Země Elfů
Návod ke hře
Obsah
2. Výběr jednoho zakrytého
dopravního prostředku
3. Výběr dalších dopravních
prostředků
V Zemi
Elfů skládají mladí elfové zvláštní zkoušku, aby mohli být přijati mezi
dospělé. Každá elfí dívka i mládenec obdrží mapu Země Elfů a musí
navštívit co možná nejvíce proslulých měst. Pro své putování mezi městy mohou
používat elfské dopravní prostředky: draky, jednorožce, jízdní kance,
plachtocykly (oplachtěná kola elfů), trollkolky (vozíky tažené trollem),
kouzelné mraky, přívozy a vory. Ale tyto dopravní prostředky mají omezené
možnosti použití ! Každý dopravní prostředek má určeno, v jaké krajině se
může pohybovat a kolik stojí jeho použití. Mladí elfové při svém putování
mezi městy musí chytře volit cesty a dopravní prostředky tak, aby rychleji než
ostatní posbírali co nejvíce městských trofejí. Z jejich zkoušky se tak
stává napínavý závod !
Hra obsahuje:
6 Elfích škorní
6 Překážek
120 Městských trofejí
48
Dopravních prostředků
Drak Plachtocykl
Jednorožec Kouzelný mrak
Trollkolka Jízdní kanec
4 Karty herních kol 12
Karet měst
Karta zahajujícího hráče
6
Karet přehledu dopravních prostředků
1
Návod ke hře
1 Herní plán
72
Cestovních karet
Drak Jednorožec Trollkolka
Plachtocykl Kouzelný Jízdní kanec Vor
mrak
Každý hráč dostane jednu elfí škorni a 20 městských
trofejí ve stejné barvě. Škorni postaví na hlavní
město “Elvenhold“, trofeje své barvy rozmístí po jedné do všech 20ti
měst.
Herní karty rozdělíme do hromádek podle
barvy zadní strany. Dvanáct karet měst (zelená zadní strana) vrátíme do
krabice, jsou určeny jen pro jednu variantu hry.
72 cestovních karet (modrá zadní strana) dáme na hromádku vedle
hracího plánu.
4 karty herních kol položíme na hromádku vpravo nahoru na hrací
plán, čísly vzhůru, od jedničky nahoře po čtyřku dole.
48 kartiček
dopravních prostředků oddělíme od 6ti kartiček překážek. Dopravní prostředky
dobře promícháme a položíme na stůl vedle hracího plánu (zadní stranou vzhůru).
Potom jich 5 otočíme a položíme vedle ostatních. Během celé hry musí být vždy
5 dopravních prostředků odkryto.
Každý hráč obdrží jednu kartu s přehledem dopravních prostředků a
jednu kartu - překážku, zbytek přehledů i překážek vrátíme do krabice.
Nejstarší hráč dostane kartu začátku hry a bude zahajovat první
kolo. Ostatní hráči následují ve směru hodinových ručiček.
V Zemi Elfů existuje dobrá síť
cest, které navzájem spojují jednotlivá města. Každá cesta vede celá určitou
krajinou, buď světle zelenou rovinou, tmavozelenými lesy, žlutou pouští či
šedými horami. Také lze cestovat po vodních tocích a dvou velkých jezerech.
Elfové mohou cestovat sedmi různými
dopravními prostředky. Každý dopravní prostředek má určeno, v jaké krajině se může
pohybovat a kolik stojí jeho použití.
Každá cestovní karta ukazuje nějaký dopravní prostředek a druhy
krajin, ve kterých ho lze použít. Druhy krajin jsou nakresleny
v kroužcích. Pokud chceme tento dopravní prostředek použít v určité
krajině, potřebujeme tolik cestovních karet,
kolik kroužků se symbolem této krajiny je na kartě nakresleno.
Pokud symbol určité krajiny na kartě chybí, nelze v ní
dopravní prostředek použít vůbec.
