Zpět nahoru: [ seznam her | gnadenlos ].
(Bez milosti!)
Pro 3-4 hráče od 10 let, trvá
asi 30-40 minut.
Vydavatel: Kosmos, Stuttgart,
Německo. Rok vydání: 2001.
Autor: Klaus Teuber (mj. též
Osadníci)
Překlad z němčiny: Daniel
Zeman, Paluba
1 hrací plán
29 karet dobrodruhů
52 dlužních úpisů ve 4 barvách
7 karet událostí
4 přehledy
9 žetonů se supy
37 žetonů se zlatými nuggety
(25× v hodnotě 1, 12× v hodnotě 5)
4 klobouky v barvách
hráčů (červený, zelený, modrý, žlutý)
1 klobouk „undertakera“
(hrobaře; černý)
1 revolver
1 kostka
1 pravidla / ukázková hra
profesora Easy
Hordy odvážných dobrodruhů
postihla zlatá horečka. Vzniká malé zlatokopecké městečko. Všichni potřebují
krumpáče, lopaty a mnoho, mnoho whisky. Ale dolarů je nedostatek!
Tady vstupujeme na scénu my,
hráči. Jsme mazaní! Místo toho, abychom si sami špinili ruce, natiskneme rychle
pár dlužních úpisů a vtiskneme je nemajetným dobrodruhům do dlaní.
Protislužbou se s námi
milí tuláci podělí o své zásoby zlata, nebo se přiživíme na jejich umění
střílet či švindlovat v kartách. Brzy nám spadnou zlaté nuggety do klína!
Za nuggety si koupíme postup vzhůru na „Cestě úspěchu“ a staneme se tak
nejváženějšími občany Tuzza City.
Celá věc má však jeden háček!
Jednou budeme muset dlužní úpisy, které jsme vydali, vyplatit v nuggetech.
Běda, jestli pak nebudeme mít nuggetů dostatek! Bez milosti nám půjde o krk,
protože supi už čekají…
Hrací plán položte doprostřed
stolu. Popis hracího plánu: Velká hnědá podkova je startovní pole klobouků
hráčů. Černý klobouček označuje startovní pole hrobařova klobouku. Podkovy jsou
cesta úspěchu (sama stočená „do podkovy“). U jejích konců jsou dvě pole na
karty událostí.
Karty dobrodruhů se zamíchají a položí do balíčku vedle hracího plánu lícem
dolů.
Každý hráč z tohoto
balíku vezme 2 karty a schová si je v ruce, aby ostatní neviděli líc.
Každý hráč si zvolí barvu a
dostane v této barvě 13 dlužních úpisů v hodnotách 0, 1, 2, 3
a 4 a jeden přehled. Také dlužní úpisy se drží v ruce skryté.
Každý hráč si vezme klobouk
ve své barvě a postaví ho na startovní pole.
Černý klobouk se postaví na hrobařův start.
Každý hráč odevzdá
z dlužních úpisů své barvy jeden v hodnotě 1 a jeden v hodnotě
2. Tyto úpisy od všech hráčů se dohromady zamíchají a rozloží pod obrázky hrací
kostky s šipkou (podle vyobrazení v originálních pravidlech, tj.
podélně prvních šest těsně vedle dlouhé strany plánu, další do druhé řady).
Při odkládání dlužních úpisů
se tvoří řady. Protože každému úpisu je přiřazeno jedno číslo kostky,
může řada sestávat nejvýše z 6 karet. Jakmile řada obsahuje 6 karet, začne
se tvořit další řada. Řady dlužních úpisů tvoří trh.
Karty událostí se zamíchají a položí na jedno z polí, které je jim
vyhrazeno na hracím plánu, lícem dolů.
Každý hráč dostane nuggety
v celkové hodnotě 10. Zbylé nuggety se odloží vedle kratší strany
hracího plánu.
Kostka a revolver se nachystají na stůl. Revolver
dostane vždy hráč, který je na řadě.
Rozdělení prvních
dobrodruhů pro pokročilé: Kdo už Gnadenlos jednou
nebo dvakrát hrál, měl by hru připravovat následujícím způsobem: Následující body
přípravy hry odpadnou: 1.
Žádné dlužní úpisy
v hodnotách 1 a 2 se na trh nedávají už před hrou. 2.
