(čti macheljan)
Sepsal Daniel Zeman.
Cílem hry je získat co nejvíce
bodů.
Na hracím plánu je zobrazeno
šest slavných objevitelů: Marco Polo, Vasco da Gama, Cristoforo Colombo
(Kryštof Kolumbus), Francisco Pizarro, Fernão Magalhães (Fernando
Magellan) a James Cook. Vaším cílem je přimět tyto cestovatele, aby přibrali do
své flotily vaši loď. A také, aby právě ta vaše loď vydržela až do cíle jejich
plavby. Každý mořeplavec má na plánu vyhrazenu řadu se třemi poli,
představujícími tři části jejich cesty. V prvním poli se zformuje flotila
tří lodí, se kterými se objevitel vydá na cestu. Do druhého pole se dostanou
jen dvě z nich, a jen jediná dopluje až do cíle. Na každém poli si
v symbolu koruny můžete přečíst, kolik bodů dostanete na konci hry za svou
loď, která na tomto poli skončí.
Druhý způsob, jak získat body,
představují karty s pytli zlata. Tyto karty v první řadě slouží jako
platidlo, jímž si kupujete přízeň kapitánů, avšak kromě nominální hodnoty
v pytlích zlata mají i tyto karty na sobě symbol koruny s počtem
bodů, které dostanete, pokud vám taková karta zbude na konci hry.
Hra je v podstatě
posloupností dražeb karet objevitelů. Protože jeden objevitel s sebou
vezme jen omezený počet lodí, hráči se o služby objevitelů musí utkat
v dražbě. V první fázi hry jsou k dispozici tři karty každého
objevitele. Hráč, který takovou kartu získá v dražbě, umístí svou loď do
flotily daného mořeplavce, na první pole vedle jeho podobizny. Ve druhé fázi
jsou od každého objevitele k dispozici už jen dvě karty a utkat se o ně
mohou pouze hráči, kteří mají svou loď v dotyčné flotile. Po získání karty
mohou posunout svou loď na druhé pole. Obdobně ve třetí fázi je už jen jediná
karta od každého objevitele, utkat se o ni mohou pouze hráči, jejichž loď
doplula na druhé pole, a vítěz dopluje s objevitelem až do cíle, tj. na
třetí pole.
Objevitelé mají různé
vlastnosti, v důsledku toho vám vydražení karty objevitele může přinést
různé další výhody, ale i nevýhody.
Karty se zlatem vám slouží
k placení služeb mořeplavců v dražbě. Pokud vám zbudou na konci hry,
přinesou vám i body. K tomu jsou na každé kartě dva údaje: číslo
v pytli označuje hodnotu karty ve zlatě, číslo v královské koruně označuje
počet bodů, které za kartu můžete dostat. Hodnoty ve zlatě jsou od 1 do 9,
bodové hodnoty od 1 do 3, přičemž karty s větším množstvím bodů přinášejí
méně bodů a naopak.
Na začátku má každý hráč 9
karet se zlatem v hodnotách 1 až 9. V průběhu hry má každý hráč
dvakrát možnost doplnit zlato: mezi 1. a 2. fází a mezi 2. a 3. fází si každý
dobere dvě karty se zlatem. Karty se berou shora z dobíracího balíku,
který je otočen lícem karet dolů. Není to tedy tak, že by všichni hráči museli
dobrat karty stejných hodnot. Navíc někteří objevitelé umožňují dobrat další
karty se zlatem hráčům, kteří v dané fázi vydražili jejich kartu.
V obrázku pytle na příslušném poli u každého objevitele je uveden počet
karet, které si můžete dobrat navíc (nejde tedy o hodnotu zlata, které máte
získat).
V Magellanovi se
nerozměňuje! Není žádná banka jako v jiných hrách, kam byste mohli třeba
dát kartu s 5 zlaty a vzít si za ni dvě karty, jednu se 3 a jednu se 2
zlaty. Pokud vám dojdou drobné, musíte platit víc, než byste třeba chtěli.
Karty objevitelů se rozdělí do
tří balíků podle fází (poznají se podle rubové strany), každý balík se zamíchá
a pak se balíky položí na sebe, první fáze navrch, všechny karty lícem dolů.
Pak se vždy odkryje karta, vydraží se, její vydražitel provede vše, k čemu
ho karta opravňuje či zavazuje, a draží se další karta.
První nabídku ve hře vznáší
hráč, který řídí dražbu. U každé další dražby vznáší první nabídku hráč, který
vydražil předcházející kartu.
Hráči jsou postupně po směru
hodinových ručiček dotazováni, zda chtějí zvýšit dosud nejvyšší nabídku a na
kolik, nebo zda chtějí pasovat (vzdát se další účasti v této dražbě).
