aneb Vzhůru k novým břehům!
Autoři: Wolfgang Kramer,
Richard Ulrich
Překladatel: Daniel Zeman
Rafinovaná strategická hra
s pokládáním hracího plánu, pro 2 až 4 hráče od 12 let, trvá asi 90 minut.
(Hans im Glück, 1998;
zařazeno do užšího výběru pro Hru roku 1999)
Hans im Glück Verlag, Birnauerstraße 15, D-80809 München
glueck@cubenet.de, fax 0049/89/302336
http://www.hans-im-glueck.de/
Pozn. el caballero (čti el
kavaljéro) znamená španělsky rytíř, kavalír. Je to odvozeno od slova caballo,
což je kůň.
Motto: "Poklekl jsem,
když jsem měl pod nohama pevnou zem, a děkoval jsem Bohu, líbaje zemi." Po
mnohaměsíční, nebezpečné plavbě, po houževnatém zápase s mořem, větrem,
vzbouřenci a palčivými pochybami přistál Kryštof Kolumbus na antilském ostrově
San Salvador. Byl pevně přesvědčen, že doplul na východní pobřeží Indie. Ve
skutečnosti však objevil nový světadíl, Nový Svět: Ameriku.
40 karet caballero ve 4
barvách
52 mocenských karet ve 4
barvách
48 karet s částmi
hracího plánu (územní karty)
16 lodí
16 pevností (castillos)
1 blok pro počítání bodů
4 akční tabulky (pravidla
ve zkratce, taháky)
4 grandové ve 4 barvách
(pro rozšiřující pravidla)
20 starostové (alcaldes) ve
4 barvách (pro rozšiřující pravidla)
Pokládáním územních karet
vznikne několik různých vodních ploch a pevnin. Hráči přikládají své caballeros
k územním kartám a tím přivádějí své rytíře na daná území. Hráči si kupují
castillos (pevnosti) a lodě pro vodní plochy. Kdo má v okamžiku
vyhodnocování nejvíce caballeros na určitém území pevniny, dostane hodnotící
body (HB), kterých je tím více, čím větší je dané území. Loď přinese svému
majiteli tím více HB, čím větší je přilehlá vodní plocha. Přehled o všech HB se
udržuje na účetním listu. Kdo má nejvíce HB na konci hry, je El Caballero.
ˇ
Každý hráč si vybere
barvu a dostane před sebe na stůl:
o
8 karet caballeros (2
karty zůstanou mimo hru)
o
1 akční tabulka
s pravidly ve zkratce
o
1 sada mocenských karet
(karty s čísly 1 - 13), které si hráč vezme do ruky, aby je protivníci
neviděli
ˇ
Castillos, lodě, sčítací
lístek a tužka se nachystají vedle hracího plánu. Z lodí a castillos
zůstanou mimo hru 4 od každého.
ˇ
Územní karty se
zamíchají. Tak dlouho se odkrývá karta ležící navrchu, až se objeví karta, na
které není ani zlato, ani ryba. Tato karta je startovní a položí se doprostřed
stolu. Všechny ostatní územní karty se znova zamíchají a položí na stůl do
balíčku rubem nahoru. Horních 5 karet se odkryje a vyloží vedle balíčku. Toto
jsou karty, které budou mít hráči na výběr v prvním kole.
Každý hráč si vezme jednoho
ze svých caballeros a položí jeho kartu před sebe na stůl tak, aby číslo 5
ukazovalo k němu. To je počáteční počet caballeros na jeho "dvoře". Až
bude během hry vysílat caballeros ze svého dvora na nová území nebo naopak
získá nové, bude otáčet a obracet tuto kartu (nebo více karet, pokud bude
potřeba přidat další), aby součet čísel ukazujících k němu odpovídal počtu
caballeros, kteří se právě zdržují na jeho dvoře. Kdo nemá na dvoře žádné
caballeros, musí své caballeros-karty vrátit do svého balíčku.
Mocenské karty mají
v rozích číslo (= hodnota karty) a uprostřed počet caballeros (= hlavy).
Hodnota udává pořadí hráčů na tahu v daném kole. Kdo vyloží mocenskou
kartu s nejvyšším číslem, má nejvyšší moc a bude první na řadě. Počet
caballeros uprostřed karty udává počet nových caballeros, kteří mu přibudou na
jeho dvoře. Mocenská karta s hodnotou 9 má zvláštní význam: hráč si může
v tomto tahu vzít dvě územní karty a položit je.
Hra sestává ze 7 kol. Po 4.
a 7. kole se vyhodnocuje rozložení sil.
Každé kolo probíhá stejně a
začíná vyložením mocenské karty.
