Hra pro 2 nebo 4 hráče od 12 let.
Autor: Michael Schacht.
Překlad z němčiny: Jiří Bauma.
Vydavatel: Goldsieber Spiele, 1999.
Ocenění: Auswahlliste Spiel des Jahres 1999.
Nejmocnější
obchodníci bojují v 17. století o nadvládu v Amsterdamu. V nově budovaném
přístavu každý z nich staví s plánem, aby získal kontrolu nad obchodem 3
důležitých komodit: čaje, vína a koření.
Nový přístav je
rozdělen do několika oblastí.
Obchodníci vyhledávají místa pro svoje skladiště a jeřáby tak, aby
získali ve většině oblastí v obchodování převahu. Když je hrací oblast zcela
zaplněna, hra končí. Za každou přístavní oblast získává hráč s převahou jeden
bod.
Aby se zjednodušilo
uvedení do hry, pravidla jsou rozdělena do dvou sekcí. Bezprostředně následují
pravidla pro základní variantu hry. Ta je navržena pro první hraní Kontora a
pro dva hráče. Je lepší odložit čtení pravidel pro pokročilou variantu hry a
hry pro čtyři hráče, dokud se dostatečně se základní variantou hry
neobeznámíte.
Hra obsahuje karty
přístaviště a karty vody. S těmito kartami budujete nový přístav. Všechny karty
mají číslo v levém horním rohu. Barva tohoto čísla (červená nebo černá)
označuje, který hráč kartu vlastní.
Karty vody jsou neutrální. Některé peníze mají symbol mince v pravém
horním rohu. Jiné mají symbol lodě, který má význam až pro pokročilou variantu
hry.
44 karet
přístaviště: po 22 s červeným a černým kruhem . Většina zobrazuje komodity čaj,
víno a koření v různých kombinacích. Každý hráč má také 2 karty přístaviště s
jeřábem a 1 kartu s hospodou.
44 karet vody: Tyto
se liší pouze ve svých číslech a symbolech. Většina karet vody má vyšší čísla
než karty přístaviště. Karta přístavního centra nemá žádné číslo, místo něho je
zobrazena velká kotva.
2 referenční karty:
Na svrchní straně mají vyobrazenu hodnotu komodity. (Víno je cennější než
koření, koření je cennější než čaj, čaj je cennější než víno)
6 speciálních
karet: po 2 záplavy, mosty a celnice.
20 mincí.
48 skladišť: V
závislosti na komoditě ukázané na kartách přístaviště, existují tři druhy
skladiště. Hnědé skladiště obsahuje sudy s vínem, béžové skladiště obsahuje
krabice s čajem, a zelené skladiště obsahuje pytle s kořením.
5 červených and 5
černých zástupců skladiště.
1 loď. Hlídková loď
amsterdamské policie je používána až v pokročilé variantě hry.
6 speciálních karet
a loď jsou odstraněny ze hry. Každý hráč si vezme referenční kartu. Karty jsou
rozděleny na karty přístaviště a karty vody.
Odstraňte kartu
přístavního centra (označenou kotvou) z karet vody a umístěte jí lícem nahoru
doprostřed stolu. Promíchejte zbývající karty vody, a položte z nich utvořený
balíček lícem dolů .
Z balíčku lízněte 8
karet a umístěte je lícem dolů doprostřed stolu do tvaru kříže (viz obr. na
str. 3 OP - originálních pravidel). Karta s kotvou leží uprostřed kříže.
Potom si všichni
hráči si líznou 2 karty vody z balíčku do ruky. Nyní otočte balíček, takže
svrchní karta vody bude vždy vidět.
Karty přístaviště
rozdělte podle červených a černých čísel, každý hráč si vezme karty jedné
barvy. Hráči si karty přístaviště zamíchají a 3 z nich si vezmou do ruky.
Zbytek tvoří balíček, který položí vedle sebe lícem nahoru.
Hráč s červenými
kartami si vezme 5 červených zástupců skladiště a druhý hráč 5 černých. Skladiště
roztřiďte podle barvy.
Každý hráč si vezme
4 peníze. Zbytek uložte do pokladny města Amsterdam. Hráčovi peníze musí být po
celou dobu hry viditelné ostatním hráčům.
Je důležité, aby
následující posloupnost akcí na sebe přesně navazovala.
Každé kolo hry se
skládá z následujících kroků:
1. Zahrajte kartu
lícem dolů: Oba hráči si vyberou jednu z 5 karet v ruce a umístí ji před sebe.
2. Odkryjte kartu:
Vyložené karty jsou současně otočeny.
