Země Elfů

 

 

 

 

 

Návod ke hře

 

 

 

 

 

 

Obsah

 

 

 

 

 

 

 

O čem je hra. 2

Příprava ke hře. 4

Herní plán. 4

Cestovní karty. 5

Zahájení hry. 6

1. Rozdání cestovních karet 6

2. Výběr jednoho zakrytého dopravního prostředku. 6

3. Výběr dalších dopravních prostředků. 6

4. Plánování cest 7

5. Tažení elfí škorní 8

Cestování po souši 8

Cestování po řekách. 9

Cesta tam a zpět 9

Sbírání městských trofejí 10

Sbírání městských trofejí 10

Zvláštní pohyby. 10

A) Karavana. 10

B) Přívoz. 10

6. Závěr kola. 11

Konec hry. 11

Varianta. 11

 

 


O čem je hra

 

 

V Zemi Elfů skládají mladí elfové zvláštní zkoušku, aby mohli být přijati mezi dospělé. Každá elfí dívka i mládenec obdrží mapu Země Elfů a musí navštívit co možná nejvíce proslulých měst. Pro své putování mezi městy mohou používat elfské dopravní prostředky: draky, jednorožce, jízdní kance, plachtocykly (oplachtěná kola elfů), trollkolky (vozíky tažené trollem), kouzelné mraky, přívozy a vory. Ale tyto dopravní prostředky mají omezené možnosti použití ! Každý dopravní prostředek má určeno, v jaké krajině se může pohybovat a kolik stojí jeho použití. Mladí elfové při svém putování mezi městy musí chytře volit cesty a dopravní prostředky tak, aby rychleji než ostatní posbírali co nejvíce městských trofejí. Z jejich zkoušky se tak stává napínavý závod !

 

 

 

 

Hra obsahuje:

 

 

 

6  Elfích škorní

 

 

 

6  Překážek                                                                             120  Městských trofejí

                                                                    

 

 

48 Dopravních prostředků

 

 

  Drak                                             Plachtocykl

  Jednorožec                                    Kouzelný mrak

  Trollkolka                                     Jízdní kanec

 

 

4 Karty herních kol                                               12 Karet měst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Karta zahajujícího hráče     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 Karet přehledu dopravních prostředků

 

                            1 Návod ke hře

                            1 Herní plán

                           

       

                           

 

 

 

 

72 Cestovních karet

 

      Drak        Jednorožec    Trollkolka    Plachtocykl    Kouzelný  Jízdní kanec      Vor

                                                                                     mrak


Příprava ke hře

 

Každý hráč dostane jednu elfí škorni a 20 městských trofejí ve stejné barvě. Škorni postaví na hlavní město “Elvenhold“, trofeje své barvy rozmístí po jedné do všech 20ti měst.

 

Herní karty rozdělíme do hromádek podle barvy zadní strany. Dvanáct karet měst (zelená zadní strana) vrátíme do krabice, jsou určeny jen pro jednu variantu hry.

 

72 cestovních karet (modrá zadní strana) dáme na hromádku vedle hracího plánu.

 

 

 

 

 

4 karty herních kol položíme na hromádku vpravo nahoru na hrací plán, čísly vzhůru, od jedničky nahoře po čtyřku dole.

 

 

 

 

48 kartiček dopravních prostředků oddělíme od 6ti kartiček překážek. Dopravní prostředky dobře promícháme a položíme na stůl vedle hracího plánu (zadní stranou vzhůru). Potom jich 5 otočíme a položíme vedle ostatních. Během celé hry musí být vždy 5 dopravních prostředků odkryto.

 

 

 

Každý hráč obdrží jednu kartu s přehledem dopravních prostředků a jednu kartu - překážku, zbytek přehledů i překážek vrátíme do krabice.

 

 

 

Nejstarší hráč dostane kartu začátku hry a bude zahajovat první kolo. Ostatní hráči následují ve směru hodinových ručiček.

 

 

 

Herní plán

 

V Zemi Elfů existuje dobrá síť cest, které navzájem spojují jednotlivá města. Každá cesta vede celá určitou krajinou, buď světle zelenou rovinou, tmavozelenými lesy, žlutou pouští či šedými horami. Také lze cestovat po vodních tocích a dvou velkých jezerech.

 

Elfové mohou cestovat sedmi různými dopravními prostředky. Každý dopravní prostředek má určeno, v jaké krajině se může pohybovat a kolik stojí jeho použití.

 

 

Cestovní karty

 

 

 

 

Každá cestovní karta ukazuje nějaký dopravní prostředek a druhy krajin, ve kterých ho lze použít. Druhy krajin jsou nakresleny v kroužcích. Pokud chceme tento dopravní prostředek použít v určité krajině, potřebujeme tolik cestovních karet,  kolik kroužků se symbolem této krajiny je na kartě nakresleno.