Postupně všichni hráči po
směru hodinových ručiček vyloží jednu mocenskou kartu. V prvním kole
začíná nejmladší hráč. Od druhého kola začíná vždy ten hráč, který byl
v předcházejícím kole poslední na řadě. Protože pořadí hráčů na tahu během
kola je důležité, nesmějí nikdy dva hráči vyložit mocenskou kartu stejné
hodnoty. Kdo vyložil mocenskou kartu nejvyšší hodnoty, bude se svým tahem první
na řadě. Teprve když svůj tah dokončí, je na řadě hráč, který vyložil druhou
nejsilnější mocenskou kartu atd. Na konci svých tahů odloží hráči použitou
mocenskou kartu do balíčku na kraji stolu. Pro každé kolo se založí nový
balíček, který sestává z tolika karet, kolik hráčů se účastní hry. Díky
tomu hráči vždy vědí, ve kterém kole se právě nacházejí.
Ten, kdo je na řadě,
provede následující akce v libovolném pořadí. Pouze položení územní karty
je povinnost, všechny ostatní akce jsou dobrovolné.
1.
Posily: hráč si
zvýší počet caballeros na svém dvoře o tolik rytířů, kolik ukazuje jeho
mocenská karta.
2.
Vybere jednu
z územních karet pro toto kolo a položí ji v souladu s pravidly (povinná
akce).
3.
Položí nebo zvýší 1
- 2 karty caballeros.
4.
Koupí si 1 - 2 lodě
(cena 2 caballeros za 1 loď).
5.
Koupí si 1 - 2
castillos (cena 1 caballero za 1 castillo).
6.
Vezme si zpět ze
stolu karty caballeros nebo lodě zpět ke dvoru (zdarma).
7.
Přesune lodě nebo
castillos z jedné karty na jinou nebo nasadí lodě od svého dvora (cena po
1 caballerovi).
Mocenská karta vyložená
hráčem v tomto kole udává, kolik nových caballeros má přijít k jeho
dvoru.
Hráč vezme jednu ze
zbývajících odkrytých územních karet a položí ji na stůl. Pokud v tomto
kole vyložil mocenskou kartu s hodnotou 9, položí dvě územní karty. Při
pokládání platí následující pravidla:
Karty caballeros mají na
přední straně čísla 1 až 4 a na zadní 5 až 8, tj. jednou kartou se do hry může
dostat nejvýše 8 rytířů. V jednom tahu můžete nasadit 0, 1 nebo 2 své
karty, a sice libovolnou stranou k libovolné územní kartě. Místo pokládání
nové karty může hráč také otočit kartu, která je už ve hře, a tím změnit počet
caballeros na daném území.
Noví rytíři jsou vysíláni
z hráčova dvora, takže tam musí hráč jejich počet odpovídajícím způsobem
snížit (otočit kartu).
Přiložením karty caballeros
ke kartě s pevninským územím se na dané území dostanou rytíři. Jejich
počet ukazuje ta strana karty, která k danému území přiléhá.
Pokud hráč během hry
položil více karet k jednomu území, jejich hodnota se sčítá.
Pokud hráč přikládá kartu
k území, kde už jsou caballeros jiných hráčů, nebo mění počet svých
caballeros na území, na kterém jsou i jiní hráči, musí být výsledný počet jeho
caballeros odlišný od počtů caballeros všech ostatních hráčů, aby bylo vždy
jasné, kdo je tu v jakém postavení. Toto pravidlo platí pouze při
pokládání nebo otáčení karet caballero. Neplatí pro jiné akce, například pro
odstraňování karet caballero, při něm může k vyrovnání sil dojít.
Pokud karta caballeros po
položení přiléhá současně k souši i k vodě, musí hráč ze svého dvora
odebrat pouze tolik rytířů, kolik jich vyslal na souš.
Pokud hráč položí kartu
caballeros tak, že přiléhá pouze k vodním plochám, musí ji vždy obrátit
nahoru stranou s čísly 1 až 4. Bez ohledu na to, kolik caballeros ukazuje
strana sousedící s vodou, hráč zaplatí ze svého dvora jen 1 caballerem.
Pokud se později pokládáním územních karet stane, že tato karta bude sousedit i
se souší, nebude za to hráč muset odevzdat žádné další caballeros.
Žádná caballeros karta
nesmí během celé hry sousedit více než jednou stranou se souší, může však
sousedit více směry s vodou. Není dovoleno položit caballeros tak, aby
hraničili s více než jedním dílkem souše. Pokud k tomu dojde
v důsledku rozšiřování území, musí se taková karta odebrat ze stolu. Hráč
ztratí caballeros a lodě, které na této kartě byly, může si ji ale vzít zpět a
později ji znova použít. Lodě se vrátí do společné zásoby.
