čti Jáva
Hra pro 2 až 4 hráče od 12 let na 60 až 120 minut.
Vydavatel: Ravensburger
Autoři: Max Kiesling, Wolfgang Kramer
Česká pravidla sepsal: Daniel
Zeman (poznámka: v krabicích se prodává oficiální český překlad Petry
Bidlasové, oproti němu jsem však považoval za vhodné nedržet se uspořádání
německého originálu a některé části přeskládat či přeformulovat).
Cílem hry je získat co nejvíce
bodů.
Hrací plán představuje hornaté
vnitrozemí indonéského ostrova Jávy (rozdělené na 150 šestiúhelníkových polí),
do kterého přicházejí kmeny z okolí, zakládají v něm zavlažovací
nádrže, terasovitá rýžová políčka a vesnice. Když ve vesnici postaví palác,
stane se tato vesnice městem. Body lze získat za založení vodní plochy,
za stavbu paláce, za jeho další rozšiřování a za uspořádání slavnosti
v paláci. Nejvíce bodů se bude rozdělovat na konci hry hráčům, kteří si
udrží vliv ve městech.
Hráč na tahu má
k dispozici 6 akčních bodů (AB), které může rozdělit mezi následující
akce:
·
Položit na plán nový díl
krajiny. Za svůj tah musí hráč položit alespoň
1 nový díl krajiny.
·
Založit vodní plochu. Tím není splněna hráčova povinnost položit alespoň jeden
díl krajiny — pro tento účel se za krajinu považují jen díly s rýžovými
políčky a vesnicemi.
·
Pohnout figurkou, popř. nasadit figurku na plán nebo ji z plánu
stáhnout.
·
Postavit nebo rozšířit
palác. Hráč může postavit či rozšířit i
několik paláců za tah, v jednom tahu však nesmí žádný palác měnit
dvakrát — tj. smí ho nejvýše jednou rozšiřovat a nesmí rozšiřovat palác,
který v tomto tahu postavil.
·
Vzít si slavnostní kartu (obstarat si předměty potřebné ke slavnosti). Hráč si
smí vzít nejvýše 2 karty za tah.
·
Uspořádat slavnost
v paláci. Hráč může uspořádat nejvýše
1 slavnost za tah, a musí to být poslední akce jeho tahu.
Kromě výjimek uvedených výše u
jednotlivých akcí může hráč provádět akce v libovolném pořadí a opakovat
je tolikrát, kolik mu dovolí akční body, které má k dispozici.
K dispozici jsou dílky
velké 1 až 3 pole (ty největší jsou ve společné zásobě, menší jsou vzácnější a
každý hráč má svůj příděl). Bez ohledu na velikost dílku stojí jeho položení 1 AB.
Hráč musí za svůj tah položit alespoň jeden nový díl krajiny.
Nový díl se může položit
kamkoli na hrací plán (pochopitelně ovšem tak, aby lícoval
s předkreslenými poli na plánu). Nemusí sousedit s díly položenými
dříve ani s okrajem plánu.
Díly se mohou pokládat i na
sebe, čímž vzniká kopcovitá krajina. Díl musí celou svou plochou spočívat na
desce nebo na jiných dílech, žádná jeho část nesmí trčet ve vzduchu. Není také
dovoleno položit dva stejně velké díly na sebe tak, že se přesně kryjí
(z toho plyne, že díl větší než 1 pole musí ležet na nejméně dvou jiných
dílech).
Položením nového dílu krajiny
lze překrýt pole vesnice, a to i v případě, že tím bude vesnice rozdělena.
Obdobně lze také spojit dvě vesnice nebo vesnici s městem, nelze však
spojit dvě města (na spojitém osídleném území nesmí stát více než jeden palác).
Pochopitelně nelze překrýt pole, na kterém stojí figurka. Není také dovoleno
zakrýt palác ani vodní nádrž.
