čti la čita
Z němčiny přeložil a
stručná pravidla sepsal Daniel Zeman.
Cílem je získat co nejvíce
bodů.
Hrací plán zobrazuje krajinu,
na které jsou pole (různě úrodná), skály a jezera. Tuto krajinu hráči osidlují
budují města. Přitom se snaží zvelebovat svá sídla takovými stavbami, aby
byla co nejatraktivnější pro potenciální obyvatele.
Obyvatelé musejí mít především
co jíst. Pokud se z města odstěhují kvůli hladomoru, může hráč přijít o
body i další výhody. Kromě toho však touží po vzdělání, kultuře a péči o
zdraví, přičemž různé stavby mohou uspokojit různé z těchto potřeb.
Priority veřejného mínění se však rok od roku mění a pokud v daném roce
právě v té preferované oblasti nabídnete méně staveb než sousední město,
měšťané vám utečou k sousedům!
Kromě počtu obyvatel lze na
konci hry získat navíc body za města, která uspokojují alespoň jednou budovou
každou ze tří jmenovaných potřeb: kulturu, vzdělání i zdraví.
Hra trvá šest let. Jeden rok
představuje jedna fáze hry. To nejpodstatnější, co se v každém roce děje,
je stavba nových budov a podobné úkony, souhrnně nazývané jako politická kola
(snad proto, že se při nich dělá komunální politika konšelé se radí, čím své
město v tomto roce vylepší). Kromě toho se ale stanou ještě další věci:
Před politickými koly se v každém městě narodí nový obyvatel (s výjimkou
měst, do kterých se nevejde viz níže). Dále se rozdělí příjmy
z kamenolomů, což je jeden z mála způsobů, jak získat prostředky na
rozšiřování města. Na začátku každého roku se také po pravé straně plánu vyloží
4 karty veřejného mínění první lícem nahoru, ostatní lícem dolů. Někteří
hráči mohou během politických kol získat právo nahlédnout i do karet položených
lícem dolů, ale jinak bude veřejné mínění plně odkryto až na konci roku.
Po politických kolech se ukáže, jaké touhy převládají ve veřejném mínění tento
rok. Pokud některé město uspokojuje tyto touhy méně než sousední město, jeden
obyvatel přeběhne k sousedovi. Poté se ještě zjistí, zda každé město produkuje
dost jídla pro všechny své obyvatele (včetně přistěhovalců, kteří právě
dorazili ze sousedního města). Pokud je jídla málo, přebyteční obyvatelé pomřou
a hráč bude ještě potrestán v příštím roce.
Při politických kolech potřebují hráči ke svým akcím karty dvou druhů. Tzv. akční
karty mají všichni hráči stejné (liší se jen barvou okraje), každý hráč 3.
Každá umožňuje buď postavit jednu malou stavbu, nebo založit nové město, nebo
získat zlato. Tzv. politické karty se liší tím, co umožňují, a jsou na výběr
ve výloze hráč, který je na tahu, má vždy na výběr ze sedmi karet. Podrobný
popis jednotlivých druhů politických karet je níže. V jednom roce proběhne
5 politických kol, každý hráč může tedy použít 5 politických nebo akčních karet
a provést akce jimi umožněné. Nejméně 2 z nich tedy musí být politické,
protože akční karty má hráč jen 3. Na konci roku použité politické karty
odevzdá, zatímco akční karty si ponechá do příštích let.
Stavby sloužící
k uspokojení hladu lidu po vzdělání, kultuře a zdraví jsou označeny
barevnými obloučky. Čím více obloučků, tím větší uspokojení lidu. Stavby
s černými obloučky slouží vzdělání, s bílými kultuře a s modrými
zdraví. Existují i další stavby, které město potřebuje k jiným účelům. Na
každé stavbě musí stát jeden obyvatel. Nemá-li město dost obyvatel, nemůže
postavit další stavbu (kromě tržiště, viz níže).
Stavby jsou znázorněny
šestibokými žetony. Některé žetony mají z každé strany jinou stavbu.
