říká o své hře autor Manfred Schüling. Má to své opodstatnění, jelikož se hraje s čísly, ze kterých se skládají řady a sloupce mající součet 10, 11 či 12. Hra také trochu připomíná svým hracím plánem a některými pravidly Scrabble.
Historie Zatre je historií Manfreda Schülinga. Vymýšlení her a hraček ho provází již od dětství: pochází totiž z chudší rodiny a hračky si musel zhotovovat sám. Komentuje to slovy: "Je to nejlepší škola pro tvůrce her." Během školních let měl radši karetní hry a šachy, než vyučovací hodiny. Když mu bylo patnáct, založil amatérskou divadelní skupinu a začal hrát v místních mládežnických klubech. Jeho pozdější střídající se zaměstnání mu nadávala příliš času pro tvořivou činnost, i tak si však našel chvilky pro své koníčky. V roce 1972 předčítal své básně na malých sešlostech. Už tenkrát se mu honily hlavou nápady na hry, ale k jejich realizaci se dlouho nedostávalo času. Zatre vymyslel v roce 1986 a o čtyři roky později, po překonání velkých obtíží, spatřilo Zatre osazenstvo berlínských hospod, kde se tato hra rychle rozšířila. Již v roce 1992 ji vydala firma Peri a dva roky na to, 16 září 1994, zakládají Manfred Schüling a firma Peri federaci Zatre pod názvem Zatre e.V. Téhož roku bylo Zatre nominováno na cenu německé kritiky Spiel des Jahres (hra roku) a letos vyhrálo prestižní cenu Super As d'Or (Zlaté eso) na mezinárodním festivalu her v Cannes, jako hra nejlepší po všech stránkách.
V současné době je Zatre známo v řadě evropských zemí a letos se dostalo i k nám díky firmě Templum. 28.6.1998 se uskuteční v Praze 1. Mistrovství republiky v Zatre, jehož dvěma nejlepším hráčům uhradí Zatre e.V. účast na Olympiádě duševních sportů v Londýně. Zatre e.V. má v Německu, Rakousku a Švýcarsku 10 klubů, v nichž je sdruženo přes 200 hráčů. Zatre e.V. pořádá každý rok open turnaj, kde se vyhlašuje mezinárodní mistr v Zatre. Od dubna 1997 je předsedou Zatre e.V. Wolfgang Wichmann; Manfred Schüling, který se této namáhavé funkce vzdal ze zdravotních důvodů, však vynechá jen málokterou akci, která se točí okolo jeho hry.
Název Zatre je odvozen ze slova Zahlentreppe (číselné schody). Není divu, pokud se podíváte na rozehranou partii, jistě vás toto slovní spojení napadne. Rovněž se dá říct, že Zatre je jakési "číselné křížovkové puzzle". Tato hra jistě potěší každého, kdo si rád hraje s čísly a rád kombinuje.
Přívrženci počítačových her zase uvítají Zatre Smart, což je verze Zatre pro PC, která umožňuje nejen hrát Zarte proti počítači, ale i hrát po internetu virtuální turnaj se skutečným hráčem sedícím u počítače v libovolné části Zeměkoule. Odkaz na tento program a další informace o hře najdete na stránce http://theoffice.net/paluba/. Deskovou verzi si můžete koupit v prodejně Templum, Plzeňská 142, Praha 5, nebo v Českém Krumlově v ulici Latrán 53. Vyrábí se v několika provedeních a cena se pohybuje od 545 do 626 korun.
Hraje se na plánu 15×15 (viz obr.), na který hráči střídavě pokládají hrací kameny s čísly 1 - 6. Zatre může hrát 2 - 6 lidí, kteří se snaží z kamenů ležících těsně vedle sebe vytvářet takové kombinace, které dávají v horizontálním či vertikálním směru součet 10, 11 či 12.
Na začátku hry je plán prázdný a všechny kameny s čísly jdou v sáčku. Každý hráč si vezme po jednom kameni v sáčku. Hráč s nejvyšším číslem začíná. V případě shody si každý vezme další kámen. Po losování se kameny opět vrátí do sáčku. Začínající hráč si vezme ze sáčku tři kameny, ostatní si vezmou kameny dva.
Začínající hráč položí jeden z vylosovaných kamenů do středu plánu a se dvěma zbylýma naloží podle níže uvedených pravidel. Poté se hráči střídají a podle týchž pravidel pokládají své kameny na desku:
Bodovací tabulka má sloupečky pro bodování desítek, jedenáctek, dvanáctek a pro zdvojování (první sloupec, označený "DT"). Boduje se následujícím způsobem:
Hrají dva hráči. První hráč si vylosoval čísla 1, 3 a 6 a položil je na pole C4, C3 a C2, čímž utvořil sloupec se součtem 10 a získal jedno zdvojení za políčko C4.