Nový díl krajiny lze položit i
tak, že částí přesahuje hranici předkreslené mřížky na hracím plánu. Musí však
alespoň jedním polem spočívat uvnitř hranic a za každé přečnívající pole hráč
zaplatí 1 AB navíc. Pokud později někdo postaví další patro na
přečnívajícím dílu, za překročení hranic se to nepovažuje a hráč nic navíc
neplatí.
Položení dílku vodní nádrže
stojí hráče 1 AB.
Vodní nádrž se musí pokládat
„na dno“, tj. přímo na hrací plán, nikoli na dílky krajiny apod. Na 3 místech
plánu jsou už nádrže předkreslené. Dílky vodní plochy mohou ležet i vedle sebe.
Po obklopení vodní plochy
dílky krajiny ze všech stran se zjistí, kteří hráči mají na břehu (na poli
sousedícím s vodní plochou) figurky. Pokud jsou to figurky jediného hráče
(nemusí to být hráč, který obklopení vody krajinou způsobil), dostane tento
hráč ihned 3 body, o které si posune svůj kámen na bodovací stupnici na obvodu
plánu. Pokud má na březích figurky více hráčů, dostane body ten, jehož figurka
stojí nejvýše. Mají-li dva hráči figurky stejně vysoko, rozhodne další figurka
každého z nich atd. Pokud ani tak rozhodnout nelze, nezíská body nikdo.
K obklopení vodní plochy
krajinou může dojít i tak, že hráč položí vodní dílek do díry, která je již
obklopená krajinou předem.
Po polích stejné barvy se
figurky pohybují libovolně daleko zdarma. Za každou změnu barvy
(přechod z rýžového políčka do vesnice nebo obráceně) platí hráč 1 AB.
Za nasazení figurky na hrací plán se platí 1 AB, pokud
figurka přišla z nížiny (zelená barva na okraji plánu), a 2 AB,
pokud přišla z hor (černá barva na okraji plánu). Stejná sazba se platí i
za stažení figurky z plánu (někdy může být levnější figurku
stáhnout a nasadit jinde, než s ní putovat přes plán).
Figurky se mohou pohybovat po
krajině, kterou hráči položili, ale ne po plánu samotném. Nemohou vstupovat na
vodní plochy a paláce. Nasadit figurku do hry nebo ji stáhnout z plánu lze
pouze tam, kde díl krajiny přiléhá k okraji plánu (popř. ho překračuje).
Figurky mohou chodit do kopce a s kopce (i tam, kde překročí několik
úrovní najednou) a nemá to vliv na akční body, které je pohyb stojí.
Na jednom poli může stát
nejvýše jedna figurka. Hráč může překračovat své vlastní figurky, ale cizí musí
obejít.
Stavbou paláce se myslí
položení šestiúhelníkového dílku s palácem do vesnice, ve které ještě
žádný palác není. Dílky mají čísla určující hodnotu paláce. Rozšířením se myslí
položení dílku s vyšším číslem na již existující palác. V obou
případech jde o akci za 1 AB. Jeden palác smí být v jednom
tahu rozšířen jen jednou a nesmí být rozšířen v tom kole, ve kterém byl
postaven.
Právo postavit či rozšířit
palác má jen ten hráč, kterému patří
nejvýše postavená figurka ve vesnici (městě). „Nejvýše postavená“ je míněno
doslova: figurka musí stát ve vyšším patře než figurky jiných hráčů. Pokud má
jiný hráč figurku ve stejném patře, rozhodnou další figurky obou hráčů
v téže vesnici (městě). Pokud ani srovnání všech figurek nerozhodne,
nemůže stavět nikdo.