Castello neboli hrad je základ každého města. Na něm jako na jediném
může stát více než jeden obyvatel. Je to tedy zásobárna obyvatel, kteří zatím
nemají svou vlastní stavbu. Castello také produkuje potraviny, jejich množství
závisí na úrodnosti polí, v jejichž sousedství castello leží.
Statek produkuje další potraviny. Opět v závislosti na
úrodnosti okolních polí, takže nemá smysl zakládat statek např. mezi skalami.
Kamenolom je důležitý zdroj příjmů. Každý lom přinese jedno až dvě
zlata ročně, podle toho, zda sousedí s jedním, nebo dvěma pohořími.
Tržiště město potřebuje, aby mohlo mít více než 5 obyvatel. Ve
městě bez tržiště se šestý obyvatel nemůže ani narodit na začátku roku, ani do
něj nepřivandruje kvůli lepšímu uspokojení svých tužeb. Na rozdíl od jiných
staveb se obyvatel, který má stát na tržišti, nebere z městského castella.
Místo toho si ho hráč vezme ze společné zásoby. V jednom městě může být
nejvýše jedno tržiště.
Kašna přispívá jedním modrým obloučkem ku zdraví. Kromě toho
buď kašnu nebo lázně město potřebuje, aby mohlo mít více než 8 obyvatel. Další
omezení na počet obyvatel už není. Kašna se nesmí postavit jinde než
v sousedství vody.
Lázně přispívají dvěma modrými obloučky ku zdraví. Kromě toho
buď kašnu nebo lázně město potřebuje, aby mohlo mít více než 8 obyvatel. Další
omezení na počet obyvatel už není. Lázně se nesmějí postavit jinde než
v sousedství vody.
Nemocnice přispívá jedním modrým obloučkem ku zdraví a jedním
černým ku vzdělání. Nemusí se postavit u vody a nemá vliv na povolený počet
obyvatel.
Klášterní škola přispívá jedním černým obloučkem ke vzdělání.
Univerzita přispívá třemi černými obloučky ke vzdělání.
Socha přispívá jedním bílým obloučkem ke kultuře.
Palác přispívá dvěma bílými obloučky ke kultuře.
Katedrála přispívá třemi bílými obloučky ke kultuře.
V každém roce začíná
politická kola levý soused hráče, který je začínal v předcházejícím roce.
Hráč nasadí jednu politickou nebo akční kartu, provede příslušné akce, po něm
totéž provede jeho soused po levé ruce atd. Jedno politické kolo končí, když
byli všichni hráči na řadě; poté ihned začíná další kolo, a takových kol
v jednom roce proběhne 5.
Použitou kartu hráč položí
před sebe lícem dolů. Karty před ním vyložené ukazují, kolik politických kol už
odehrál. Nepoužité akční karty leží stranou a lícem nahoru. Hráč nesmí
v jednom roce jednu akční kartu nasadit vícekrát, takže nejvýše ve třech
politických kolech může použít akční karty, v ostatních musí použít ty
politické. Na rozdíl od politických mu však akční karty zůstanou do příštích
let, kdy je bude moci použít znova.
Jakmile si hráč vybere jednu
ze sedmi vyložených politických karet, vyloží se na její místo nová ze
zásobního balíku.
Pokud hráč nemůže použít
žádnou kartu, kterou má k dispozici (např. nemá zlato, nemůže dodržet
podmínky stavby apod.), musí vzít horní politickou kartu z balíku, ze
kterého se doplňují vyložené karty, a položit si ji lícem dolů před sebe.
Akční karty umožňují
následující tři akce (každá akční karta
je univerzální, hráč si ale musí vybrat jen jednu z uvedených akcí a tu
provést).
ˇ
Vzít si dvě zlaté mince.
ˇ
Postavit jednoduchou
budovu (to jsou budovy bez obloučku a
budovy s jedním obloučkem: statek, kamenolom, tržiště, kašna, klášterní
škola, socha). Tato stavba ho nestojí žádné zlato.
