Zpět nahoru: [ seznam her | cubulus ].

Cubulus
pravidla

Hrací potřeby

Hrací plán ve tvaru šachovnice 9×9, 22 kamenů rozdělených do dvou barev, každá obsahuje 8 kostek, 2 zátarasy (kvádry o délce dvou polí a šířce jednoho) a jednoho krále (vysoký jehlan se čtvercovou podstavou o velikosti jednoho pole). Stěny kostek jsou označeny hodnotami 1 až 6 jako u házecích kostek, i když zde kostky fungují jako kameny na desce.

Cíl hry

Vítězem hry je ten, komu se podaří zajmout protivníkova krále. K tomuto cíli mu slouží jeho kostky, zátarasy a jeho vlastní král. Hráč zvítězí i tehdy, když jeho protivník nemůže táhnout.

Postavení kamenů na začátku hry

Pohyb kamenů

Průběh hry

Zajímání kamenů

Konec hry

Vítězem je hráč, který dostal protivníkova krále do šachu, ze kterého není úniku, nebo který dostal svého protivníka do situace, kdy nemůže táhnout. Své vítězství oznámí slovem "MAT".

Výměna

Když král dosáhne protivníkovy první řady, může si vzít zpět jeden ze svých kamenů, pokud chce. Může si vybrat, zda to má být kostka, nebo zátaras. Pozor: výměna není normální tah, je to odměna pro krále za přechod desky. Může k ní dojít kdykoli, aniž by hráč ztratil svůj tah, za podmínky, že král je stále ještě na první řadě protivníka.

Návrat kamenu do hry se provede následovně:

Rozšířená pravidla

Rotace

Hráč se může rozhodnout, že orientuje jednu ze svých kostek (změní pozice jejích stran vzhledem k desce) za podmínky, že horní strana si zachová svou hodnotu a že kostka zůstane na stejném poli. Rotace se považuje za normální (a celý) tah.

Transformace

Zátaras se může transformovat ve vojáka překlopením do svislé polohy na pole sousedící s jeho okraji. Voják se pohybuje vzpřímen, o jedno pole a pouze úhlopříčně. Může také zajímat protivníkovy kameny. Pozor: Transformace není dovolena, když voják nebo zátaras jsou v pozici, kde by mohli být zajati. Není to tedy únikový manévr. Není to ani útok, protože voják ani zátaras nemohou zajímat kameny během transformace (nepokládají ani nevztyčují se na obsazená pole). Transformace se považuje za tah.

Král

Král má možnost pohnout se o jedno pole úhlopříčně, ale pouze během svého prvního tahu. Poznámka: Po výměně získává král stejný status jako na začátku, má tedy znova právo poprvé táhnout úhlopříčně.

Notace

(Pro záznam partií nebo pro korespondenční hru.)


Vytvořil tým Klubu deskových her Paluba. Překlad z francouzštiny Dan Zeman.
Obsah webových stránek je chráněn autorskými právy. Jeho reprodukce za komerčními účely je zakázána.
The contents of these web pages is copyrighted. Any reproduction for commercial use is prohibited.

[PALUBA]