Počet karet
s caballeros je omezený. Pokud už máte na dvoře v zásobě jen jednu
kartu, za jistých okolností nemusíte být schopni dále rozmnožovat řady svých
caballeros. Před koncem hry můžete i svou poslední kartu přiložit
k některému území. Když se vám během hry začne nedostávat karet, musíte si
rozmyslet, zda nestáhnout tu či onu kartu ze hry zpátky do své zásoby (viz
popis akce "Stažení caballeros z území").
Za dva caballeros ze svého
dvora získá hráč loď. Tu položí na svou caballeros kartu, která hraničí
s vodou, a to přímo na okraj hraničící s vodou, na číslo ukazující
počet caballeros (číslo v tomto případě nemá žádný význam). Loď hráči
zajišťuje námořní obchod a rybolov, což mu přinese hodnotící body při
vyhodnocování. Počet HB záleží na velikosti přilehlé vodní plochy (počet
územních karet). Hráč může na každé straně své karty, která přiléhá
k vodní ploše, umístit nejvýše 1 loď. O jednu vodní plochu se může dělit
více lodí, i když náleží různým hráčům. Při vyhodnocení se bodují všechny lodě.
Za jednoho caballera ze
svého dvora získá hráč pevnost (castillo). Vezme si ji ze společné zásoby a
položí ji doprostřed některé své karty. Na jedné kartě může stát nejvýše jedna
pevnost.
Castillo chrání rytíře a
lodě na této kartě. Pokud bude nutné tuto kartu odebrat, protože by sousedila
s více pevninskými územími současně, caballeros, kteří byli na území, se
kterým tato karta sousedila dříve, se vrátí ke dvoru. Rovněž lodě si hráč může
vzít a schovat u dvora, odkud je může znova nasadit do hry za cenu 1 caballera
(místo 2, za které by si je jinak musel koupit). Castillo se však po odebrání
karty vrátí do společné zásobárny.
Toto může být takticky
důležitá akce, kterou hráč provede z následujících důvodů:
ˇ
Rozšiřování území a
vodních ploch, která mu stejně patří.
ˇ
Ohrožení nebo odstranění
cizích karet.
ˇ
Zvýšení vlastních
rezerv, když už nemá v zásobě žádné karty s caballeros.
Stažením karty ze hry však
hráč přijde o rytíře, kteří kontrolovali přilehlé území. Pokud na kartě byly
lodě, může si je hráč schovat u dvora. Pokud na kartě byla pevnost, musí ji
hráč odevzdat do společné zásoby, může si však vzít zpět ke dvoru caballeros
z rušené karty.
Lodě a pevnosti nasazené ve
hře může hráč přesunout na jinou svou kartu; jeden přesun stojí jednoho
caballera. Loď si také může hráč zdarma stáhnout ke dvoru a později za cenu
jednoho caballera opět nasadit do hry.
Nové kolo začíná poté, co
všichni hráči odehráli kolo stávající (v pořadí podle svých mocenských karet).
Odkryté, ale nepoužité územní karty zůstanou vyloženy na stole. Z balíčku
se vyloží tolik nových územních karet, aby jich na stole zase bylo 5. Hráč, který
v předcházejícím kole táhl jako poslední, začne nové kolo a vyloží svou
mocenskou kartu. Ostatní hráči ho následují ve směru hodinových ručiček. Ten,
kdo vyložil nejvyšší mocenskou kartu, táhne v novém kole jako první, atd.
Po 4. kole se koná 1.
vyhodnocení. Na konci hry, po 7. kole, se koná 2. vyhodnocení. Aby hráči
věděli, ve kterém kole se nacházejí, sbírají použité mocenské karty na
hromádky. Když jsou kompletní čtyři hromádky, začne 1. vyhodnocení.
Při vyhodnocení se udělují
body za každé území na souši a za každou vodní plochu. Hráč, který má na souši
nejvíce caballeros, dostane za toto území dvojnásobek hodnotících bodů. Všechny
hodnotící body se zapíšou do vyhodnocovacího formuláře.
Hráč, který má u daného území
většinu caballeros, dostane za každou územní kartu, na kterou toto území sahá,
2 HB; navíc dostane po 2 HB za každé zlato, které se na daném území nachází.
Pokud se hry účastní 3 - 4 hráči (neplatí při 2 hráčích), hráč, který má na
daném území druhý nejvyšší počet caballeros, dostane za každý dílek území a za
každé zlato po 1 HB. Při stejném nejvyšším počtu rytířů obdrží oba hráči body
druhého místa (po 1 HB). Při stejném druhém nejvyšším počtu rytířů nedostanou
dotyční hráči žádné body.