ˇ
Založit nové město. Na začátku má každý hráč 2 města, v průběhu hry
může tento počet vzrůst až na 4. Hráč vezme castello ve své barvě a položí ho
na volné pole. V okamžiku založení města musí mezi ním a libovolným dalším
městem (vlastním i cizím) být odstup nejméně 3 volná pole. Na castello
položí přebytečného osadníka z některého jiného svého města a další dva
obyvatele ze společné zásoby. Ihned se také zhodnotí produkce potravin nového
města (viz níže). Hráč může založit nejvýše jedno město za rok.
Politické karty umožňují
následující akce (každá politická karta
umožňuje jen určitý druh akce).
ˇ
Postavit cennější
budovu. Ke každé budově je potřeba jiná
politická karta, navíc je nutné zaplatit zlatem: palác, nemocnice a lázně stojí
po 1 zlatě, katedrála a univerzita stojí po 3 zlatech.
ˇ
Velký stavitel (Großer Baumeister) je univerzální stavební karta, která
umožňuje stavět libovolnou budovu, ale vždy dráž, než by se pořídila jinak.
Jednoduché budovy, které lze jinak stavět s akčními kartami zadarmo, lze
s velkým stavitelem postavit za 1 zlato. Střední budovy, které se svou politickou
kartou stojí 1 zlato (palác, nemocnice a lázně), stojí s velkým stavitelem
2 zlata. Velké budovy, které se svou politickou kartou stojí 3 zlata (katedrála
a univerzita), stojí s velkým stavitelem 4 zlata.
ˇ
Chléb a hry (Brot und Spiele) zvyšuje atraktivitu měst tím, že přidá
jeden oblouček určité budově (vždy v barvě budovy; u nemocnice se hráč
rozhodne, která z obou barev to bude). K tomu účelu má každý hráč
barevné panáčky ve své barvě. To nejsou obyvatelé, ale pouze jakési značkovače!
Barevného panáčka hráč postaví na budovu (oblouček), jejíž hodnota se o jeden
oblouček zvyšuje. Účinek trvá jen do konce roku, pak si hráč musí vzít panáčka
zpátky! Základní akce je zadarmo. Pokud hráč připlatí 2 zlata, může dát dva
panáčky na jednu budovu. Pokud hráč připlatí 5 zlat, může dát tři panáčky na
jednu budovu. Pokud později použije další kartu Chléb a hry, může přidávat
panáčky i na stavbu, na které již nějací jsou.
ˇ
Zlaté časy (Goldene Zeiten) umožňují přidat obyvatele do měst:
zadarmo jednoho obyvatele, za 2 zlata 2 obyvatele do jednoho města (není
dovoleno je rozdělit do dvou měst), za 5 zlat 3 obyvatele do jednoho města.
ˇ
Bohatá úroda (Reiche Ernte) zdvojnásobuje výnos potravin
z jednoho statku pro daný rok. Podobně jako u karty Chléb a hry se použije
panáček v barvě hráče (to není obyvatel), kterým se označí statek
s bohatou úrodou. Na jeden statek lze v jednom roce uplatnit jen
jedno zdvojnásobení úrody. Na konci roku si musí hráč vzít svého panáčka
zpátky.
ˇ
Šeptanda (Bürgernähe) umožňuje hráči dozvědět se více o přání
lidu. Hráč, který použil tuto kartu (a pouze on!) se může podívat na dvě ze tří
skrytých karet s hlasy lidu. Potom je položí na jejich původní místa. Za 2
zlata se může hráč podívat na všechny karty. Musí se však předem rozhodnout, zda
chce vidět 2, nebo 3 karty.
Hráč musí mít a použít akční
nebo politickou kartu, která dotyčnou stavbu umožňuje. Někdy musí také zaplatit
zlatem, jak je uvedeno jinde. Potom vezme žeton příslušné stavby a položí ho na
volné pole, které sousedí s některou budovou některého jeho města. Pozor, města
se nesmí spojovat (ani s vlastním, ani s cizím sousedem), mezi
stavbami dvou měst musí vždy zůstat alespoň jedno pole volné.
