z
Vlaky
Zpět nahoru: [ seznam her domino ].
Vlaky
(dva nebo čtyři hráči, 91 dominových kostek)
Tato hra vznikla, při pokusu o rozluštění velmi zmateně psaných
pravidel ke hře Cardinal Mexican Train - součásti řady pravidel, přikládaných
k sadě dvanáctiokého domina americkou firmou Cardinal.
Jo a jen tak mimochodem - ten překlad a luštění spáchal Dan Zeman.
- Hráči skládají z dominových kostek tzv. vlaky. Vlak má na jednom
konci lokomotivu a přidávat se smí pouze na druhý konec.
- Posloupnost kostek musí být střídavě vzestupná a sestupná: Má-li
naposledy přiložená kostka (poslední vagón vlaku) na začátku (na
straně blíže k lokomotivě) vyšší číslo než na konci, musí nově připojovaný
vagón mít na začátku stejný počet ok jako volný konec vlaku a na
konci musí mít vyšší počet. Obdobně pokud má poslední vagón
vlaku na začátku nižší číslo než na konci, musí nově připojovaný
vagón mít na konci nižší číslo.
- Kostky se stejnými čísly na obou stranách (dubly) lze použít jako žolíky:
podle potřeby považujeme jejich jednu stranu za vyšší nebo nižší než
stranu druhou. Jakmile ale byl dubl použit v konkrétním vlaku, zůstává
až do konce hry rostoucí nebo klesající podle toho, za kterou kostku byl
připojen. Například za vlak 12/6-6/8-8/8 lze položit 8/9, ale nelze položit
8/4, protože dubl 8/8 byl použit jako klesající.
- V jedné hře se sestavuje obvykle několik vlaků. Alespoň jeden je vždy
společný, centrální, přikládat k němu mohou všichni. Některé
vlaky jsou též soukromé a přikládat k nim smí, s jednou výjimkou,
pouze hráč, který je vytvořil.
- V každém tahu může hráč provést právě jednu z následujících
akcí:
- Založit nový centrální vlak a případně k němu hned přiložit
libovolný počet kamenů. Centrální vlak musí začínat dublem (žolíkem),
přičemž až následující přikládající hráč se rozhodne, zda
šlo o vzestupný nebo sestupný kámen. Je možné založit pouze centrální
vlak, jehož lokomotiva má nejvyšší možný počet bodů, který ještě
není vyložen na stole. Hra tedy nutně začíná založením dvanáctkového
centrálního vlaku. Majitel jedenáctkového žolíka se pak může
rozhodnout, zda ho chce přiložit k dvanáctkovému vlaku, nebo zda
chce vytvořit nový jedenáctkový vlak. Jakmile se rozhodne a jednu z
možností provede, stojí před podobnou volbou majitel desítkového
žolíka atd.
- Založit svůj soukromý vlak a případně k němu hned přiložit
libovolný počet kamenů. Lokomotiva soukromého vlaku musí mít na začátku
stejné číslo, jako jeden z již existujících centrálních vlaků.
Od každého čísla si však jeden hráč smí založit nejvýše jeden
vlak.
- Přiložit libovolný počet kamenů k jednomu existujícímu centrálnímu
nebo svému soukromému vlaku. Musí přitom respektovat pravidlo o
vzestupnosti a sestupnosti, uvedené výše.
- Nemůže-li (nebo nechce-li) hráč přiložit k žádnému vlaku ani
vytvořit nový vlak, vylosuje si další kámen (pokud ještě nějaké
zbývají). Pokud potom může (a chce) založit nebo prodloužit vlak,
provede to. Jinak zvolí jeden ze svých soukromých vlaků a označí
ho sirkou. Ostatní hráči od této chvíle mohou přikládat i na
konec jeho vlaku. Sirku smí hráč odstranit až v okamžiku, kdy na
konec svého vlaku sám přiloží další kámen. Trestu za neschopnost
táhnout je hráč zproštěn, pokud nemá žádné soukromé vlaky,
nebo pokud je má již všechny označené sirkou.
- Přiložit libovolný počet kamenů k jednomu cizímu soukromému
vlaku označenému sirkou.
- Vyhrává hráč, který se jako první zbaví všech svých kostek.
Obdobně jako v základní verzi domina si započítá tolik bodů, kolik je
součet ok na všech kostkách, které zbyly v ruce jeho soupeřům.
Pro Klub deskových her Paluba vytvořil Dan Zeman a Matěj Baťha, Dědek.
Obsah webových stránek je chráněn autorskými právy. Jeho reprodukce za
komerčními
účely je zakázána.
The contents of these web pages is copyrighted. Any reproduction for commercial
use is prohibited.