Základní pravidla slouží
k seznámení se s hrou. Jakmile si je osvojíte, je čas na toto
rozšíření. Základní pravidla zůstávají v platnosti, pouze se doplní. Do
hry přibudou grandové (grandes) a starostové (alcaldes). Hra nyní trvá 10 kol a
má 3 vyhodnocení: po 4., 7. a 10. kole.
Hraje se se všemi kartami
caballero, loděmi a hrady. Navíc dostanete do svého dvora ve své barvě:
ˇ
5 starostů (starosta =
alcalde, čti [alkalde])
ˇ
1 granda
Akce, které vám umožňují
základní pravidla, zůstávají v platnosti. K tomu přibudou
následující:
ˇ
Nasadit starostu (cena =
1 caballero za 1 starostu)
ˇ
Nasadit granda (cena = 2
caballeros)
ˇ
Přemístit granda
z jedné karty na jinou (cena = 1 caballero)
Starostu můžete postavit na
uzavřený region. Uzavřená je taková oblast, ke které už není možné přiložit
žádnou kartu caballero, ani u ní žádná taková karta neleží. Například ostrov
tvořený dvěma kartami, z nichž každá má u jedné strany pevninu a u
zbývajících třech moře, je uzavřený. Obdobně může být uzavřená i vodní plocha a
i ta může dostat starostu.
Nasazení starosty stojí 1
caballera, o kterého si musíte snížit stav na svém dvoře.
Nasazením starosty si daný
ostrov nebo jezero zajišťujete pro sebe. Uzavřené oblasti nelze v základní
verzi hry zahrnout do bodování, protože body nárokujete pouze prostřednictvím
caballeros, a ti k uzavřeným územím nejdou přiložit. Proto jsou tu
starostové.
V 1 uzavřeném regionu
může být vždy nejvýše jeden alcalde. Všimněte si, že jakmile ho tam umístíte,
nemáte možnost přemístit ho jinam. Nikdo vám také nemůže starostu vystrnadit,
takže na svém území zůstane a body vám zajistí až do konce hry.
Za uzavřený ostrov
dostanete při vyhodnocení dvojitý počet bodů (jako kdybyste u otevřeného území
měli převahu caballerů).
Za uzavřené jezero
dostanete při vyhodnocení obyčejný počet bodů, a to jen tehdy, když spolu se
starostou na této ploše máte také loď. Na jednom jezeře se smí nacházet nejvýše
jeden starosta a nejvýše jedna loď.
Grand představuje absolutní
ochranu jedné vaší caballero karty před vystrnaděním. Jeho nasazení na takovou
kartu stojí 2 caballeros z vašeho dvora.
Karta caballero, na které
stojí grand, je v bezpečí a nemůže být odstraněna ani tehdy, když sousedí více
stranami se souší. Při vyhodnocení se počítají všichni caballeros z této
karty, kteří přiléhají k souši.
Karta caballero
s grandem se už ale nemůže zvyšovat (nebo obecně otáčet k souši
jinými čísly).
Na kartě s grandem se
navíc mohou nacházet lodě i hrad (ten chrání vaše caballeros pro případ, že
byste náhle potřebovali granda přemístit).
Grand může být nasazen
dvěma způsoby:
1.
Grand se postaví na
caballero kartu, která už leží na stole. Pokud se později vedle ní objeví další
pevnina, hráč už nic dalšího neplatí, přestože tím získá i na této pevnině
vliv.
2.
Nebo se caballero
karta už položí tak, že vícekrát sousedí s pevninou. Ihned poté se na tuto
kartu postaví grand (buď ze dvora, nebo přemístěním z jiné karty).
V tom případě musí hráč zaplatit nejvyšší číslo caballerů, kterým tato
karta přiléhá k souši (tj. platí opět jen jednu stranu karty).
V jednom tahu můžete
svého granda nejvýše jednou přemístit na novou kartu, kterou má chránit. Musíte
si za to snížit stav caballerů na svém dvoře o 1.
Pokud grand opustí kartu,
která přiléhá k více než jedné pevnině, musí se tato karta ihned
odstranit. Pokud na kartě nebyl spolu s grandem také hrad, caballeros
z karty propadají. Jinak si hráč může vrátit do dvora nejvyšší počet
caballeros, kterým karta přiléhala k pevnině. Hrad se odevzdá.
Vyhodnocení probíhají
stejně jako v základní verzi, akorát k nim přibudou body za uzavřené
oblasti osazené starosty.