si 3 z nich na začátku dalšího tahu vyměnit za armády.

Protože v typické vojenské operaci riziko neustále roste, za karty rizika se získávají následující počty armád:

První sekvence zahraných karet = 4 armády navíc.

Druhá sekvence zahraných karet = 6 armád navíc.

Třetí sekvence zahraných karet = 8 armád navíc.

Čtvrtá sekvence zahraných karet = 10 armád navíc.

Patá sekvence zahraných karet = 12 armád navíc.

Šestá sekvence zahraných karet = 15 armád navíc.

Potom každá další sekvence karet vyměněná za armády je cennější o 5 armád navíc než předchozí, tzn. 7. sekvence = 20 armád, 8. sekvence = 25 armád atd.

Pod označení "první" and "druhá" sekvence se rozumí, že se to vztahuje k vyloženým sekvencím karet všech hráčů dohromady, tzn. hráč, který zahraje 3. sekvenci, dostane 8 armád, i když by to byla první sekvence, kterou zahrál on sám.

Armády mohou být umístěny do jakéhokoliv území obsazeného hráčem. Obvykle jsou armády rozmísťovány na hráčovu frontovou linii, aby provedly útok, nebo aby zabezpečily obranu.

Útok na soupeře

Hráč může zaútočit na soupeřovo území, které sousedí s jeho vlastním, jakmile v něm má aspoň 2 armády (tzn. nezávisí to na počtu armád soupeře).

Území spojená přerušovanou čárou se též považují za sousední. Např. hráč obsadil Severní Ameriku může nejenom útočit na své bezprostředí sousedy, ale též na Brazilii, Západní Evropu nebo Jižní Evropu. Aljaška a Kamčatka se též považují za sousední, Grónsko může být atakováno z Islandu, Quebeku, Ontaria a Severního Teritoria atd.

V bitvě útočník ohlašuje (1) území, na které útočí, a (2) území, ze kterého útok vede. Vitězství v bitvě se určí kostkami, což bude vysvětleno v dalším odstavci.

Útočník může házet až 3 kostkami, ale musí vždy mít v území, ze kterého vede útok, aspoň o jednu armádu víc než je počet kostek , kterými hází.

Obránce také hází kostkami, aby bránil svoje území. Může házet nejvýše dvakrát, za předpokladu, že má aspoň 2 armády v území, jestliže má pouze jednu armádu, může házet pouze jednou kostkou.

Před každým hodem musí oba hráči počínaje útočníkem ohlásit, kolik kostek použijí. Kostky jsou potom hozeny oběma hráči současně.

Aby se určilo, zda útok byl úspěšný, hráči porovnají svoje nejvyšší hozené hodnoty. Jestliže útočník hodil vyšší číslo, obránce ztrácí svoji armádu. V případě remízy vítězí obránce.

Jestliže obránce i útočník házeli aspoň 2 kostkami, hráči porovnají ještě svoje druhé nejvyšší hozené hodnoty. Jestliže útočník hodil vyšší číslo, obránce ztrácí svoji armádu. V případě remízy vítězí obránce. 

Jestliže hráč házel pouze jednou kostkou, může ztratit nejvýše jednu armádu. Za žádných okolností hráč nemůže ztratit víc armád v jednom boji než je počet kostek, kterými házel.

Příklady:

1) Útočník hodí 6,1,1; obránce 3; 6 > 3, tudíž obránce ztratí jednu armádu.

2) Útočník hodí 6,2,1; obránce hodí 3,2; 6 > 3 a 2 <= 2, tudíž oba hráčí ztratí jednu armádu

3) Útočník hodí 3,3; obránce 4,3; 3 <= 4 a 3<=3, tudíž útočník ztratí 2 armády

4) Útočník hodí 6; obránce 5,4; 6 > 5, tudíž obráncde ztratí jednu armádu

Útočník může během jednoho svého tahu zaútočit libovolněkrát na jakékoliv území jakéhokoliv soupeře. V tom má absolutní volnost.

Území je povážováno za dobyté, když obráncova poslední armáda je zničena.