Hráč, jehož nabídku nikdo další nezvýší, musí zaplatit hodnotu zlata, kterou
nabídl, tím, že odloží karty v příslušné hodnotě na odkládací balík vedle
dobíracího balíku. Potom si vezme kartu, umístí či posune loď a provede
případné další akce spojené s dotyčným mořeplavcem.
Hráč, který vznáší dražební
nabídku, vyloží karty, jejichž hodnota ve zlatě v součtu dává příslušnou
nabídku. Nemusí pouze vykládat nové karty, může si brát zpět do ruky karty ze
své předcházející nabídky a nahrazovat je jinými, je však omezen součty, které
se dají vytvořit z karet, jež má v ruce. I poté, co objevitele získá,
může zaplatit jinými kartami, než které použil při vznášení nabídky, pokud
součet bude alespoň tolik, kolik činila hráčova vítězná nabídka (může i
přeplatit).
Jednotliví objevitelé
s sebou přinášejí další výhody (výjimečně i nevýhody) pro hráče, kteří
vydražili jejich kartu. Tyto akce jsou zobrazeny na hracím plánu, v každé
fázi mohou být jiné. Hrací plán je navíc oboustranný (před hrou si zvolíte, se
kterou stranou chcete hrát), na každé straně může mít objevitel jiné
vlastnosti.
Některé akce se provedou ihned
po získání karty objevitele, jiné až po skončení fáze.
V první fázi právo
veta, v ostatních nic zvláštního. Kdo získal v 1. fázi Kolumbovu
kartu, může oddálit dražbu některé další karty v této fázi. Když je karta
odkryta, ale dříve, než bude vznesena první nabídka za ni, vyhlásí veto. Karta
je odložena na konec balíčku karet pro tuto fázi, tj. bude vydražena jako
poslední. Jedna Kolumbova karta umožňuje jen jedno veto. Hráč si kartu po
vydražení položí před sebe lícem nahoru, po využití veta nebo na konci fáze ji
otočí lícem dolů.
Zvláštní akce má jen na straně
B plánu, a to pouze ve třetí fázi. Body za loď, která s ním doplula až do
cíle, se určí zvláštním způsobem. Poté, co byly sečteny všechny ostatní
body všech hráčů, se zamíchá balíček karet a majitel Pizarrovy karty si
z nich shora losuje jednu za druhou. Losování může kdykoli ukončit. Po
ukončení se zjistí součet hodnot karet ve zlatě (čísla uvedená
v pytlích). Je-li vyšší než 20, hráč za loď v Pizarrově cíli
nedostane žádné body. Je-li roven 20 nebo nižší, hráč za tuto loď součet bodů
uvedených na vylosovaných kartách v symbolech koruny (tohle není
v pravidlech uvedeno jasně a majiteli Pizarra by to příliš tučné body
neslibovalo není to nakonec tak, že se má hráči k bodům v tomto
případě přičíst přímo hodnota zlata?)
I u Magellana se body určují
zvláštním způsobem. Hráč pod vydraženou kartu Magellana vloží jednu další kartu
se zlatem ze své ruky (pokud tedy nemá navíc žádnou kartu, nesmí se účastnit
dražby o Magellana). Pokud vydraží Magellana i ve druhé a ve třetí fázi,
přiloží karty Magellana nahoru a dospod podstrčí další svou kartu se zlatem. Na
konci se sečtou body na vložených kartách (čísla v obrázku koruny) a
vynásobí se počtem Magellanů nad nimi (tj. číslem fáze). Za Magellana
v cíli lze tedy získat až 27 bodů.
Pokud hráč v jedné
fázi vydraží dva nebo tři Magellany, musí mít pro každého z nich
zvláštní hromádku karet, protože každá odpovídá jiné lodi.
Magellani se pokládají lícem
nahoru, karty se zlatem se pod ně dávají lícem dolů. Rozdíl mezi stranami A a B
spočívá v tom, že na straně B se vkládají karty se zlatem z dražební
nabídky, a to lícem nahoru (hráč tedy jednu kartu dá pod vydraženého Magellana,
místo aby ji odevzdal na odkládací balík; díky tomu také nemusí mít
v zásobě jednu kartu navíc, když chce Magellana získat).
Zvláštní akce pouze na straně
A plánu. Umožňuje výměnu karet se zlatem na konci 1. a 2. fáze. Poté, co
si hráč dobral všechny karty se zlatem, které mohl (každý hráč může dobrat 2
karty a někteří mohou navíc dobrat karty, jejichž počet je uveden v pytli
v příslušném poli u mořeplavce, jehož kartu v této fázi vydražili),
odložit na odkládací až 3 karty a vylosovat si za ně jiné. Pokud má
v Polově flotile více lodí (které dopluly do právě končící fáze), může
vyměnit za každou takovou loď až 3 karty.
