|
Pravidla
Přeložil Jirka
Bauma
Cíl
Cílem hry je
obsadit všechna území na hracím plánu, čímž se eliminují ostatní hráči a dobyde
se tak celý svět.
Úplná hra pro 2
hráče trvá obvykle 2-4 hodiny.
Vybavení
Figurky armád
6 sad figurek,
každá pro jednoho hráče. Každá sada se skládá z velkého počtu figur trojcípého
tvaru (každá z nich reprezentuje jednu armádu) a několika figur tvaru hvězdy
(každá z nich reprezentuje 10 armád)
Hrací hrací plán
Hrací plán je mapa
6 světadílů, každý z nich je dělený do několika území. Celkový počet území je
42. Každý světadíl je označen vlastní barvou a obsahuje 4 až 15 území. Mapa
není příliš věrná, neboť je přizpůsobena potřebám hry.
Karty rizika
Balíček obsahuje 44
karet (plus kartu s obch. značkou, která není součástí hry). Z těchto karet je
na 42 zobrazeno jedno území a k tomu vyobrazení pěšáka, kavaléristy nebo
kanónu.). Zbývajícími 2 kartami jsou žolíky. Žolíky mají všechny typy
vyobrazení, ale nemají označení žádného území.
Kostky
Hra obsahuje 6
kostek, 3 bílé a 3 barevné.
Stručný přehled
Risk vychází ze
strategie armádních operací. Nejprve hráči obsadí všechna území.
Potom hráči provádí
tahy, ve kterých mezi sebou bojují. Každá bitva se může skládat ze 3 částí:
(1)rozmístění armády, (2)útok proti soupeřům, (3)opevnění obsazeného území.
Podrobnosti hry
Každý hráč si vypočítá podle počtu hráčů počet armád pro počáteční
rozmístění.
počet
hráčů: |
počet armád: |
3 hráči |
35 armád |
4 hráči |
30 armád |
5 hráči |
25 armád |
6 hráči |
20 armád |
Hráči si hodí
kostkou, aby určili, kdo začne. Tento hráč pak umístí jednu svoji armád do
libovolného území, které tak obsadí. Druhý hráč v pořadí (po směru hodinových
ručiček) umístí jednu ze svých armád na některé zbývající neobsazené území.
Všichni hráči takto postupně provádějí své tahy, až je nakonec všech 42 území
obsazeno.
Poté, co jsou
všechny armády umístěny, je hrací plán připraven na válku. Od tohoto místa až
do konce hry musí být každé území obsazeno vždy aspoň jednou armádou.
Nyní hráč na tahu
zahájí bitvu. Jak již bylo zmíněno dříve, bitva se skládá ze 3 etap: rozmístění
armád(1), útok na soupeře(2), opevnění území(3). Během jakéhokoliv tahu se hráč
může rozhodnout vynechat etapu (2) nebo etapu (3), nebo obě etapy (2) a (3).
Rozmístění armád
Na začátku každého
tahu může hráč vysadit další armády. Počet armád, které takto hráč může
rozmístit, závisí na počtu území, které hráč obsadil, počtu úplných světadílů,
které hráč obsadil, a počtu sekvencí karet rizika, které si hráč může vyměnit
za armády.
Počet armád
získaných na základě obsazeného území
Hráč si spočítá
svoje území a dělí jej celočíselně číslem 3.
Příklad:
14 území=4 armády |
17 území=5 armád |
11 území=3 armády |
Každý tah hráč
dostane aspoň 3 armády, a to i v případě, když obsadil méně než 9 území.
Počet armád
získaných díky zcela obsazeným světadílům
Jestliže hráč
obsadil jeden nebo více světadílů, získává další armády:
kontinent |
počet
armád |
Severní
Amerika |
5 |
Asie
|
7 |
Jižní
Amerika |
2 |
Evropa
|
5 |
Afrika
|
3 |
Australie
|
2 |
Počet armád
získaných díky sekvencím karet rizika
Jak bude vysvětleno
dále, hráč může získat maximálně jednu kartu rizika v jednom tahu, ve kterém
úspěšně obsadil nějaké nové území.
Aby mohl vyměnit
karty rizika za armády, hráč potřebuje mít jednu ze tří možných typů sekvencí
karet: 3 karty stejného typu (kavalérista, pěšák, kanón), od každého typu 1
kartu, jakékoliv 2 karty a jednoho žolíka.