3. Zaplaťte daně:
Jestliže karta ukazuje symbol mince, soupeř musí bezprostředně zaplatit 1 peníz
do městské pokladny. Jestliže není
schopný platit, je mu odejmuto právo stavby pro toto kolo a musí si vzít svoji
kartu zpátky do ruky.
4. Určete
začínající hráče: Hráč s vyšším číslem na kartě začíná. A to tak, že provádí
postupně následující akce:
5. Umístěte kartu:
Musí přidat svoji kartu ke kartám na stole
6. Umístěte
skladiště: Jestliže karta, kterou umístil, je karta přístaviště zobrazující
nějaké komodity, umístí na tuto kartu skladiště příslušné barvy.
7. Poté si lízne
svrchní kartu přístaviště ze svého balíčku nebo svrchní kartu vody, pokud hrál
kartu vody.
8. Přijměte peníze:
Jestliže hráč hraje kartu vody, obdrží 1 minci z pokladny jako grant města
Amsterdam za rozšíření systému kanálů.
9. Další hráč:
Další hráč v pořadí zahraje svůj tah, tzn. provede akce 5 - 8. Jakmile oba
hráči dokončí svůj tah, posunou se do dalšího kola hry.
Základní principy:
Hraní karet může způsobit uvalení daní. Také určuje, který hráč začíná.
Podrobnosti k
jednotlivým akcím:
Jestliže soupeř
hraje kartu se symbolem mince, potom zaplatíte 1 peníz do poklady. Jestliže
nemůžete zaplatit, musíte si vzít kartu zpátky do ruky, čímž ukončíte tah. Když
si vezmete karty (se symbolem mince) zpátky, váš soupeř nemusí daň zaplatit.
Jestliže oba hráči musí platit daně a nemají peníze, oba musí vynechat toto
kolo, a namísto toho si vezmou 1 peníz z pokladny.
Hráč,
který je na tahu, musí přiložit svou kartu ke kartám na stole. Karta se musí
zahrát tak, aby její okraj navazoval na okraje již existujících karet, a to buď
horizontálně nebo vertikálně. Nezáleží přitom na tom, zda-li se jedná o kartu
přístaviště nebo kartu vody, ani na tom, komu karta patří.
Příklad: [OP, vlevo
dole str. 4] karta může být vyložena pouze vedle nebo nad existující 2 karty
(prostory a-f), nemůže být přiložena diagonálně k nim.
Tip: V prvních 2 kolech první hry
hrajte karty přístaviště a vyložte je do rohů kříže karet vody (viz obr. vpravo
nahoře str.4 OP). Tato strategie zajistí vybudování malé přístavní oblasti.
V základní variantě
hry nemůžete jednou vyloženou kartu již přesunovat, ani nemůžete zakrýt
vyloženou kartou kartu jinou.
Pouze karty
přístaviště spojené horizontálně nebo vertikálně mohou tvořit oblast. Oblast je
ohraničena kartami vody nebo okrajem hracího plánu, a tak je vždy zřetelně
odlišena od ostatních oblastí. Nové oblasti se mohou hraním karet vody
rozdělit.
Příklad: [obr.
vpravo dole str. 4 OP] karta přístaviště očíslovaná 7 je samostatná oblast,
protože je ohraničena jak vertikálně, tak horizontálně kartami vody. Karty
přístaviště očíslované 3, 9 a 36 tvoří další oblast, tato oblast není ještě
plně uzavřena a mohla by se stále rozšiřovat.
Dokončená hra má
hrací plán 6x6 karet. Avšak zahajovací tvar je pouze kříž karet 5x5. Umístění
okrajů hracího plánu tudíž není při
zahájení hry pevně dané. Jakmile šířka nebo výška hracího plánu dosáhne během
hry velikosti 6, je rozsah hracího plánu v tomto směru definován a žádná další
karta nemůže být zahrána tak, aby jej dále rozšířila (viz obr. vlevo nahoře
str. 5 OP). Když jsou oba 2 směry takto pevně ustanoveny, je možno začít
považovat oblasti za ohraničené okrajem hracího plánu.
S jeřáby hráč
blokuje prostor, aby tak bránil soupeři položit kartu přístaviště. Jeřáby
blokují prostor přiléhající k nim vertikálně nebo horizontálně. (viz obr. vlevo
dole str. 5 OP). Soupeř může do tohoto prostoru zahrát pouze kartu vody . Na
již dříve zahrané karty přístaviště nemají jeřáby vliv. Důsledkem toho prostor
sousedící s jeřáby obou hráčů může být
vyplněn pouze kartou vody.