Jízdní kanec neumí běhat po
poušti ani v horách
Plachtocykl je nepoužitelný
v poušti, v horách stojí jeho použití dvě karty
Kouzelný mrak se vyhýbá
pouštím, v rovinách a v lesích
stojí jeho použití dvě karty
Jednorožec se neodváží do
rovin, na poušti stojí jeho použití dvě karty
Trollkolka potřebuje v lese, na poušti a v horách dvě
karty
Drak chce za let přes les dvě karty
Vor je jediný dopravní prostředek
použitelný na vodních tocích a jezerech
Cesta vorem proti proudu nebo
jako přívoz na jezerech stojí dvě karty
Když
hrajete Zemi Elfů poprvé: hru se nejlépe naučíte tak, že vždy po přečtení
jednoho odstavce rovnou provedete to, co v něm bylo popsáno. Teprve poté
si přečtěte další odstavec a podle něj pokračujte ve hře.
Země Elfů se hraje na 4 kola. Každé kolo se skládá
z šesti fází:
1. Rozdání
cestovních karet 2. Výběr jednoho
zakrytého dopravního prostředku 3. Výběr dalších
dopravních prostředků 4. Plánování cest 5. Tažení elfí
škorní 6. Závěr kola |
Každý hráč obdrží nové karty, aby jich měl v ruce osm.
Zahajující hráč zamíchá cestovní karty a rozdá v prvním kole
každému hráči osm karet. Zbylé karty položí v balíčku zpět ke hracímu
plánu.
Od druhého kolo rozděluje zahajující hráč (ten, který má
v tomto kole přidělenu kartu zahajujícího hráče) jen tolik karet, aby
každý měl v ruce právě osm cestovních karet.
Každý hráč si vytáhne jeden zakrytý dopravní prostředek a odloží si ho (zakrytý) před sebe.
Počínaje zahajujícím hráčem si vezme každý hráč jeden zakrytý
dopravní prostředek a odloží si ho před sebe. Tyto bude před spoluhráči tajit.
Od
druhého kola může mít hráč dva zakryté dopravní prostředky.
Každý hráč bere po řadě jeden dopravní prostředek a pokládá ho odkrytý před sebe, dokud nemá každý 3 odkryté dopravní prostředky.
Tip:
Berte
si takové prostředky, jejichž karty máte také v ruce.
Každý
hráč může mít před sebou položeno maximálně 5 dopravních prostředků.
Opět počínaje zahajujícím hráčem si vezme každý hráč po řadě další
dopravní prostředky. Přitom smí vybrat jeden z pěti odkrytých nebo
kterýkoli ze zakrytých prostředků. Hráči si pokládají vytažené dopravní
prostředky před sebe odkryté. Byl-li zvolen jeden z pěti odkrytých
prostředků, musí hráč ihned otočit některý ze zakrytých, aby počet odkrytých
zůstával stále na pěti.
Hráči po řadě berou další prostředky, dokud si každý nevezme tři. Spolu se zakrytým tak má v prvním kole každý hráč právě čtyři dopravní prostředky.
Od druhého kola může každý hráč mít také pět dopravních
prostředků, buď dva zakryté a tři odkryté nebo jeden zakrytý a čtyři odkryté.
Každý hráč položí po řadě jeden dopravní prostředek na nějakou cestu.
Na jedné cestě smí ležet vždy jen jeden dopravní prostředek.
Položené dopravní prostředky musí odpovídat krajině.
Přehledové karty udávají, který dopravní prostředek smí cestovat
v které krajině.
Položené dopravní prostředky smí použít všichni hráči.
Jednou smí každý hráč místo dopravního prostředku položit
překážku.
Překážky nelze klást na vodu (jezera a vodní toky).
Je-li na cestě překážka,
je třeba použít o jednu cestovní kartu (stejnou) navíc.
Místo pokládání dopravních prostředků může hráč vynechat - vzdát
se tahu. Vynechají‑li všichni, tato fáze skončí.
Počínaje zahajujícím hráčem smí každý hráč pořadě vždy jeden svůj
dopravní prostředek položit (odkrytě) na jednu cestu. Na jedné cestě smí ležet
jen jeden dopravní prostředek.
Hráč smí položit dopravní prostředek na cestu jen tehdy, když onen
prostředek je na této cestě použitelný. Přehledové karty to ukáží na první
pohled. Například jízdní kanec nemůže být položen na pouštní cestu.
Pozor:
Pro
plánování své cesty smějí hráči používat všechny dopravní prostředky,
kreré jsou položeny na hracím plánu.