 

Pokud symbol určité krajiny na kartě chybí, nelze v ní dopravní prostředek použít vůbec.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jízdní kanec neumí běhat po poušti ani v horách

 

Plachtocykl je nepoužitelný v poušti, v horách stojí jeho použití dvě karty

 

Kouzelný mrak se vyhýbá pouštím, v rovinách a v lesích  stojí jeho použití dvě karty

 

Jednorožec se neodváží do rovin, na poušti stojí jeho použití dvě karty

 

Trollkolka potřebuje  v lese, na poušti a v horách dvě karty

 

Drak chce za let přes les dvě karty

 

Vor je jediný dopravní prostředek použitelný  na vodních tocích a jezerech

 

Cesta vorem proti proudu nebo jako přívoz na jezerech stojí dvě karty



Zahájení hry

 

 


Když hrajete Zemi Elfů poprvé: hru se nejlépe naučíte tak, že vždy po přečtení jednoho odstavce rovnou provedete to, co v něm bylo popsáno. Teprve poté si přečtěte další odstavec a podle něj pokračujte ve hře.
Země Elfů se hraje na 4 kola. Každé kolo se skládá z šesti fází:

 

 

1.      Rozdání cestovních karet

2.      Výběr jednoho zakrytého dopravního prostředku

3.      Výběr dalších dopravních prostředků

4.      Plánování cest

5.      Tažení elfí škorní

6.      Závěr kola

 

 

 

 


 


1. Rozdání cestovních karet

 

 


Každý hráč obdrží nové karty, aby jich měl v ruce osm.


Zahajující hráč zamíchá cestovní karty a rozdá v prvním kole každému hráči osm karet. Zbylé karty položí v balíčku zpět ke hracímu plánu.

 

Od druhého kolo rozděluje zahajující hráč (ten, který má v tomto kole přidělenu kartu zahajujícího hráče) jen tolik karet, aby každý měl v ruce právě osm cestovních karet.

 



2. Výběr jednoho zakrytého dopravního prostředku

 

 


Každý hráč si vytáhne jeden zakrytý dopravní prostředek a odloží si ho (zakrytý) před sebe.

 


Počínaje zahajujícím hráčem si vezme každý hráč jeden zakrytý dopravní prostředek a odloží si ho před sebe. Tyto bude před spoluhráči tajit.

 

Od druhého kola může mít hráč dva zakryté dopravní prostředky.

 

 


 


3. Výběr dalších dopravních prostředků

 

 


Každý hráč bere po řadě jeden dopravní prostředek a pokládá ho odkrytý před sebe, dokud nemá každý 3 odkryté dopravní prostředky.

 

Tip: Berte si takové prostředky, jejichž karty máte také v ruce.

 

Každý hráč může mít před sebou položeno maximálně 5 dopravních prostředků.


Opět počínaje zahajujícím hráčem si vezme každý hráč po řadě další dopravní prostředky. Přitom smí vybrat jeden z pěti odkrytých nebo kterýkoli ze zakrytých prostředků. Hráči si pokládají vytažené dopravní prostředky před sebe odkryté. Byl-li zvolen jeden z pěti odkrytých prostředků, musí hráč ihned otočit některý ze zakrytých, aby počet odkrytých zůstával stále na pěti.

 

Hráči po řadě berou další prostředky, dokud si každý nevezme tři. Spolu se zakrytým tak má v prvním kole každý hráč právě čtyři dopravní prostředky.

 

Od druhého kola může každý hráč mít také pět dopravních prostředků, buď dva zakryté a tři odkryté nebo jeden zakrytý a čtyři odkryté.

 

 


 
4. Plánování cest


Každý hráč položí po řadě jeden dopravní prostředek na nějakou cestu.

 

Na jedné cestě smí ležet vždy jen jeden dopravní prostředek.

 

Položené dopravní prostředky musí odpovídat krajině.

 

 

Přehledové karty udávají, který dopravní prostředek smí cestovat v které krajině.

 

 

 

 

 

Položené dopravní prostředky smí použít všichni hráči.

 

 

 

Jednou smí každý hráč místo dopravního prostředku položit překážku.

 

Překážky nelze klást na vodu (jezera a vodní toky).

 

Je-li  na cestě překážka, je třeba použít o jednu cestovní kartu (stejnou) navíc.

 

 

 

 

 

 

 

 

Místo pokládání dopravních prostředků může hráč vynechat - vzdát se tahu. Vynechají‑li všichni, tato fáze skončí.

Počínaje zahajujícím hráčem smí každý hráč pořadě vždy jeden svůj dopravní prostředek položit (odkrytě) na jednu cestu. Na jedné cestě smí ležet jen jeden dopravní prostředek.