Toto jsou karty s
nejvyššími čísly v základní variantě hry a nemají žádnou jinou funkci.
Jestliže hráč
vyložil první kartu přístaviště s komoditami do oblasti, umístí na ní skladiště
odpovídající komodity.
Příklad: [obr.
vpravo nahoře str. 5 OP] Karta
zobrazuje sud s vínem a bedny s čajem, takže na kartu se umístí hnědé a béžové
skladiště.
Tato karta se nyní
stane hráčovým distribučním centrem v této oblasti. Když položí další kartu
přístaviště s komoditami do stejné oblasti, příslušné skladiště se umístí do
distribučního centra.
Příklad (obr.
uprostřed vpravo str. 5 OP) Pytel s kořením je zobrazený na kartě, a tudíž
zelené skladiště se umístí do distribučního centra oblasti.
Když se podíváme na
distribuční centrum oblasti, okamžitě vidíme, kolik komodit získal hráč v této
oblasti.
Příklad: [obr.
vpravo dole str. 5 OP] Soupeř umístil první kartu přístaviště s komoditami do
oblasti, takže se stala jeho distribučním centrem, a on na ní umístil příslušné
skladiště.
V každé oblasti
každý hráč, který tam má nějaké komodity, má právě jedno distribuční centrum.
Jestliže během hry jsou 2 oblasti spojeny a hráč měl v každé z nich svoje
distribuční centrum, jsou distribuční centra sloučeny, tzn. z jednoho se
přesunou skladiště do druhého.
Hráč získá body v
momentě, kdy se oblast stane plně uzavřena, a on v ní má položeny hodnotnější
komodity než jeho soupeř.
1. Hráč, který má
největší převahu v jednom typu komodity, kontroluje oblast.
Příklad: [obr.
vlevo nahoře str. 6 OP] V této oblasti Červený má o 2 béžové komodity více než
jeho soupeř (+2). Také má o 2 zelené komodity více (+2). Černý má však o 3 hnědé
komodity více (+3), to je největší převaha a Černý získá bod za tuto oblast.
2. Často oba hráči
v oblasti mají stejnou sílu, takže žádný nemá větší převahu v jedné komoditě. V
tom případě je vítěz ten hráč, který vítězí ve více komoditách a má tak větší
počet převah.
Příklad: [obr.
vlevo dole str. 6 OP] V další oblasti oba hráči mají převahu +1 a ani jeden
nemá žádnou vyšší. Ale Černý má víc převah než Červený, tudíž bod za tuto
oblast obdrží on.
3. Jestliže oba
hráči mají stejně velkou převahu v právě jednom typu komodity, rozhodne hodnota
komodity, tzn. víno je hodnotnější než koření, koření je hodnotnější než čaj a
čaj je hodnotnější než víno.
Příklad: [obr.
vpravo str. 6 OP] V další oblasti oba hráči mají jednu převahu +1 a jedna
komodita je rovná. Porovnáním hodnot komodit víno je hodnotnější než koření,
tudíž bod získává Červený.
4. Oblast, kde je
rovnost ve všech komoditách nebo která je bez skladišť, není bodována.
Hráč, který získal
převahu v oblasti ve své komoditě, si tam postaví jednoho ze svých zástupců
skladiště . Oba hráči pak odstraní z
bodované oblasti všechny skladiště.
Na konci hry si
každý hráč spočítá počet svých zástupců skladišť na hracím plánu, aby tak určil
celkové skóre hry.
Když je oblast plně
uzavřena, je bezprostředně obodována, po tomto obodování normálně pokračuje
kolo.
Poté, co hráč
umístí kartu, lízne si další kartu shodného druhu. Pro každé kolo každý hráč má
v ruce 3 karty přístaviště a 2 karty vody. Jestliže hráč zapomene líznout, může
tak učinit i dodatečně, až si toho všimne. Jestliže se balíček dobere, hráč si
nemůže dolíznout, a tudíž mu zůstane v ruce méně karet.
Když hráč vyloží
kartu vody, obdrží jeden peníz jako subvenci od města Amsterdam z městské
pokladny. Jestliže v pokladně nejsou žádné peníze, nic nedostane. Jestliže hráč
zapomene si peníz vzít, po skončení kola mu toto právo propadne.
Je ještě další
způsob vydělávání peněz. Hráč může na začátku kola, než se odkryjí karty,
stornovat zahrání karty, za to obdrží 1 peníz z pokladny. Druhý hráč potom
hraje kolo sám. Jestliže tímto způsobem kolo vynecháte, nemusíte platit daně,
tato akce je vhodná zvlášť v tom případě, pokud jste bez peněz.