Dále, jestliže
jakákoliv z těchto 3 karet zobrazuje území, které hráč obsadil, získává za
každou takovou kartu další 2 armády , které musí umístit do příslušného území.
Jakmile hráč
nashromáždí 5 karet, musí si 3 z nich na začátku dalšího tahu vyměnit za
armády.
Protože v typické
vojenské operaci riziko neustále roste, za karty rizika se získávají
následující počty armád:
První sekvence zahraných karet = 4 armády navíc.
Druhá sekvence zahraných karet = 6 armád navíc.
Třetí sekvence zahraných karet = 8 armád navíc.
Čtvrtá sekvence zahraných karet = 10 armád navíc.
Patá sekvence zahraných karet = 12 armád navíc.
Šestá sekvence zahraných karet = 15 armád navíc.
Potom každá další
sekvence karet vyměněná za armády je cennější o 5 armád navíc než předchozí,
tzn. 7. sekvence = 20 armád, 8. sekvence = 25 armád atd.
Pod označení
"první" and "druhá" sekvence se rozumí, že se to vztahuje k
vyloženým sekvencím karet všech hráčů dohromady, tzn. hráč, který zahraje 3.
sekvenci, dostane 8 armád, i když by to byla první sekvence, kterou zahrál on
sám.
Armády mohou být
umístěny do jakéhokoliv území obsazeného hráčem. Obvykle jsou armády
rozmísťovány na hráčovu frontovou linii, aby provedly útok, nebo aby
zabezpečily obranu.
Útok na soupeře
Hráč může zaútočit
na soupeřovo území, které sousedí s jeho vlastním, jakmile v něm má aspoň 2
armády (tzn. nezávisí to na počtu armád soupeře).
Území spojená
přerušovanou čárou se též považují za sousední. Např. hráč obsadil Severní
Ameriku může nejenom útočit na své bezprostředí sousedy, ale též na Brazilii,
Západní Evropu nebo Jižní Evropu. Aljaška a Kamčatka se též považují za
sousední, Grónsko může být atakováno z Islandu, Quebeku, Ontaria a Severního
Teritoria atd.
V bitvě útočník
ohlašuje (1) území, na které útočí, a (2) území, ze kterého útok vede.
Vitězství v bitvě se určí kostkami, což bude vysvětleno v dalším odstavci.
Útočník může házet
až 3 kostkami, ale musí vždy mít v území, ze kterého vede útok, aspoň o jednu
armádu víc než je počet kostek , kterými hází.
Obránce také hází
kostkami, aby bránil svoje území. Může házet nejvýše dvakrát, za předpokladu,
že má aspoň 2 armády v území, jestliže má pouze jednu armádu, může házet pouze
jednou kostkou.
Před každým hodem
musí oba hráči počínaje útočníkem ohlásit, kolik kostek použijí. Kostky jsou
potom hozeny oběma hráči současně.
Aby se určilo, zda
útok byl úspěšný, hráči porovnají svoje nejvyšší hozené hodnoty. Jestliže
útočník hodil vyšší číslo, obránce ztrácí svoji armádu. V případě remízy vítězí
obránce.
Jestliže obránce i
útočník házeli aspoň 2 kostkami, hráči porovnají ještě svoje druhé nejvyšší
hozené hodnoty. Jestliže útočník hodil vyšší číslo, obránce ztrácí svoji
armádu. V případě remízy vítězí obránce.
Jestliže hráč házel
pouze jednou kostkou, může ztratit nejvýše jednu armádu. Za žádných okolností
hráč nemůže ztratit víc armád v jednom boji než je počet kostek, kterými házel.
Příklady:
1) Útočník hodí
6,1,1; obránce 3; 6 > 3, tudíž obránce ztratí jednu armádu.
2) Útočník hodí
6,2,1; obránce hodí 3,2; 6 > 3 a 2 <= 2, tudíž oba hráčí ztratí jednu
armádu
3) Útočník hodí
3,3; obránce 4,3; 3 <= 4 a 3<=3, tudíž útočník ztratí 2 armády
4) Útočník hodí 6;
obránce 5,4; 6 > 5, tudíž obráncde ztratí jednu armádu
Útočník může během
jednoho svého tahu zaútočit libovolněkrát na jakékoliv území jakéhokoliv
soupeře. V tom má absolutní volnost.
Území je povážováno
za dobyté, když obráncova poslední armáda je zničena.