Palác se staví na libovolně
vysoké volné pole vesnice, ve které ještě nestojí jiný palác. Paláce mají
hodnoty od 2, 4, 6, 8 a 10. Už při zakládání paláce lze použít hodnotu vyšší
než 2. Nelze však postavit palác s vyšší hodnotou, než kolik polí má
vesnice, ve které má palác vzniknout. Obdobně rozšířit (zvýšit) lze palác
nejvýše na hodnotu odpovídající ploše vesnice. Pokud se později město zmenší,
paláci jeho hodnota zůstane.
Dílky s palácem jsou
dvoustranné, z jedné strany je hodnota uvedena bílým číslem, z druhé
červeným. Každý dílek se nejdříve pokládá bílým číslem nahoru. Pokud v něm
později někdo uspořádá slavnost, otočí se nahoru červeným číslem.
Ihned po stavbě či rozšíření
paláce hráč dostane polovinu hodnoty položeného dílku v bodech, o které si
posune svůj kámen na bodovací stupnici na obvodu desky. Druhá polovina se
rozdělí při uspořádání slavnosti. Kromě toho není špatný nápad udržet si
nejvyšší pozici ve městě až do konce hry, kdy bude hodnota paláce k mání
ještě jednou.
Tyto karty hráč potřebuje při
uspořádání slavnosti v paláci, viz níže. Nějaké dostane už do začátku, viz
příprava hry. Své karty si hráč drží v tajnosti.
Vedle plánu leží dobírací
balík s kartami lícem dolů a jedna karta otočená lícem nahoru. Hráč si
může buď vzít kartu otočenou lícem nahoru, nebo vrchní kartu z dobíracího
balíku. Pokud si vezme odkrytou kartu, na její místo se ihned vyloží horní
karta z dobíracího balíku.
Dobrání jedné karty stojí
hráče 1 AB; hráč smí vzít nejvýše 2 karty za tah.
Hráč může uspořádat nejvýše
jednu slavnost za tah a musí to být poslední akce jeho tahu. Nestojí ho žádné
AB, potřebuje k ní však slavnostní karty. Každá karta zobrazuje
jeden nebo dva symboly. Ke slavnosti hráč potřebuje takové symboly, jaké
zobrazuje karta, která je v danou chvíli odkrytá vedle dobíracího balíku
(pokud odkrytá karta zobrazuje dva symboly, stačí, když má hráč na svých
kartách jeden z nich).
Slavnost se pořádá
v paláci, jehož vrchní patro je otočeno bílým číslem nahoru. Po slavnosti
se dílek otočí nahoru červeným číslem a další slavnost zde může proběhnout až
po případném rozšíření paláce. (Na druhou stranu rozšířit lze i palác,
v jehož posledním patře ještě neproběhla slavnost, tj. lze přistavovat i
přes bílé číslo.)
Hráč může uspořádat slavnost
ve městě, ve kterém má alespoň 1 figurku (ale nemusí ji mít nejvýše). Ostatní
hráči, kteří v daném městě tuto podmínku také splňují, se s ním mohou
o slavnost přetahovat a v případě úspěchu se na uspořádání podílet, nebo
mu dokonce slavnost vyfouknout.
Tahanice o uspořádání
slavnosti probíhá formou dražby. Začíná hráč, který slavnost navrhnul.
Vyloží jednu nebo více slavnostních karet, na každé z nich musí být
alespoň jeden ze symbolů požadovaných kartou odkrytou vedle dobíracího balíku.