 

Hráč smí položit dopravní prostředek na cestu jen tehdy, když onen prostředek je na této cestě použitelný. Přehledové karty to ukáží na první pohled. Například jízdní kanec nemůže být položen na pouštní cestu.

 

Pozor:

 

Pro plánování své cesty smějí hráči používat všechny dopravní prostředky, kreré jsou položeny na hracím plánu.

 

Překážka

Místo jednoho dopravního prostředku smí hráč na nějakou cestu položit překážku. Ale jen jednou během celé hry a pouze na již položený dopravní prostředek. Na jedné cestě smí ležet jen jedna překážka, na jezerech a vodních tocích nesmí být žádná. Překážka způsobí, že na této cestě bude pro tento dopravní prostředek zapotřebí o jednu stejnou cestovní kartu navíc.

 

Příklad 1:

Na pouštní cestě leží trollkolka a překážka. Pokud chce hráč tuto cestu použít, musí hrát třemi cestovními kartami, na kterých je nakreslena trollkolka.

 

 

 

Hráč nemusí položit žádný dopravní prostředek ani překážku, může se tahu vzdát.

 

Hráči postupně kladou dopravní prostředky (či vynechávají). Až již žádný hráč nemůže či nechce nic položit, plánovací fáze hry skončí.


 


5. Tažení elfí škorní

 

 

Hráč táhne svou Elfí škorní po cestách (či vodních cestách) z města do města.

Cílem je shromáždit všechny městské trofeje.

 


 


Cestování po souši

 


Pořadě táhne každý hráč podél cest či vodních toků z města do města.


Každý hráč smí pro svůj tah škorní své barvy použít kterýkoli dopravní prostředek na hracím plánu. Počínaje zahajujícím hráčem může každý hráč cestovat svou škorní po libovolném počtu cest a míst, ale musí splnit následující podmínky:

 

1.      Na cestě musí ležet dopravní prostředek.

2.      Hráč musí vyložit cestovní kartu, která odpovídá položenému dopravnímu prostředku. Například kartu s jednorožcem pro cestu dopravním prostředkem - jednorožcem.

3.      Pokud má karta zdvojený symbol u příslušné krajiny, musí hráč vyložit dvě stejné cestovní karty,  aby mohl svou škorní projít tuto cestu.

4.      Pokud na zvolené cestě leží i překážka, musí hráč vyložit ještě jednu stejnou kartu navíc.

 

Tah každého hráče skončí, když už nemůže či nechce vyložit další cestovní karty.

 

Příklad 2:

Vítek se chce dostat z Feodoru přes Lapphálya do Virstu. Na lesní cestě z Feodoru do Lapphálya leží překážka a jako dopravní prostředek Drak. Protože Draci se za let přes les dožadují dvou cestovních karet, musí Vítek za tuto cestu odevzdat tři cestovní karty s drakem. Dále se jde po rovině na Virst. Na této cestě leží plachtocykl. Protože se Vítkovi po rovinaté cestě dobře pojede, stačí mu na cestu do Virstu jediná cestovní karta (s plachtocyklem).

 

 

 

 

 

 



Cestování po řekách

 

 


K cestování po proudu stačí  jedna cestovní karta - vor, proti proudu jsou zapotřebí dvě cestovní karty - vory.


K vorům - cestovním kartám není žádná kartička s dopravním prostředkem. Hráč táhne se svou Elfí škorní podél toku tak, že prostě vyloží počet cestovních karet - vorů, který požaduje přehledová karta.

 

Na vodní cesty nelze klást překážky.

 

Příklad 3:

Hanka (zelená)  by chtěla cestovat po řece ve směru šipky (po proudu) z Virstu do Ixary. Za tuto cestu z Virstu do Ixary musí vyložit jednu cestovní kartu voru. Béďa (modrý) by chtěl cestovat proti proudu z Ixary do Virstu. Protože pluje proti šipce, musí vyložit dvě cestovní karty voru.

 

 

 


 


Cesta tam a zpět

 

 


Cestu lze  v jednom tahu použít vícekrát, pokud máme odpovídající cestovní karty.


Je-li hráč na tahu, může cestovat  z místa na místo po libovolném počtu cest, jestliže má pro každou cestu požadované cestovní karty. Hráč může v rámci svého tahu použít stejnou cestu vícekrát, ale musí mít pro každé použití cesty odpovídající počet cestovních karet.

 

Příklad 4:

Na lesní cestě z Dag’Amuru do Kihromahu leží jako dopravní prostředek kouzelný mrak. Vítek tedy musí použít čtyři cestovní karty s kouzelným mrakem, aby mohl v jednom tahu cestovat z Dag’Amuru do Kihromahu a zase zpět.