Hráči si neberou
žádné dobrodruhy z balíčku. Zrušené body se
nahradí následujícími pravidly: ·
Při třech hráčích se
odkryje 3 × 2 a při čtyřech hráčích 4 × 2 dobrodruhů. Vždy dva po sobě
vytažení dobrodruzi tvoří pár. ·
Každý hráč učiní
nabídku tak, jak je popsáno v části pravidel „nabídky dlužních úpisů“.
Začíná hráč, který hodí nejvyšší číslo na kostce. Soupeři pokračují po směru
hodinových ručiček. ·
Kdo učiní nejvyšší
nabídku, může si jako první vybrat párek dobrodruhů a své úpisy položí pod
obrázky kostek hracího plánu. Tím zahájí první řadu trhu. ·
V pořadí podle
výše svých nabídek si potom vezmou také ostatní hráči své páry dobrodruhů a
položí své úpisy na trh. |
Hráči si hodí kostkou a kdo
hodí nejvyšší číslo, začíná. Ten, kdo je na řadě, dostane revolver. Tah hráče
se dělí na 3 fáze:
1. Provést událost
Hráč
odkryje vrchní kartu s událostí. Událost se provede.
2. Koupit si vážnost
Hráč
si může za nuggety koupit vážnost a posunout svůj klobouk na cestě úspěchu
vpřed.
3. Nabídnout dlužní úpis
Hráč
provede tuto akci v případě, že má na konci svého tahu méně než 3
dobrodruhy. Pokud poté trh obsahuje tolik řad, kolik hráčů se účastní hry,
nastane den splatnosti. Když hráč dokončí svůj tah, je na řadě další
hráč ve směru hodinových ručiček a dostane revolver.
Hráč, který je na řadě,
odkryje vrchní kartu z balíku událostí a položí ji lícem nahoru na druhé
událostní pole na hracím plánu. K dispozici jsou následující události:
·
zlaté opojení (obrázek
zlatých nuggetů)
·
high noon (pravé poledne)
(obrázek zkřížených revolverů a hrobařova klobouku)
·
falešná hra (obrázek
pikového esa)
Každý hráč musí vybrat jednoho
ze svých dobrodruhů a položit ho před sebe lícem dolů. Hráč se události
neúčastní pouze v případě, že nemá žádného dobrodruha. Pokud má jen jediný
hráč dobrodruha(y), fáze „provést událost“ odpadá.
Všichni hráči současně své
dobrodruhy odkryjí. Teď se provede vlastní událost.
Ve hře jsou 3 různé karty
zlatého opojení. Liší se pouze počtem nuggetů, které byly nalezeny.
Který dobrodruh nuggety najde,
se pozná podle zlatého čísla (čísla vedle symbolu zlata) na kartě daného
dobrodruha.
Všichni hráči, jejichž vybraný
dobrodruh má nejvyšší zlaté číslo, dostanou tolik nuggetů, kolik udává
horní číslo na kartě zlatého opojení. Při události zlaté opojení 7/4 by to bylo
7 nuggetů.
Všichni hráči, jejichž
dobrodruh má druhé nejvyšší zlaté číslo, dostanou tolik nuggetů, kolik
udává dolní číslo na kartě zlatého opojení. Při události zlaté opojení 7/4 by
to byly 4 nuggety.
Ostatní hráči vyjdou
naprázdno.
Příklad: Byla odkryta událost 7/4. Každý hráč vyložil jednoho dobrodruha.
Červený hráč obdrží 7 nuggetů, protože jeho dobrodruh má nejvyšší zlaté číslo.
Zelený a žlutý dostanou každý 4 nuggety. Modrý vyjde naprázdno.
Před provedením této události
se musí hrobař posunout o jedno pole blíže k cíli. Zda dobrodruh úspěšně
přestojí událost „High Noon“, závisí na revolverovém čísle (čísle vedle
revolverů) na jeho kartě.
Jestliže jen jeden hráč
vyložil dobrodruha s nejvyšším revolverovým číslem, může si vzít 2
libovolné dlužní úpisy z trhu.
Jestliže je více takových
hráčů, jejichž dobrodruh má nejvyšší revolverové číslo, může si každý
z těchto hráčů vzít jeden libovolný dlužní úpis z trhu.
Pokud na trhu není pro všechny
oprávněné dost úpisů, nedostane nikdo nic.