Když území je dobyto, útočník jej musí bezprostředně obsadit tak, že do něj přesune svoje některou svoji armádu (z území, ze kterého byl útok veden). Musí přesunout aspoň tolik armád, kolika kostkami právě házel. Zároveň musí aspoň jednu armádu nechat na místě, protože žádné území nesmí zůstat bez armády.

Když hráč eliminuje soupeře tím, že mu vezme jeho poslední armádu z hracího plánu, původní soupeřovi karty rizika přejdou do vlastnictví útočníka. Jestliže celkové množství jeho karet tak vzroste na 6 a více, musí ihned vyložit vhodné sekvence karet, dokud nebude mít nejvýše 4 karty. Tím si přidá další armády.

Když hráč dokončí útok, může si vzít vrchní kartu rizika z balíčku, pokud dobyl aspoň jedno nové území. Jestliže neobsadil žádné území, žádnou kartu si vzít nemůže.

Opevňování území

Předtím než ukončí tah, může hráč upevnit své obranné pozice. Po ukončení útoku hráč může upevnit své frontové linie přesunem svých armád z jednoho svého území do jiného jednoho svého území. Podmínkou je, že tato území spolu sousedí. Armády z jednoho území se nemůžou rozdělit do více území a v původním území musí zůstat aspoň jedna armáda.

Hráč může v rámci jednoho tahu takových přesunů provést libovolný počet.

Hráč označí konec svého tahu tak, že předá kostky dalšímu hráči v pořadí.

Hodnocení

Hráč, který obsadil všechny území na desce eliminováním všech svých soupeřů, vyhrává hru.

Pravidla pro 2 hráče

Příprava: Provádí se podle tradičních pravidel.

Oba hráči si vezmou 40 armád a střídavě je umísťují na neobsazená území, dokud každý z nich neobsadí 14 území. Zbylé armády potom střídavě rozmísťují na obsazená území. Zbývajících 14 území je obsazeno mocností zvanou Spojená Armáda. Její armády jsou složeny z figurek zbývajících barev. Spojená Armáda umístí na neobsazená území dohromady 28 armád.

Hra

Doplňování armád

Hráči: Hráči doplňují armády tradičním způsobem

Spojená Armáda: Když hráči začínají tah a určují počet armád, které vyloží, Spojená Armáda vyloží polovinu tohoto počtu. Desetiny se nepočítají, tzn. jestliže hráč získá 9 armád, Spojená Armáda získá 4 armády.

Umísťování armád

Hráči: Každý hráč umístí svoje armády podle tradičních pravidel.

Spojená Armáda: Poté, co hráči doplní svoje armády, umístí je na hrací plán a provede svoje útoky (ale před posunem armád), jeho soupeř umístí počet Spojených Armád v územích obsazených touto mocností.

Útok

Hráči: Každý hráč útočí podle tradičních pravidel. Může zaútočit na soupeře nebo na Spojenou Armádu. Když hráč útočí na Spojenou Armádu, bojuje za ní jeho soupeř.

Spojená Armáda: Poté, co Spojená Armáda je umístěná, hráč, který ji umístil, může za ní zahrát a zaútočit na soupeřovu armádu. Nemusí použít všechny nasazené armády, ale pak mu hrozí, že je použije jeho soupeř na něj v příším tahu. Když hráč hraje za Spojenou Armádu, nesmí útočit na svoje vlastní území. Spojená Armáda nezískává karty rizika.

Přesun armád

Hráči: Poté, co druhý hráč se rozhodnul ukončit útok za Spojenou Armádou, první hráč přesun armád.

SpojenáArmáda: nemá možnost přesouvat svoje armády.

Konec hry: Hra končí, když jeden hráč prohrál všechno svoje území. Jakmile prohraje Spojená Armáda, hraje se dál podle tradičních pravidel.

Stručný přehled

1. Hráči umísťují svoje armády, Spojená Armáda je umístěna na zbývající území.

2. Hráč 1 nasadí svoje armády a útočí. Hráč 2 jedná za Spojenou Armádu, nasadí její armády a útočí na Hráče 1. Hráč 1 provede přesun armád.

3. Hráč 2 nasadí svoje armády a útočí. Hráč 1 potom jedná za Spojenou Armádu, nasadí její armády a útočí na Hráče 2. Hráč 2 provede přesun armád.