Druhý hráč si vylosoval čísla 6 a 6. Nejprve položil kámen na políčko B4, čímž utvořil řadu B4-C4 se součtem 12. Potom položil kámen na políčko B3, kde získal zdvojení, a vytvořil tak sloupec se součtem 12 a řadu ze součtem 7. Do své bodovací tabulky si zapíše do sloupce DT křížek a do sloupce pro dvanáctky 8 bodů. (Položení kamenů nemohl hráč provést obráceně, kvůli pravidlu 6).
První hráč si v dalším tahu vylosoval čísla 5 a 6 a položil je na políčka D3 a D2 (v tomto případě je jedno, který kámen položí dříve). Vytvořil tak řady B3-C3-D3 a C2-D2 se součty 12 a 9 a sloupec D2-D3 se součtem 11 a získal jedeno zdvojení. Do své bodovací tabulky si zapíše do sloupce DT křížek, do sloupce pro jedenáctky 2 body a pro dvanáctky 4 body. Má tedy po 2. tahu zaplněný celý řádek bodovací tabulky a může si započítat bonus. Součet prvního řádku mu vyjde 20 bodů.
Druhý hráč si ve druhém tahu vylosoval čísla 1 a 1 a položil je na políčka C1 a E2. Vytvořil tak řadu C2-D2-E2 se součtem 10 a sloupec C1-C2-C3-C4 se součtem 11 a získal jedeno zdvojení. Do své bodovací tabulky si zapíše do sloupce DT křížek, do sloupce pro desítky 1 bod a pro jedenáctky 2 body . Má tedy po 2. tahu také zaplněný celý řádek bodovací tabulky a může si započítat bonus. Součet 1. řádku mu vyjde 28 bodů.
První mistrovství republiky v Zatre pořádá Klub deskových her Paluba a firma Templum v neděli 28. června v Praze na palubě parníku Atlantida, který kotví asi 100 metrů proti proudu od Palackého náměstí. Zúčastnit se může každý, komu je alespoň 8 let; turnaj začne vysvětlováním pravidel, takže mohou přijít i ti, kteří Zatre ještě nikdy nehráli! Plánované trvání je od 13 do 19 hodin, přičemž ve 14:30 parník vypluje na vyjížďku po Vltavě. Hráči, kteří se umístí na prvních místech, obdrží hodnotné ceny a dva nejlepší poletí zadarmo do Londýna na 2. Olympiádu duševních sportů, která se koná 24. - 30. srpna. Vzhledem k omezenému počtu míst je nutné se do 26.6.1998 přihlásit na číslech (02) 90047235 (Klára Matoušková - ředitelka turnaje) nebo (02) 57211686 (David Reif - firma Templum). Nepřihlášeným nemůžeme zaručit účast! Další informace se také dozvíte na uvedených číslech nebo na Internetu na adresách http://theoffice.net/paluba/, resp. paluba@writeme.com.
Pokud si chcete Zatre jen tak vyzkoušet, můžete přijít 30. června od 14:00 na pražskou Kampu, kde pořádá Klub deskových her Paluba akci "Oslavte vysvědčení na Kampě". Celé odpoledne se zde budou půjčovat deskové hry a hlavolamy, za pouhých 10 Kč na celé odpoledne. Můžete si zahrát hry s náhodou i bez, strategické i psychologické. Přijďte, ať už vysvědčení dopadlo jakkoliv!
Klára Matoušková
Obrázek 1: Autor Zatre Manfred Schüling, jehož historie je historií této hry (naskenovat z katalogu).
Obrázek ?: Zatre je jakési číselné křížovkové puzzle. (Vzhled desky z katalogu - není nutné.)
Obrázek 2: Hrací plán na hru Zatre. (Obrázek desky.)
Obrázek 3: Ilustrace k příkladu, stav po prvním kole. Křížkem jsou označena pole, na která už do konce hry není možné táhnout. (Nemusí být.)
Obrázek 4: Ilustrace k příkladu, stav po druhém kole. Křížkem jsou označena pole, na která už do konce hry není možné táhnout. (Musí být.)
Obrázek 5: Bodovací lístečky: vyplněné horní části od obou hráčů z uvedeného příkladu, nebo jednu celou tabulku prázdnou uvést u odstavce o bodování.