Hráč, který si bere
z trhu dlužní úpis, se na něj nesmí před tím podívat.
Kdo narazí na cizí úpis, může
ho později využít při vlastních nabídkách. V den splatnosti (viz níže),
musí pochopitelně ten hráč, jehož barvu úpis nese, útratu zaplatit.
Hráč, který je na řadě,
zakryje vzniklé díry v prvních řadách úpisy z poslední řady
(posledních řad) dle vlastního výběru. Nejasnost: Hráč si může vybrat,
kterou kartou z poslední řady zakryje díru v nižší řadě. Pokud si ale
nevybral poslední kartu v poslední řadě, musí potom ostatní karty
„sesypat“ a zakrýt tím díru v poslední řadě? Doporučuji nesesýpat.
Všichni dobrodruzi s nejnižším
revolverovým číslem byli zastřeleni a putují do odkládacího balíku (první
odložený dobrodruh je první karta odkládacího balíku).
Zda umí dobrodruh dobře
švindlovat v kartách, závisí na jeho karetním čísle (čísle vedle
symbolu karty).
Všichni hráči, jejichž
dobrodruh má nejvyšší karetní číslo, jsou vítězové falešné hry. Hráči,
jejichž dobrodruh má nejnižší karetní číslo, jsou poražení. Cesta
úspěchu je kvůli události „falešná hra“ rozdělena na 4 barevné úseky. U každého
úseku je obrázek karet stejné barvy s jedním kladným a jedním záporným
číslem.
Kladné číslo udává, o kolik polí postoupí kupředu klobouk vítěze,
který před událostí stál na úseku dotyčné barvy.
Záporné číslo udává, o kolik polí se musí vrátit klobouk poraženého,
který před událostí stál na úseku dotyčné barvy.
Kdo je vítěz, získá na
vážnosti a posune si klobouk podle pro něj platného kladného čísla. Kdo je
poražený, ztratí na vážnosti a posune svůj klobouk podle pro něj platného
záporného čísla zpět.
Příklad: Modrý a zelený
hráč vyhráli falešnou hru. Modrý stojí se svým kloboukem v šedém úseku,
smí tedy o 4 pole vpřed. Zelený klobouk stojí v béžovém úseku, může tedy
jen o 3 pole vpřed. Červený hráč švindl prohrál. Jeho klobouk musí o jedno pole
couvnout.
Všichni dobrodruzi, kteří
v té které události měli nejvyšší číslo, se odloží na odkládací
balík (v příkladu na straně 6 nahoře by musel svého dobrodruha odložit
červený).
Tito dobrodruzi splnili svou
povinnost. Všichni ostatní hráči si smějí svého dobrodruha vzít zpět do ruky.
Výjimkou jsou zastřelení dobrodruzi.
Upozornění: Pokud všichni hráči
vyložili dobrodruhy se stejným číslem pro danou událost, událost se neprovede,
ale žádná náhradní událostní karta se za ni neodkrývá. Hráči si vezmou své
dobrodruhy zpět do ruky a hráč, který je na řadě, pokračuje se svým tahem.
Poslední událost (7. karta) se
neprovede. Jestliže hráč na řadě odkryje poslední událostní kartu, zamíchá
všech 7 karet a vytáhne první kartu nově zamíchaného balíčku.
Ale: Jestliže se jako poslední objeví událost „High Noon“,
musí se hrobař posunout o jedno pole. Zbytek události se neprovede.
Hráč, který je na řadě, si
může za své nuggety koupit vážnost u svých spoluobčanů. Za každý nugget, který
zaplatí do banky, smí postoupit se svým kloboukem o jedno pole na cestě
úspěchu.
Ale: V jednom tahu nesmí hráč postoupit o více než 5
polí. Teprve když je příště na řadě, může nově zaplatit až 5 nuggetů a
postoupit o odpovídající počet polí. Poznámka překladatele: do limitu 5 polí
se pravděpodobně nepočítají pole, o která se klobouk posunul v důsledku
události „falešná hra“. Vyplývá to i z ukázkové hry v pravidlech.
Příklad: Červený hráč
zaplatí 3 nuggety a posune svůj klobouk o 3 pole vpřed.