Překážka
Místo
jednoho dopravního prostředku smí hráč na nějakou cestu položit překážku. Ale
jen jednou během celé hry a pouze na již položený dopravní prostředek. Na jedné
cestě smí ležet jen jedna překážka, na jezerech a vodních tocích nesmí být
žádná. Překážka způsobí, že na této cestě bude pro tento dopravní prostředek
zapotřebí o jednu stejnou cestovní kartu navíc.
Příklad 1: Na
pouštní cestě leží trollkolka a překážka. Pokud chce hráč tuto cestu použít,
musí hrát třemi cestovními kartami, na kterých je nakreslena trollkolka. |
Hráč
nemusí položit žádný dopravní prostředek ani překážku, může se tahu vzdát.
Hráči
postupně kladou dopravní prostředky (či vynechávají). Až již žádný hráč nemůže
či nechce nic položit, plánovací fáze hry skončí.
Hráč táhne svou Elfí škorní po cestách (či vodních cestách)
z města do města.
Cílem je shromáždit všechny městské trofeje.
Pořadě táhne každý hráč podél cest či vodních toků z města do
města.
Každý hráč smí pro svůj tah škorní své barvy použít kterýkoli
dopravní prostředek na hracím plánu. Počínaje zahajujícím hráčem může každý
hráč cestovat svou škorní po libovolném počtu cest a míst, ale musí
splnit následující podmínky:
1.
Na cestě musí ležet dopravní prostředek.
2.
Hráč musí vyložit cestovní kartu, která odpovídá položenému
dopravnímu prostředku. Například kartu s jednorožcem pro cestu dopravním
prostředkem - jednorožcem.
3.
Pokud má karta zdvojený symbol u příslušné krajiny, musí hráč
vyložit dvě stejné cestovní karty, aby
mohl svou škorní projít tuto cestu.
4.
Pokud na zvolené cestě leží i překážka, musí hráč vyložit ještě
jednu stejnou kartu navíc.
Tah každého hráče skončí, když už nemůže či nechce vyložit další
cestovní karty.
Příklad 2: Vítek se chce dostat z Feodoru přes Lapphálya do Virstu. Na
lesní cestě z Feodoru do Lapphálya leží překážka a jako dopravní prostředek
Drak. Protože Draci se za let přes les dožadují dvou cestovních karet, musí
Vítek za tuto cestu odevzdat tři cestovní karty s drakem. Dále se jde po
rovině na Virst. Na této cestě leží plachtocykl. Protože se Vítkovi po
rovinaté cestě dobře pojede, stačí mu na cestu do Virstu jediná cestovní
karta (s plachtocyklem). |
K cestování po proudu stačí
jedna cestovní karta - vor, proti proudu jsou zapotřebí dvě cestovní
karty - vory.
K vorům - cestovním kartám není žádná kartička s dopravním
prostředkem. Hráč táhne se svou Elfí škorní podél toku tak, že prostě vyloží
počet cestovních karet - vorů, který požaduje přehledová karta.
Na vodní cesty nelze klást překážky.
Příklad 3: Hanka (zelená) by chtěla
cestovat po řece ve směru šipky (po proudu) z Virstu do Ixary. Za tuto
cestu z Virstu do Ixary musí vyložit jednu cestovní kartu voru. Béďa
(modrý) by chtěl cestovat proti proudu z Ixary do Virstu. Protože pluje
proti šipce, musí vyložit dvě cestovní karty voru. |
Cestu lze v jednom
tahu použít vícekrát, pokud máme odpovídající cestovní karty.
Je-li hráč
na tahu, může cestovat z místa na
místo po libovolném počtu cest, jestliže má pro každou cestu požadované
cestovní karty. Hráč může v rámci svého tahu použít stejnou cestu
vícekrát, ale musí mít pro každé použití cesty odpovídající počet cestovních
karet.
Příklad 4: Na lesní cestě z Dag’Amuru do Kihromahu leží jako dopravní
prostředek kouzelný mrak. Vítek tedy musí použít čtyři cestovní karty
s kouzelným mrakem, aby mohl v jednom tahu cestovat
z Dag’Amuru do Kihromahu a zase zpět. |
Když hráč dosáhne určitého města, sebere v něm svou městskou
trofej a položí si ji před sebe.
Na konci tahu se počet karet v ruce musí zmenšit na 4.
Z každého měta, do kterého se hráč dostane, si vezme městskou trofej své barvy a
položí si ji před sebe. To platí i pro město, ve kterém hráč dokončí tah.