[Není jasné,
jestli oběma hráčům je dovoleno pasovat a vzít si peníz. Navrhujeme proto, aby
se to nesmělo dělat pouze vícekrát za sebou. Tzn. pokud oba hráči zapasují,
musí v dalším kole oba zahrát.]
Hra končí v
momentě, kdy hrací plán 6 x 6 je kompletně zaplněn. Je ale možné, že hráč není
schopný umístit svou kartu. Nyní se obodují všechny plně definované oblasti.
Za každou oblast
označenou zástupcem skladiště získá hráč 1 bod. Hráč s více body vítězí.
Jestliže nastane rovnost bodů, vyhrává hráč s více penězi. Jestliže nastane i
rovnost peněz, končí hra remízou. Tzn. peníze se počítají pouze při rovnosti
bodů.
Peněz je
nedostatek. Včasným zahráním karty vody se vyhnete finančním problémům. Jinak
váš soupeř získá výhodu, protože vy budete nuceni pasovat, abyste získali
peníze.Karty vody jsou dokonce ještě mocnější, když je použijete k uzavření
oblastí. Malé oblasti dovolují získat bod relativně levně. Při první hře je
často tendence budovat několik velkých oblastí, ačkoliv nevyprodukují víc bodů
než oblasti malé.
Toto jsou pravidla
pro základní variantu hry. Můžete s nimi teď hned začít hrát.
Doplňková pravidla
pro 2 hráče:
Když pochopíte
základní variantu hru, měli byste pokročit do pokročilé varianty hry. Loď
přidává do hry nové vzrušení. Navíc hráči mohou odstranit již zahrané karty
přístaviště. Dále je větší hrací oblast a pouze 5 největších oblastí je
obodováno.
Pokud nebude v
dalším výkladu řečeno jinak, platí nadále pravidla základní varianty hry.
Hrací plán je 7x7
karet. Počáteční postavení je totožné, kříž 5+5 karet s přístavním centrem
uprostřed.
Uzavřené oblasti
jsou bodovány jako předtím a obsazovány zástupci skladišť. Ale na konci hry se
pouze 5 největších oblastí oboduje. Velikost oblastí je daná počtem karet
přístaviště, ze kterých je složena.
Jestliže nelze
určit přesně 5 největších oblastí, protože několik oblastí má stejnou velikost,
počítají se ty oblasti, které jsou blíž přístavního centra. Spočítejte
nejkratší ortogonální (pravoúhlou) cestu ke kartě přístavního centra. Jestliže
je vzdálenost oblastí stejná, ani jedna z nich není hodnocena, a místo nich je
skórována další oblast v pořadí.
Hlídková loď
amsterdamské policie nepřetržitě pozoruje stavby, a ty, které neschválí, se
musí zdemolovat.
S lodí přichází
možnost odstranit z hracího plánu již položené karty. Na začátku hry loď začíná
na kartě přístavního centra.
Když hráč hraje
kartu se symbolem lodi, může posunout loď, a to předtím než vykoná akci
vyložení karty. Přesouvaná loď může být umístěna na jakoukoliv kartu vody vyjma
té, kde právě stojí.
Jestliže loď je
umístěna na kartu vody sousedící s kartou přístaviště se symbolem lodě, může
být tato karta odstraněna a vrací se zpátky hráči, kterému patří. Jestliže je
více než jedna taková karta na sousedních polích, může si hráč vybrat , kterou
si přeje odstranit.
Je povoleno
odstranit pouze 1 vlastní kartu přístaviště se symbolem lodi.
Odstranění karty po
přesunutí lodi není povinné. V následující akci vyložení karty hráč může
vyplnit prostor, který právě vytvořil pomocí lodi, svou kartou.
Jestliže si
nepřejete posunout loď, zůstává tam, kde je. V tomto případě žádnou kartu
odstranit nesmíte.
Během kola oba
hráči mohou posunout loď , pokud oba hrají kartu se symbolem lodi.
Karty přístaviště
bez symbolu lodi jsou nedotknutelné, stejně jako všechny karty vody a karty již
uzavřených oblastí.
Kvůli hrozbě lodi
je výstavba přístavu odlišná. Karty přístaviště se symbolem lodi by se neměli
umisťovat u vody, aby se redukovalo riziko jejich odstranění.
Příklad: [obr.
vlevo na str. 8 OP] Fajfkou označené prostory jsou bezpečné před lodí a
označené křížkem bezpečné nejsou.