Má-li hráč na tahu méně než 3
dobrodruhy, musí provést tuto akci. Má-li 3 nebo více dobrodruhů, tato
fáze jeho tahu odpadá a ihned je na řadě další hráč.
Hráč odkryje z balíku o jednoho
dobrodruha méně, než kolik hráčů se účastní hry. Při hře ve čtyřech se tedy
odkryjí 3 a při hře ve třech 2 dobrodruzi.
Počínaje hráčem, který je na
řadě, udělá každý hráč po směru hodinových ručiček jednu nabídku, při
níž před sebe vyloží lícem nahoru 1, 2 nebo 3 dlužní úpisy. Při tom
platí následující pravidla:
·
Jeden hráč nesmí nabídnout
více než 3 úpisy.
·
Nabídka může být i nižší
než předcházející nabídky.
·
Každá nabídka se od
předcházejících nabídek musí lišit. Nabídka „0“ se tím pádem může také
vyskytnout nejvýše jednou.
·
Každý hráč musí
udělat nabídku. Může se jí vzdát pouze tehdy, když nemůže učinit takovou
nabídku, která by odpovídala pravidlům uvedeným výše. To ale musí dokázat tím,
že ukáže své úpisy. Jeho nabídka se pak automaticky považuje za nejnižší (ještě
méně než „0“).
Hráč, který učinil nejvyšší
nabídku, si teď jako první vybere jednoho dobrodruha. Poté položí
nabídnuté úpisy lícem dolů do poslední otevřené řady trhu, popř. založí
novou řadu.
V pořadí podle výše
nabídek pak obdobně postupují i všichni ostatní hráči:
·
vyberou si dobrodruha
·
umístí úpisy na trh
Pouze hráč s nejnižší
nabídkou nedostane žádného dobrodruha. Zato dostane své úpisy zpět.
Nejasnost: Musí hráč
odložit úpis na nejlevější volné místo v poslední řadě trhu, nebo na
libovolné volné místo v této řadě? Doporučuji poslední řadu nesesýpat a
dovolit hráči volbu libovolného volného místa. Nesmí však založit novou řadu,
dokud poslední řada není zcela plná.
Příklad: Modrý hráč učiní první nabídku a vyloží před sebe úpisy
v hodnotě 5. Následují hráči červený, žlutý a modrý s nabídkami 4, 3
a 6. Zelený má s nejvyšší nabídkou první volbu a bere si dobrodruha C.
Nabídnuté úpisy odloží lícem dolů do poslední řady trhu, popř. založí novou
řadu. Modrý hráč se rozhodne pro dobrodruha B a červenému zbude dobrodruh A.
Žlutý nedostane žádného dobrodruha, smí si ale své úpisy vzít zpět do ruky.
Když zásoba dobrodruhů dojde,
zamíchá se odkládací balík a slouží jako nový dobírací balík.
Den splatnosti nastane vždy,
když trh sestává z nejméně tolika uzavřených (dokončených) řad,
kolik hráčů se hry účastní. V příkladu vpravo jsou čtyři uzavřené řady.
V hře ve čtyřech by tedy podmínka byla splněna.
Hráč, který je na řadě, projde
dnem splatnosti takto:
1)
Hodí kostkou.
2)
Otočí poslední neotočený
úpis ve sloupci odpovídajícím hozenému číslu.
3)
Hráč, kterému tento úpis
patří, musí zaplatit tolik nuggetů, kolik je hodnota úpisu.
Hráč opakuje kroky 1, 2, 3, až
než:
A.
buď hodí číslo sloupce,
ve kterém už jsou všechny úpisy odkryté, nebo
B.
některý hráč má příliš
málo nuggetů na to, aby proplatil svůj odkrytý úpis.
Příklad: Hráč, který řídí den splatnosti, hodí jedničku. Odkryje
poslední úpis ve sloupci pod obrázkem jedničky. Tento úpis je modrý. Modrý hráč
musí zaplatit 2 nuggety do banky. Poté hráč na řadě hodí trojku a odkryje
poslední úpis ve sloupci s trojkou. Červený hráč musí zaplatit do banky 3
nuggety atd.
Pokud nastane případ „A“,
není ve sloupci žádný další úpis, který by mohl být odkryt, a den splatnosti
končí. Pokud nastane případ „B“, musí si hráč, který nebyl schopen
proplatit svůj úpis, jako symbol ztráty své vážnosti vzít jednoho supa.