Když území je
dobyto, útočník jej musí bezprostředně obsadit tak, že do něj přesune svoje
některou svoji armádu (z území, ze kterého byl útok veden). Musí přesunout
aspoň tolik armád, kolika kostkami právě házel. Zároveň musí aspoň jednu armádu
nechat na místě, protože žádné území nesmí zůstat bez armády.
Když hráč eliminuje
soupeře tím, že mu vezme jeho poslední armádu z hracího plánu, původní
soupeřovi karty rizika přejdou do vlastnictví útočníka. Jestliže celkové
množství jeho karet tak vzroste na 6 a více, musí ihned vyložit vhodné sekvence
karet, dokud nebude mít nejvýše 4 karty. Tím si přidá další armády.
Když hráč dokončí
útok, může si vzít vrchní kartu rizika z balíčku, pokud dobyl aspoň jedno nové
území. Jestliže neobsadil žádné území, žádnou kartu si vzít nemůže.
Opevňování území
Předtím než ukončí
tah, může hráč upevnit své obranné pozice. Po ukončení útoku hráč může upevnit
své frontové linie přesunem svých armád z jednoho svého území do jiného jednoho
svého území. Podmínkou je, že tato území spolu sousedí. Armády z jednoho území
se nemůžou rozdělit do více území a v původním území musí zůstat aspoň jedna
armáda.
Hráč může v rámci
jednoho tahu takových přesunů provést libovolný počet.
Hráč označí konec
svého tahu tak, že předá kostky dalšímu hráči v pořadí.
Hodnocení
Hráč, který obsadil všechny území na desce eliminováním všech svých
soupeřů, vyhrává hru.
Příprava: Provádí se podle tradičních
pravidel.
Oba hráči si vezmou
40 armád a střídavě je umísťují na neobsazená území, dokud každý z nich neobsadí
14 území. Zbylé armády potom střídavě rozmísťují na obsazená území. Zbývajících
14 území je obsazeno mocností zvanou Spojená Armáda. Její armády jsou složeny z
figurek zbývajících barev. Spojená Armáda umístí na neobsazená území dohromady
28 armád.
Hra
Doplňování armád
Hráči: Hráči doplňují armády
tradičním způsobem
Spojená Armáda: Když hráči začínají tah a
určují počet armád, které vyloží, Spojená Armáda vyloží polovinu tohoto počtu.
Desetiny se nepočítají, tzn. jestliže hráč získá 9 armád, Spojená Armáda získá
4 armády.
Umísťování armád
Hráči: Každý hráč umístí svoje
armády podle tradičních pravidel.
Spojená Armáda: Poté, co hráči doplní svoje
armády, umístí je na hrací plán a provede svoje útoky (ale před posunem armád),
jeho soupeř umístí počet Spojených Armád v územích obsazených touto mocností.
Útok
Hráči: Každý hráč útočí podle
tradičních pravidel. Může zaútočit na soupeře nebo na Spojenou Armádu. Když
hráč útočí na Spojenou Armádu, bojuje za ní jeho soupeř.
Spojená Armáda: Poté, co Spojená Armáda je
umístěná, hráč, který ji umístil, může za ní zahrát a zaútočit na soupeřovu
armádu. Nemusí použít všechny nasazené armády, ale pak mu hrozí, že je použije
jeho soupeř na něj v příším tahu. Když hráč hraje za Spojenou Armádu, nesmí
útočit na svoje vlastní území. Spojená Armáda nezískává karty rizika.
Přesun armád
Hráči: Poté, co druhý hráč se
rozhodnul ukončit útok za Spojenou Armádou, první hráč přesun armád.
SpojenáArmáda: nemá možnost přesouvat
svoje armády.
Konec hry: Hra končí, když jeden hráč
prohrál všechno svoje území. Jakmile prohraje Spojená Armáda, hraje se dál
podle tradičních pravidel.
Stručný přehled
1. Hráči umísťují
svoje armády, Spojená Armáda je umístěna na zbývající území.
2. Hráč 1 nasadí
svoje armády a útočí. Hráč 2 jedná za Spojenou Armádu, nasadí její armády a
útočí na Hráče 1. Hráč 1 provede přesun armád.
3. Hráč 2 nasadí
svoje armády a útočí. Hráč 1 potom jedná za Spojenou Armádu, nasadí její armády
a útočí na Hráče 2. Hráč 2 provede přesun armád.