Všechny použité cestovní karty se pokládají odkryté na hromádku
vedle hracího plánu. Kdo má na konci svého tahu v ruce více jak čtyři
cestovní karty, musí počet svých karet ihned zmenšit na čtyři. Přebytečné karty
se rovněž odloží na hromádku.
Místo požadovaných cestovních karet lze také použít libovolné tři
karty - karavanu.
Nemá-li hráč cestovní karty (kartu) odpovídající položenému
dopravnímu prostředku a chce použít tuto cestu, může místo toho vyložit tři
libovolné cestovní karty (včetně karet vorů). Tato akce se nazývá karavana.
Karavany táhnou pouze po cestách, na kterých leží nějaký dopravní prostředek.
Nemohou tedy táhnout po jezerech a
řekách. Pokud na takové cestě navíc leží překážka, musí hráč vyložit
čtyři místo tří libovolných cestovních karet.
Pokud chce hráč použít na překonání jezera přívoz, musí na cestu
vyložit dvě cestovní karty voru.
Na obou velkých jezerech (Mare Magnum a Mare Nebulae) pracují přívozy.K jejich
využití je třeba zaplatit vždy dvě cestovní karty - vory. Přívozem lze cestovat navzájem mezi
Virstem, Strykhavenem a Elvenholdem anebo mezi Grangorem, Yttarem a Parundií.
Karty kol hry se přetočí a karta zahajujícího hráče se přesune
doleva. Hráči odevzdají až na jeden všechny své dopravní prostředky. Ty se
spolu s prostředky z hracího plánu zakryjí a zamíchají zpět mezi
zakryté vedle hracího plánu. Použité překážky se odstraní ze hry a balík
cestovních karet se znovu promíchá.
Po zakončení všech tahů a před dalším kolem hry se provedou
následující akce:
·
Zahajující hráč přesune vrchní kartu kola hry dospod. Pak odevzdá
kartu zahajujícího hráče svému sousedovi po levici, který se tak stane
zahajujícím hráčem v dalším kole.
·
Všechny dopravní prostředky z hracího plánu se seberou.
·
Také všichni hráči musí své dopravní prostředky až na jeden vrátit.
Přitom je jedno, zda-li si hráč ponechá odkrytý nebo zakrytý.
·
Vrácené dopravní prostředky i ty z hracího plánu se, zakryté
, položí k ostatním vedle hracího plánu a dobře promíchají.
·
Použité překážky zcela opustí hru.
·
Nový zahajující hráč promíchá hromadu cestovních karet.
Kdo po 4 kolech shromáždí nejvíce městských trofejí, nebo ještě
dříve shromáždí všechny, vyhrává. Při shodě rozhoduje největší počet cestovních
karet v rukou.
Hra Země Elfů končí po čtvtém kole. Vyhrává hráč, který
nasbírá nejvíce městských trofejí. Při rovnosti vyhrává ten hráč, který má
ještě v ruce nejvíce cestovních karet.
Pokud by některý hráč dokázal sebrat všech 20 měststkých trofejí již před koncem
čtvrtého kola, ještě se dokončí právě probíhající kolo a potom se určí vítěz
(viz výše).
Na
začátku hry se dvanáct karet měst zamíchá a každý hráč dostane jednu
(zakrytou). Ostatní karty měst se v této hře již nepoužijí. Úlohou hráčů
je sebrat své městské trofeje a zároveň ukončit svůj poslední tah
ve čtvrtém kole právě ve městě, jehož kartu dostal, nebo alespoň co
nejblíže k tomuto městu. Ostatní pravidla zůstávají stejná. Na konci hry
vyloží hráči svou kartu města a spočtou, kolik měst je dělí (nejkratší cestou)
od jejich „cílového města“. Tuto hodnotu odečtou od svého počtu městských
trofejí. Hráč s nejvyšším výsledkem vyhrává. Při plichtě vítězí ten, kdo
je blíže svému cílovému městu.
Příklad 5: Hanka
navštívila 17 měst a skončila hru v Throtmannii. Její karta města však
ukazuje Jaccarandu. Hanka tedy skončila hru jen jedno město od cílové
Jaccarandy. Odečte si tedy od 17-ti bodů za městské trofeje jedničku a její
výsledek bude 16. |