Za každého supa, kterého hráč
obdrží, musí posunout svůj klobouk na cestě úspěchu o 5 polí zpět (nanejvýš ale
na její poslední pole). Pokud hráč není schopen proplatit úpis, ale ještě má
nějaké nuggety, může si je ponechat.
V situaci (1) je den
splatnosti u konce, jakmile padne pětka, protože všechny úpisy tohoto sloupce
již byly odkryty.
Po ukončení dne splatnosti si
vezmou všichni hráči své odkryté úpisy zpět do ruky.
Hráč, který je na řadě, posune
podle vlastního uvážení poslední karty do děr v prvních řadách (2). Přitom
musí vzniknout tolik uzavřených řad, kolik je možné. Nejasnost: Hráč si může
vybrat, kterou kartou z poslední řady zakryje díru v nižší řadě.
Pokud si ale nevybral poslední kartu v poslední řadě, musí potom ostatní
karty „sesypat“ a zakrýt tím díru v poslední řadě? Doporučuji nesesýpat.
Důležité: Pokud je i nyní na trhu alespoň tolik uzavřených řad,
kolik hraje hráčů, koná se ihned další den splatnosti.
Hra končí, když nastane jedna
z následujících situací:
A) Tři supi: Některý
hráč dostane svého třetího supa.
B) Hrobař dojde do cíle:
Černý klobouk dojde na poslední pole hrobníkovy cesty. K tomu dojde, když
je po sedmé odkryta událost „High Noon“. Tato událost už se neprovede.
C) Hráč dojde do cíle:
Klobouk některého hráče dojde na cílové pole nebo za něj.
Je-li hra ukončena způsobem B
nebo C, provede se ještě jeden den splatnosti. Hráč, který obdrží 3.
supa, každopádně hru prohrál a odstraní svůj klobouk z cesty úspěchu.
Bez ohledu na to, zda hra
skončila způsobem A, B nebo C, může každý hráč (s výjimkou hráče se 3 supy) se
svým kloboukem ještě postoupit až o 3 pole, pokud za to zaplatí požadované
nuggety.
Vyhraje hráč, který se svým
kloboukem stojí na cestě úspěchu nejdále vpředu. Pokud někteří hráči stojí
stejně daleko, vyhraje ten z nich, který má nejvíce nuggetů.
Autor Klaus Teuber
je jeden z nejúspěšnějších a nejvšestrannějších autorů her. Už čtyři jeho
hry získaly cenu „Spiel des Jahres“ (Hra roku). Čtyřikrát také vyhrál 1. místo
v „Deutscher Spielpreis“ (Německá cena her). S „Osadníky z Katanu“ se mu
podařilo vytvořit moderní klasiku.
Autor děkuje Claudii, Bennimu a
Guidovi za to, jak ho bez milosti kritizovali, ale také za povzbuzování při
tvorbě této hry.
Přehled – Tah
1.
Provést událost
Viz zadní stranu
2.
Koupit si vážnost
Za každý nugget smíte
postoupit o 1 pole vpřed na cestě úspěchu, ne ale více než o 5 polí za tah.
Máte-li méně než 3
dobrodruhy:
3.
Nabídnout dlužní úpisy
·
Odkrýt o jednoho dobrodruha
méně než je hráčů.
·
Každý nabídne až 3 úpisy.
·
Úspěšně nabídnuté úpisy
vyložit do řad na trhu.
Má-li trh tolik uzavřených
řad, kolik hráčů hraje:
3a. Den splatnosti
Přehled – Události
Zlaté opojení
Nejvyšší zlaté číslo: Dostane větší počet nuggetů
Druhé nejvyšší zlaté číslo: Dostane menší počet nuggetů
High Noon
Hrobař o 1 pole vpřed
Nejvyšší revolverové číslo: Vezme 2 (1) dlužní úpis z trhu
Nejnižší revolverové číslo: Dobrodruh zastřelen (odkládací balík)
Falešná hra
Nejvyšší karetní číslo
(vítěz): Klobouk o odpovídající kladné
číslo vpřed
Nejnižší karetní číslo
(poražený): Klobouk o odpovídající
záporné číslo zpět
Obecně pro každou událost
platí:
Dobrodruzi s nejvyšším
číslem putují do odkládacího balíku.