Když umístíte kartu
přístaviště se symbolem lodi u karty vody, může být ochráněna takto: můžete
posunout loď na sousední kartu vody. Když soupeř posune loď, musí ji přesunout
pryč, a tudíž nemůže odstranit kartu přístaviště. To by samozřejmě nefungovalo,
pokud by karta přístaviště sousedila z více kartami vody.
Když budete hrát
tímto způsobem, bude soupeř pouze výjmečně mít šanci odstranit vám karty přístaviště.
Když odstraníte
kartu přístaviště, příslušné skladiště se musí též odstranit. Možná se kvůli
tomu bude muset založit nové
distribuční centrum, jestliže se tak vytvoří nová oblast nebo bylo-li
odstraněno právě původní distribuční centrum. Jestliže odstraníte kartu, která
měla jediná z oblasti nějaké komodity, odstraní se pochopitelně všechny
skladiště.
Příklad: [obr.
vpravo dole str. 8 OP] Černý odstranil 3 lodí. Červený musí vrátit 3 skladiště
a vzít si kartu 3 zpátky. Karty 36 a 16 nyní vytvoří oddělené oblasti a Černý
si musí rozdělit svoje skladiště. Zelené skladiště je tudíž přesunuto na 16.
Uzavřené oblasti
jsou nedotknutelné. Žádná karty nesmějí být odtud lodí odstraněny.
Dodatečná pravidla
pro 4 hráče.
Pokud ovládáte
pokročilou variantu hry pro 2 hráče, můžete si ji zahrát taky ve 4. V tomto
případě je hra hrána 2 proti 2. Jedni hrají za červené a druzí za černé.
Spoluhráči
používají stejné distribuční centrum v oblasti.
Hrací plán pro 4 je
8 x 8.
Spoluhráči obou
týmů musí sedět vedle sobě.
Spoluhráči si
rozdělí karty přístaviště mezi sebe. Karty zamíchají a rozdělí na 2 poloviny.
Každý hráč potom lízne 3 karty přístaviště a 2 karty vody do své ruky. Balíčky
se potom otočí lícem nahoru, aby byla vidět svrchní karta.
Každý hráč dostane
4 peníze
6 neutrálních
speciálních karet se zamíchá a každý hráč si vezme jednu z nich do ruky. Zbytek
je odstraněn ze hry tak, aby ho nikdo neviděl.
Průběh kola je
stejný jako v pokročilé variantě. Všichni 4 hráči hrají karty podle svého
výběru a číslo na kartě určí pořadí, ve kterém hrají. Členové týmu má společný
cíl, ale snaží se jej dosáhnout s vlastními kartami a penězi. Spoluhráči si
nemohou navzájem ukazovat svoje karty.
Hráči sedící přímo
proti sobě tvoří dvojice soupeřů. Každý z těchto párů určuje odděleně, zda
uvalí na soupeře daně. Spoluhráči mají oddělenou zásobu peněz a nemůžou si je
navzájem půjčovat.
Když hráč odkryje
kartu, mohou spoluhráči spolu projednat, jak ji zahrají.
V jiný okamžik je
diskuse mezi spoluhráči zakázána.
Pouze 5 největších
oblastí bude obodováno. Každá se přitom musí skládat aspoň ze 2 karet
přístaviště, jinak nemůže být hodnocena.
Karty přístaviště
mohou být líznuty pouze z vlastního balíčku. karty vody jsou lízány ze
společného balíčku. Jestliže se balíček vyčerpá, hráčovi zůstane v ruce menší
počet karet.
Jestliže hráč
odstraní soupeřovu kartu přístaviště lodí, může si vybrat, který z jeho soupeřů
si kartu vezme zpátky.
S kartou záplav
hráč může překrýt již umístěný most nebo kartu přístaviště s jedinou komoditou,
a to tak, že jí zakryje. Voda a ostatní karty přístaviště jdu nedotknutelné. Záplava
se počítá jako karta vody, ale nedostanou se za ní žádné peníze.
S mostem hráč může
překrýt již umístěnou kartu vody nebo kartu záplav tak, že jí zakryje. Tímto
způsobem může hráč spojit 2 oblasti, pokud ještě nebyly obodovány. Most se bere
jako karta přístaviště.
Celnice může být
zahraná jako jakákoliv karta vody nebo přístaviště. Nemůže být ale zahraná do
oblasti, která už je uzavřená. Oblast s celnicí získává navíc ještě jeden bod.
Pokud by bylo v oblasti celnic více, body se počítají za každou z nich.
Speciální karty se nesmí hrát do uzavřené oblasti. Když zahrajete speciální kartu, nelížete si kartu novou.