Zpět nahoru: [ seznam her | Matfyzácké Člověče nezlob se ].
pravidla
Kdo by neznal hru Člověče nezlob se! Možná, že vás už tato
klasická dětská hra omrzela, nebo se vám zdá příliš jednoduchá. Zkuste
si zahrát novou variantu, která vznikla na Matematicko-fyzikální fakultě
Univerzity Karlovy.
Jedna partie trvá 1 až 3 hodiny
Hra je určena pro 2-6 hráčů.
Ke hře je potřeba Herní plán je stejný jako u klasického Člověče nezlob se,
halmičky ve čtyřech barvách, od každé barvy tolik
halmiček, kolik hraje hráčů,kubická hrací kostka.
V každém startovním domečku stojí 4 halmičky, z nichž každá má
jinou barvu. Každému hráči patří jeden startovní domeček (domeček) a
jeden cílový domeček (chlíveček) stejné barvy. Hráče lze označit
podle barvy jejich domečků, nikoli podle barvy halmi
Cílem hry je: Dovést do svého chlívečku po jedné halmičce od každé barvy.
Klasická závodivá hra v netradiční verzi.
Tahy
- Každý hráč jednou hodí kostkou. Hráč, kterému padne nejvyšší
počet ok, začíná.
- Dále se hráči na tahu pravidelně střídají ve směru chodu
hodinových ručiček.
- Části tahu. Hráč, který je na řadě, hodí kostkou. Pokud padne
šestka, může hod opakovat tak dlouho, dokud mu padají šestky. Hody musí
použít ve správném pořadí, čili nejdříve použije všechny šestky a teprve
nakonec zbylé číslo.
- Tahy jsou povinné. Nemůže-li hráč hod provést, musí se jej
vzdát, Podobně padne-li mu několik šestek a nemůže-li je všechny využít,
musí se přebytečných hodů vzdát.
Pohyb kamenů
- Nasazení. Pokud hráči padne šestka, může jí využít k nasazení.
Vezme ze svého domečku halmičku libovolné barvy a postaví ji na
své startovní políčko na hracím plánu. Nasazování halmiček není povinné.
- Posun. Hráč může posunout kteroukoli halmičku na hracím plánu
takové barvy, jakou nemá ve svém domečku ani ve chlívečku. Halmičku
posune o tolik políček, kolik ok padlo na kostce. Pokud hráči padly
nějaké šestky a on je nepoužil všechny k nasazení, může pohnout i více
halmičkami.
{barvy}
- Směr pohybu. Každý hráč pohybuje halmičkami ve směru chodu
hodinových ručiček od svého startovního políčka směrem ke svému
chlívečku. Pokud má halmičku před chlívečkem, zajede s ní dovnitř. Od této
chvíle již nemůže hrát žádnou halmičkou stejné barvy.
- Halmičky v chlívečku se mohou přeskakovat stejně jako na
hracím plánu. Také jimi lze v chlívečku pohybovat, čímž hráč může využít
hody, kdy nemůže táhnout halmičkou na plánu.
Vyhazování
- Pokud hráč ukončí postup s halmičkou (v daném tahu už s ní
nebude pohybovat) na políčku, kde stojí jiná halmička, pak ji odstraní
z plánu a dá do domečku kterémukoli hráči, který s ní může hrát. Jinými
slovy dá ji tomu hráči, který nemá halmičku stejné barvy ani v domečku
ani ve chlívečku. Nemůže se stát, že by některý z hráčů měl ve svých
domečcích více halmiček stejné barvy. Pozor na vyhození halmičky, kterou
může hrát jen hráč na tahu - musel by ji "darovat" sám sobě.
Zakončení hry
- Zvítězí hráč, kterému se jako prvnímu podaří dovést do
chlívečku halmičky všech čtyř barev. Zbylí hráči mohou pokračovat v boji
o další pořadí, ale hra už není příliš zajímavá, zejména pro vítěze.
Proto doporučujeme začít novou partii.
Taktické rady
- Více šestek. Pokud padne hráči několik šestek najednou, může
je využít k nasazení a zároveň i k vyhazování. Nasadí první halmičku,
potom druhou, čímž vyhodí tu první, atd.
-
Pokud hráč nasazuje halmičku, měl by si vybrat takovou barvu, aby na
plánu byla halmička stejné barvy pokud možno co nejblíže k jeho
chlívečku. V ideálním případě hráč na šestku halmičku nasadí a ve
stejném tahu si zajede do svého chlívečku jinou halmičkou stejné barvy.
- Má-li některý hráč nachystanou halmičku před svým
chlívečkem a na tahu je jiný hráč, který s ní může hrát, měl by
svůj tah provést touto halmičkou tak, aby "přejel" soupeřův
chlíveček a tím mu snížil šance na vítězství.
Vytvořil tým Klubu deskových her Paluba.
Obsah webových stránek je chráněn autorskými právy. Jeho reprodukce za komerčními účely je zakázána.
The contents of these web pages is copyrighted. Any reproduction for commercial use is prohibited.