Dále se hráči střídají po směru hodinových ručiček (ovšem jen ti hráči, kteří
mají v daném městě panáčka): buď vyloží jednu či několik karet, nebo
pasují (nevyloží žádnou a řeknou „pas“). Hráč, který pasoval, s dražbou
končí a nemůže příště přidávat další karty. Poté, co všichni hráči pasovali, se
zjistí, kolik odpovídajících symbolů má každý z nich na vyložených kartách
(pokud vyložili kartu se dvěma symboly, z nichž jen jeden je požadován
odkrytou kartou, počítá se pochopitelně jen ten jeden; pokud jsou oba
vyobrazeny i na odkryté kartě, počítají se oba). Pokud má jeden hráč více
požadovaných symbolů než kdokoli jiný, dostane body ve výši poloviny hodnoty
paláce, ve kterém se slavnost pořádá. Pokud má několik hráčů stejný nejvyšší
počet symbolů, na pořádání slavnosti se budou podílet. Podle hodnoty paláce
dostane každý z nich tolik bodů, kolik je uvedeno na zadní straně kartičky
s přehledem pravidel ve druhém sloupci tabulky: za palác s hodnotou 2
to je 0 bodů, za čtyřku 1 bod, za šestku 2 body, za osmičku také 2 body a za
desítku 3 body.
Každý hráč může třikrát za hru
(ale nejvýše jednou za tah) použít tzv. akční žeton, který mu přidává jeden
akční bod navíc. V daném tahu tedy může spotřebovat 7 AB místo 6.
V oficiálních českých pravidlech
se praví, že hráč musí akční žeton použít na začátku svého tahu. Zřejmě pro to
však není žádný zvláštní důvod (akorát to prodlužuje přemýšlení hráčů nad svým
tahem), proto navrhuji, aby tuto možnost měl hráč kdykoli během tahu, když
dospěje k závěru, že bude sedmý akční bod potřebovat.
Použitý žeton se odstraní ze
hry.
Hráč, který položí na plán
poslední díl o třech polích ze společné zásoby, provede ihned po svém tahu
závěrečné bodování. Po něm ještě provedou svůj poslední tah popořadě ostatní
hráči (nemají už povinnost položit alespoň 1 území). I oni provedou svá
závěrečná bodování ihned po svých tazích.
Hráč, který už provedl své
závěrečné bodování, se ještě může účastnit slavností, které v rámci svých
posledních tahů vyhlásí hráči, jež přijdou na řadu po něm.
V závěrečném bodování
se projdou všechna města na ostrově a zkontroluje se, jak vysoké postavení
v nich mají figurky hráče, jehož body se sčítají, vzhledem k ostatním
hráčům
Pokud je figurka hráče výše
než kterákoli jiná figurka, získá hráč tolik bodů, kolik je hodnota paláce
v daném městě. Pokud je stejně vysoko jako figurka jiného hráče, rozhodnou
další figurky těchto hráčů. Pokud rozhodnout nelze, mají nárok na body oba
hráči.
V závěrečném bodování lze
získat body i za druhé nejvyšší postavení hráče ve městě (v tom případě
hráč dostane polovinu hodnoty paláce). Druhý ve městě musí být hráč, ne
jeho nejlepší figurka (pokud tedy hráč A má figurky ve 3. a ve 2. patře
a hráč B má figurku v 1. patře, má hráč B na druhou cenu nárok). Při
rovnosti postavení opět rozhodují další figurky hráčů a při nerozhodnutelnosti
mají nárok na druhou cenu všichni, mezi nimiž nelze rozhodnout.
Protože každý hráč provádí
závěrečné sčítání po svém posledním tahu, může se ještě situace na desce
měnit. Např. hráč A získá za nějaké město plný počet bodů, poté hraje hráč B,
ten ještě stihne do města přidat patro, postaví se na něj a získá také plný
počet bodů.
Když všichni hráči dokončili
své závěrečné bodování, hra končí. Vítězem je hráč, který má nejvíce bodů.
Každý hráč dostane 12 figurek
své barvy, 3 akční žetony, 5 dvojdílných území, 3 jednodílná území
s rýžovým políčkem, 2 jednodílná území s vesnicí, 3 slavnostní karty,
1 přehled pravidel.
Zbylé slavnostní karty se
zamíchají a položí lícem dolů vedle hracího plánu jako dobírací balík. Vrchní
karta se otočí vedle balíku lícem nahoru.
Trojdílná území a vodní plochy
tvoří společnou zásobu vedle desky.