Po postavení nové stavby hráč
vezme jednoho přebytečného obyvatele z castella v dotyčném městě a
položí ho na stavbu. Na castellu musí jeden měšťan zůstat. Pokud hráč
v tomto městě nemá přebytečné obyvatele, nemůže v něm stavět.
Výjimkou je tržiště, na které se postaví obyvatel ze společné zásoby vedle
plánu.
Může se také stát, že stavby
určitého druhu dojdou. Dvoustranné žetony jsou na začátku hry rozděleny do dvou
stejně vysokých sloupců, v jednom je navrch jedna strana s jedním
druhem budovy, ve druhém druhá. Pokud se jeden ze sloupečků spotřebuje, oddělí
se půlka z druhého a obrátí se nahoru druhou stranou, aby opět byly
k dispozici oba druhy budov. Když se však spotřebují oba sloupečky, nemůže
už nikdo další budovy těchto dvou druhů postavit.
U některých staveb hraje roli,
s jakou krajinou sousedí (statek přináší výnosy podle sousedních polí, lom
podle sousedních hor, kašnu a lázně nelze postavit jinde než v sousedství
vody). Pozor, za sousední krajiny se považují nejen velké šestiúhelníkové
karty, rozložené na desku před začátkem hry, ale i krajina namalovaná na
okrajích plánu napevno.
Jednou postavené budovy nemůže
hráč svévolně strhnout, např. aby získal místo pro budovu, která je pro něj
momentálně důležitější. Ke stržení budov může být však donucen, pokud mu utečou
nebo pomřou obyvatelé.
Po skončení politických kol se
odkryjí karty veřejného mínění a zjistí se, který ze tří možných požadavků
převládá. Pak se projdou všechna města a zjistí se, kolik obloučků je
v každém městě v barvě, kterou lid preferuje.
Pak se zjistí, zda má město
nějaké sousedy, kteří patří jinému hráči (města jednoho hráče si obyvatele
navzájem nepřetahují). Za sousední se považují města, mezi nimiž leží jen 1
nebo 2 volná pole. Pokud má jeden soused více obloučků požadované barvy než
druhý, přeběhne jeden obyvatel z chudšího města do bohatšího, kde se
postaví na castello. Pokud má město několik chudších sousedů, dostane jednoho
obyvatele z každého z nich.
Pokud město nemůže přijímat
nové obyvatele, protože nemá tržiště, kašnu nebo lázně (viz popisy těchto
budov), obyvatel sice uteče od chudšího souseda, ale místo v bohatším
městě skončí ve společné zásobě.
Hráč, který musí propustit
obyvatele, sám rozhodne, který obyvatel ze které budovy to bude. Pokud totiž na
konci roku nebude mít tolik obyvatel, kolik má budov, bude muset některé budovy
strhnout.
Zvláštní případ nastane, když
je hlas lidu nerozhodný (dvě karty jsou v jedné barvě a dvě
v jiné). Hráči přicházejí na řadu po směru hodinových ručiček, každý se
pro každé své město zvlášť rozhodne, které z obou přání bude pro toto
město platit. Dotyčnou barvu obloučků pak porovná proti všem sousedům tohoto
města.
Každý hráč vlastní určitý
počet žetonů s obilím (velké žetony odpovídají pěti malým). Jeden malý
žeton s obilím označuje produkci jídla, které spotřebuje jeden obyvatel.
Žetony nepředstavují jídlo samo, které by hráč musel pravidelně odevzdávat,
jako že ho obyvatelé snědli. Je to jen ukazatel výše jeho roční produkce. Jídlo
se také nedá schovat na horší časy, pokud ho někdy má hráč nadbytek.
Na začátku hry hráč dostane
tolik žetonů s obilím, kolik jídla produkují castella v jeho dvou
městech. K tomu se sečtou obrázky obilí na všech polích, se kterými
castello sousedí (některá pole zajišťují produkci odpovídající jednomu žetonu,
některá dvěma a ta nejúrodnější dokonce třem žetonům). Při založení nového
města si hráč přibere žetony odpovídající produkci nového castella. Také při
stavbě každého statku si přibere žetony odpovídající produkci tohoto statku
(opět záleží na úrodnosti polí, se kterými statek sousedí). Pokud je statek
nebo castello zrušeno, musí hráč odpovídající počet žetonů vrátit.