Ihned po vydražení da Gamy si hráč dobere jednu kartu
se zlatem z dobíracího balíku. Může ji tedy použít už v této
fázi při dražbě dalších karet. Ve druhé fázi si za da Gamu dobere dvě karty a
ve třetí fázi dokonce tři karty se zlatem.
Pokud se používá plán B, musí
se hráč rozhodnout, zda svou loď umístí do levé, nebo do pravé poloviny
příslušného pole. Levá funguje stejně jako plán A (okamžitý přísun zlata),
pravá strana místo toho přináší body v koruně.
Cook je jediný, s nímž
jsou spojeny akce, které hráče znevýhodňují. Kompenzuje se tím velké množství
bodů, které Cook svým lodím zajišťuje.
Na plánu A hraje vydražitel
Cooka až do konce fáze s odkrytými kartami. Vyloží všechny karty se zlatem
před sebe. Pokud v průběhu fáze získá další (třeba díky Vasco da Gamovi),
musí je vyložit také.
Na plánu B přijde o 1 kartu.
Poté, co zaplatí Cooka, mu jeho soused po levé ruce vylosuje jednu kartu
z ruky a zahodí ji na odkládací balík. Hráč se tedy nemůže ucházet o
Cookovy služby, pokud nemá jednu kartu se zlatem navíc.
Na konci 1. a 2. fáze si každý
hráč vylosuje 2 karty se zlatem. Poté si každý hráč vylosuje tolik karet se
zlatem, kolik udávají čísla v pytlích na polích, na něž v právě
končící fázi dopluly hráčovy lodě. Poté si mohou vyměnit karty hráči, jimž to
v této fázi umožnil Marco Polo.
Po 3. fázi si nelosuje každý
automaticky 2 karty, avšak někteří hráči mohou mít právo na karty na základě
polí, na něž v této fázi dopluly jejich lodě.
Pak si všichni sečtou body
v korunách na polích, na nichž stojí jejich lodě (včetně lodí, které
skončily v 1. nebo 2. fázi). K nim přičtou body v korunách na
kartách, které jim zbyly v ruce. Pokud se hraje s plánem B, bude jako
úplně poslední sčítat své body loď, která doplula do cíle s Pizarrem (viz
výše).
Body se nastaví na počítadle
pomocí dvou lodí, jedna reprezentuje desítky, druhá jednotky. Hráč
s nejvyšším počtem bodů vyhrává.
Česká pravidla dodávaná
s hrou jsou poněkud mlhavá v zacházení s kartami se zlatem při
dražbě. Konkrétně v části Dražba karet mořeplavců říkají hráč
je vyzván, aby nabídl alespoň jednu kartu se zlatem (minimální nabídka je karta
o hodnotě 1)
a o něco níže draží se za pomoci karet se zlatem, čísla
na pytlích určují hodnotu karet a slouží jako dražební nabídka. Později
v části Karty se zlatem se říká pokud například hráč vydražil
kartu za 7 pytlů zlata, může ji zaplatit 1 kartou o hodnotě 7 pytlů zlata nebo
dvěma kartami hodnoty 2 a 5 pytlů nebo libovolnými jinými kartami, jejichž
součet dává dohromady 7
Pokud hráč nemá karty, z nichž by se potřebná
částka dala přesně sestavit, může kartu přeplatit, přeplatek ovšem zpět
nedostane.
Zdá se tedy, že při dražbě
hráč nemusí pouze přikládat karty zlata ke kartám, které již nabídl, ale že
může nahradit již vyložené karty jinou kombinací karet ze své ruky (pokud tato
kombinace má vyšší součet než dosud nejvyšší nabídka). Nebo že dokonce může
vznášet dražební nabídky pouze ústně a teprve na konci zaplatit. (Vykládání
karet ovšem poskytuje jistou kontrolu, že hráč opravdu disponuje zlatem, které
nabízí.)
Další nejasnost: Jestliže se
hraje s plánem B a hráč dojede do cíle s Franciskem Pizarrem (losuje
si karty se zlatem, nesmí překročit hodnotu 20 ve zlatě), přičte se mu součet
karet ve zlatě, nebo v symbolech korun?
Další nejasnost (v pravidlech
to není řečeno, i když odpověď se zdá být celkem zřejmá): Pokud se hráči podaří
v jedné fázi vydražit více než jednu kartu Magellana (podsouvá se karta se
zlatem, body jsou pak násobkem těchto karet a počtu vydražených Magellanů),
dává je na stejnou hromádku (tj. budou se podílet na stejném součinu), nebo na
dvě nebo tři různé hromádky? Spíše asi na různé, protože každá odpovídá jiné
lodi a lodi doplují různě daleko a budou se bodovat samostatně.