 





Sbírání městských trofejí

 


Když hráč dosáhne určitého města, sebere v něm svou městskou trofej a položí si ji před sebe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na konci tahu se počet karet v ruce musí zmenšit na 4.
Z každého měta, do kterého se hráč dostane, si vezme  městskou trofej
své barvy a položí si ji před sebe. To platí i pro město, ve kterém hráč dokončí tah.

 

Všechny použité cestovní karty se pokládají odkryté na hromádku vedle hracího plánu. Kdo má na konci svého tahu v ruce více jak čtyři cestovní karty, musí počet svých karet ihned zmenšit na čtyři. Přebytečné karty se rovněž odloží na hromádku.

 



Zvláštní pohyby



A) Karavana

 


Místo požadovaných cestovních karet lze také použít libovolné tři karty - karavanu.


Nemá-li hráč cestovní karty (kartu) odpovídající položenému dopravnímu prostředku a chce použít tuto cestu, může místo toho vyložit tři libovolné cestovní karty (včetně karet vorů). Tato akce se nazývá karavana. Karavany táhnou pouze po cestách, na kterých leží nějaký dopravní prostředek. Nemohou tedy táhnout po jezerech a  řekách. Pokud na takové cestě navíc leží překážka, musí hráč vyložit čtyři místo tří libovolných cestovních karet.



B) Přívoz

 


Pokud chce hráč použít na překonání jezera přívoz, musí na cestu vyložit dvě cestovní karty voru.


Na obou velkých jezerech (Mare Magnum a Mare Nebulae) pracují přívozy.K jejich využití je třeba zaplatit vždy dvě cestovní karty  - vory. Přívozem lze cestovat navzájem mezi Virstem, Strykhavenem a Elvenholdem anebo mezi Grangorem, Yttarem a Parundií.

 

 


 


6. Závěr kola

 


Karty kol hry se přetočí a karta zahajujícího hráče se přesune doleva. Hráči odevzdají až na jeden všechny své dopravní prostředky. Ty se spolu s prostředky z hracího plánu zakryjí a zamíchají zpět mezi zakryté vedle hracího plánu. Použité překážky se odstraní ze hry a balík cestovních karet se znovu promíchá.


Po zakončení všech tahů a před dalším kolem hry se provedou následující akce:

 

·        Zahajující hráč přesune vrchní kartu kola hry dospod. Pak odevzdá kartu zahajujícího hráče svému sousedovi po levici, který se tak stane zahajujícím hráčem v dalším kole.

·        Všechny dopravní prostředky z hracího plánu se seberou.

·        Také všichni hráči musí své dopravní prostředky až na jeden vrátit. Přitom je jedno, zda-li si hráč ponechá odkrytý nebo zakrytý.

·        Vrácené dopravní prostředky i ty z hracího plánu se, zakryté , položí k ostatním vedle hracího plánu a dobře promíchají.

·        Použité překážky zcela opustí hru.

·        Nový zahajující hráč promíchá hromadu cestovních karet.

 

 

 



Konec hry

 


Kdo po 4 kolech shromáždí nejvíce městských trofejí, nebo ještě dříve shromáždí všechny, vyhrává. Při shodě rozhoduje největší počet cestovních karet v rukou.


Hra Země Elfů končí po čtvtém kole. Vyhrává hráč, který nasbírá nejvíce městských trofejí. Při rovnosti vyhrává ten hráč, který má ještě v ruce nejvíce cestovních karet.

 

Pokud by některý hráč dokázal sebrat všech 20 měststkých trofejí již před koncem čtvrtého kola, ještě se dokončí právě probíhající kolo a potom se určí vítěz (viz výše).

 

 



Varianta


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Na začátku hry se dvanáct karet měst zamíchá a každý hráč dostane jednu (zakrytou). Ostatní karty měst se v této hře již nepoužijí. Úlohou hráčů je sebrat své městské trofeje a zároveň ukončit svůj poslední tah ve čtvrtém kole právě ve městě, jehož kartu dostal, nebo alespoň co nejblíže k tomuto městu. Ostatní pravidla zůstávají stejná. Na konci hry vyloží hráči svou kartu města a spočtou, kolik měst je dělí (nejkratší cestou) od jejich „cílového města“. Tuto hodnotu odečtou od svého počtu městských trofejí. Hráč s nejvyšším výsledkem vyhrává. Při plichtě vítězí ten, kdo je blíže svému cílovému městu.

 

 

Příklad 5:

Hanka navštívila 17 měst a skončila hru v Throtmannii. Její karta města však ukazuje Jaccarandu. Hanka tedy skončila hru jen jedno město od cílové Jaccarandy. Odečte si tedy od 17-ti bodů za městské trofeje jedničku a její výsledek bude 16.