Na konci každého roku, po
stěhování obyvatel, každý hráč sečte obyvatele ve svých městech a své žetony
s obilím. Je jedno, ze kterých jeho měst obilí pochází. Pokud má více
obyvatel než obilí, nastal v jeho městech hladomor a přebyteční obyvatelé
mu pomřou. Hráč je musí vrátit do společné zásoby (může si vybrat, které).
Trest za hladomor: V příštím roce bude hráč mít k dispozici o 1
akční kartu a hlavně o 1 politické kolo méně. Ve svém prvním politickém kole
v příštím roce musí hráč položit jednu svou akční kartu lícem dolů před
sebe, aniž by provedl jakoukoli akci, kterou tato karta normálně umožňuje.
Pokud došlo k hladomoru v posledním roce, hráč bude potrestán
ztrátou 5 bodů v závěrečném vyhodnocení.
Poté, co všichni hráči
vyhodnotili stěhování obyvatel a hladomory, se zjistí, zda některé budovy
nezůstaly opuštěné. Takové budovy hráč musí strhnout. Ruší se vždy okrajové
budovy, nikdy budovy uvnitř města; castello musí zbýt až nakonec. Hráč může
obyvatele v rámci města přesouvat, aby neobydlená zůstala ta okrajová
stavba, kterou je nejspíše ochoten obětovat.
Pokud z města zbývá jen
castello a přijde o posledního obyvatele, musí být i ono strženo (a vráceno
svému hráči).
Po stržení castella a statku
musí hráč vrátit odpovídající počet žetonů s obilím.
Odstraní se použité karty
s veřejným míněním, aby mohly být vyloženy nové.
Použité politické karty se
odevzdají na odkládací balík.
Použité akční karty si každý
hráč otočí lícem nahoru a může je znova použít v příštím roce.
Značkovací panáčci
v barvě hráče, kteří se dostali na plán pomocí karet Chléb a hry nebo
Bohatá úroda, se odeberou z plánu a vrátí ke svému hráči.
Hráči si nemusí dělat čárky za
uběhlé roky, šestý rok je poslední, ve kterém je k dispozici plný počet
(4) karet s veřejným míněním. Po šestém roce zbudou jen 3 nepoužité karty.
Šestý rok je zvláštní tím, že
je zakázáno použití karet Bohatá úroda. I když to v originálních
pravidlech není uvedeno, doporučujeme tyto karty odstranit ze hry, jakmile se
objeví ve výloze. Aby neblokovaly místo použitelnějším kartám.
Po šestém roce hra končí a
sečtou se body.
Za každého obyvatele hráč
dostane 1 bod.
Za každé město, které
obsahuje alespoň jeden oblouček od každé barvy, dostane 3 body.
(Poznámka: stačí tedy i nemocnice a jedna bílá stavba.)
Každý hráč, jemuž pomřeli
někteří obyvatelé v posledním kole kvůli hladomoru, si musí odečíst 5 bodů.
Vyhraje hráč, který má nejvíce
bodů. Při rovnosti bodů rozhoduje počet zlatých mincí, které hráč vlastní.
Rozložení krajiny a prvních
dvou měst každého hráče se liší podle počtu hráčů, viz obrázky níže. Na každé
město se před začátkem hry položí 3 obyvatelé.
Každý hráč obdrží přehled
pravidel, 3 své akční karty, žetony s obilím odpovídající položení jeho
hradů a 1 zlato do začátku.
Základní postavení pro 5 hráčů.
Základní postavení pro 4 hráče. Staví se na celém plánu, stejně jako při hře v pěti.
Základní postavení pro 3 hráče. Staví se jen na světlezelených a hnědých polích, žlutozelená jsou tabu.
Základní postavení pro 2 hráče. Staví se pouze na světlezelených polích, žlutozelená a hnědá jsou tabu.