Žhavá karetní hra od Franka
Brandta.
neboli Pompeji (původní
německý název), Pompéi (francouzský název)
karetní hra pro 2 – 4 hráče od
12 let na 30 až 45 minut
Adlung Spiele (http://www.adlung-spiele.de/)
Na jejich webu cena 6,20 EUR.
Překlad z němčiny Daniel
Zeman.
Pompeje byly v antice
kvetoucím přístavem v jižní Itálii. Neustále se stavělo a město se rychle
šířilo po úpatí Vesuvu. Když v roce 79 sopka vybuchla, pohřbila město pod
vrstvou horkého popela a vymazala ho z mapy.
Hráči utvářejí město a stavějí
jednu budovu vedle druhé, protože za zakládání stejných staveb nebo barev
v jedné ulici se dostávají body.
Potřebujete papír a tužku
(nebo více tužek, aby si mohl každý hráč poznamenávat své body).
Každý hráč dostane kartu sochy
a kartu se zvláštním stavebním povolením. Přebytečné karty tohoto druhu nebudou
ve hře.
49 karet budov se zamíchá,
každý hráč dostane 3 z nich. Ze zbytku se odeberou 2 balíčky po 8 kartách,
do každého se zamíchá jedna karta sopky, balíčky se položí na sebe a na ně se
položí zbývajících 33 karet. (Vše skrytě, lícem dolů.)
Horní karta balíku se odkryje
a vyloží na stůl. To je první dům budoucích Pompejí.
Začíná nejmladší hráč. Hráči
se střídají po směru hodinových ručiček.
Hráč na řadě vybere jednu
kartu ze své ruky a položí ji vedle některé karty již vyložené na stole tak,
aby se dotýkaly kratší nebo delší stranou. Není dovoleno přikládání
pouze přes roh.
Stejné stavby ani stejné
barvy není dovoleno položit těsně vedle sebe ve vodorovném nebo svislém směru.
Úhlopříčně to dovoleno je. Výjimkou jsou také sochy, které se smějí dotýkat ve
všech směrech.
Po odehrání karty
s budovou si hráč dobere novou kartu.
Pokud hráč nemůže položit
žádnou kartu, vyloží jednu ze svých karet otevřeně vedle dobíracího balíku a
dobere si novou.
Poté přijde na řadu jeho levý
soused.
Vykládáním karet vznikají vodorovné,
svislé a úhlopříčné ulice, které mohou být přerušeny chybějícími kartami.
Tyto ulice tvoří stále se rozrůstající město o velikosti 7×7 karet. Startovní
karta nemusí nezbytně tvořit střed města, důležité však je, aby žádná ulice
nebyla delší než 7 karet.
(Viz též kartu
s přehledem.)
Stejné stavby v jedné
ulici: Jestliže hráč postaví v ulici
stavbu (např. kašnu), jaká už v této ulici nejméně jednou stojí, dostane
za to body. Ihned se mu připíše součet všech čísel na kartách
s dotyčnou stavbou v této ulici.
Stejné barvy v jedné
ulici: Jestliže hráč postaví
v ulici budovu ve stejné barvě, jaká se už v této ulici nachází,
dostane nejvyšší číslo, nacházející se na kartách dané barvy v této
ulici.
Sedmá budova v ulici: Jestliže hráč postaví sedmou budovu nějaké ulice,
dostane za to 7 bodů navíc.
Jednou kartou může hráč
bodovat v několika směrech současně. Každá karta je křižovatkou 4 ulic
(vodorovné, svislé a dvou úhlopříčných), a ty všechny se po položení karty
prohlédnou a případně obodují.
Vyhodnocují se ovšem pouze
karty, které jsou s právě položenou kartou spojeny nepřerušenou
ulicí.
Každý hráč může tuto kartu
použít jednou za hru, aby se dostal na tah mimo pořadí nebo hrál dvakrát
za sebou. Po vyložení této karty je přerušen tah hráče, který je právě na řadě,
a majitel zvláštního povolení může ihned provést kompletní tah, tj. vyloží
kartu, přičte si body a dobere si novou kartu. Použité povolení jde ze hry ven.
Přerušený hráč pak pokračuje ve svém tahu.
(Poznámka překladatele: tah
sestává vlastně jen z přemýšlení, položení karty a dobrání nové, takže
pokud už hráč, který je na řadě, začal pokládat svou kartu na konkrétní místo,
měl by asi toto pokládání dokončit, než narušitel začne pokládat svou kartu.
Nebo ne?)
Jeden tah smí být přerušen
jen jednou, tj. po zahrání zvláštního povolení nesmí být zahráno žádné
další, dokud se přerušený hráč nedostane opět na řadu a nedokončí svůj řádný
tah. Pokud více hráčů chce přerušit stejný tah, je rozhodující, kdo dal
tento úmysl dříve najevo.
Socha se používá jako žolík a
má hodnotu 1. Hraje se s ní jako s jinou kartou, ale po položení hráč
rozhodne, za jakou stavbu a barvu ji považuje. I tady musí dodržet pravidlo, že
dvě stejné stavby či barvy nesmějí ležet vodorovně nebo svisle těsně vedle
sebe. Více soch však vedle sebe stát může.
Po vyhodnocení tahu se sochou
ztrácí socha tvar i barvu, kterou jí hráč přiřkl, a stává se opět neutrální
kartou. Neúčastní se tedy žádných příštích bodování (ani za dvě sochy
v jedné ulici nejsou žádné zvláštní body).
Po postavení sochy hráč
nedobírá kartu, protože má v ruce stále 3!
První odkrytá karta sopky
signalizuje první, zatím malou, erupci Vesuvu. Od té chvíle je město
v ohrožení. Hráči se nyní mohou rozhodnout, zda si po svém tahu chtějí
dobrat kartu či nikoliv. Vše, co jim po zkáze Pompejí zůstane v rukou, se
jim totiž bude odečítat. Pokud ovšem hráč zahraje poslední kartu z ruky,
musí si dobrat další, ať chce nebo ne.
Odkrytí druhé karty se sopkou
znamená konečnou erupci. Pompeje jsou zničeny a hra ihned končí. Všechny
číselné hodnoty karet budov, které mají hráči v ruce, se odečtou od bodů,
které hráči dosáhli (pozn. překl.: včetně soch?)
Hráč, kterému zbude nejvíce
bodů, vyhrál.
Chcete-li hru udělat
ofensivnější, dovolte každému hráči použít zvláštní stavební povolení dvakrát.
K tomu se použije zadní strana karty. Poté, co hráč použije obě zvláštní
povolení, se karta odstraní ze hry.