To závisí i na Vás. Jak jsme slíbili minule, otiskujeme jejich pravidla a herní plán. Zkuste si zahrát tuto u nás ve středověku oblíbenou a trochu záhadně zmizevší hru, a pokud se vám bude líbit, naučte ji své přátele. A pokud nemáte s kým hrát, přijďte si zahrát s námi.
Uvádíme zde pravidla tak, jak jsou dodržována mezinárodně, podle nichž se hraje na mezinárodních i domácích turnajích, podle nichž se hraje na Internetu a jež používají vrhcábové programy. V mnoha zemích existují hry s nepatrnými odchylkami, v české středověké verzi se například nepoužívalo zdvojovací kostky. Předkládaná verze zdědila po svých středověkých předchůdcích některé specielní termíny a zapeklitosti, které se snažíme podat co nejjednodušeji. Pokud vám něco nebude při prvním čtení jasné, jednoduše si zkuste zahrát jednu hru a uvidíte, že se leccos vyjasní.
Než začneme: Pro hru vám stačí 30 hracích kamenů dvou barev (mince, figurky, či dámové kameny), pro každého hráče dvě kostky a můžete začít hrát přímo na otištěném plánu. Všimněte si, že plán je tvořen 24-mi trojúhelníkovými klíny. Mezi šestým a sedmým klínem je přepážka, která rozděluje plán na dvě poloviny a klíny rozděluje na čtyři skupiny, kterým říkáme vnitřní a vnější hráčovo pole a vnitřní a vnější soupeřovo pole. Prohlédněte si obrázek - černý hráč postupuje se svými kameny ze soupeřova vnitřního pole (klíny 19 - 24) přes soupeřovo vnější pole (klíny 13 - 18) a poté pokračuje na své straně desky přes své vnější pole (klíny 7 - 12) do svého vnitřního pole (klíny 1 - 6). Hráč tedy postupuje od nejvyšších klínů k nejnižším. Bílý hráč postupuje přesně obráceně a hráči tedy postupují proti sobě. Proto se někdy říká, že klín černého číslo 24 je bílého klín číslo 1, černého klín 23 je bílého klín 2 a tak dále. Je to trochu matoucí, neboť pro každého hráče máme vlastně jiné číslování, ale usnadňuje to výklad pravidel. Základní pozici (viz obrázek) bychom tedy mohli popsat takto (viz obrázek): Každý hráč má dva kameny na svém klínu číslo 24, pět kamenů na svém klínu číslo 13, tři na klínu číslo 8 a pět na klínu číslo 6.
Průběh hry: Cílem každého hráče je přenést všechny své kameny do svého vnitřního pole (na své klíny 1 - 6) a pak je z desky odebrat. První hráč, který odebere všechny své kameny, vyhrává.
Hra začíná tím, že každý hráč hodí jednou kostkou. Hráč, který hodil vyšší číslo, začíná a přesouvá své kameny o čísla, která padla při úvodním hodu na kostkách. Když tah dokončí, hraje druhý hráč a střídají se až do konce hry (v dalších tazích si už obě čísla pro svůj přesun hází každý hráč svými kostkami). Kameny jsou přesouvány na základě čísel, která padla na kostkách (podobně jako v Člověče nezlob se). Hráči postupují proti sobě, vzájemně si brání v pohybu a vyhazují se podle následujících pravidel:
Vracení kamenů do hry: Hráč, který má nějaký vyhozený kámen na přepážce, musí před tím, než může pokračovat ve hře, vrátit všechny kameny z přepážky zpět do hry. Toto pravidlo je velice důležité a tvoří jádro celé hry. Kámen se vrací do hry na základě hodu kostkou (když je hráč na řadě), a to do soupeřova vnitřního pole, tak jako kdyby kámen stál na ˙dvacátém pátém" klínu. Když například hráč, který má kámen na přepážce, hodí 4 a 2, může nasadit na soupeřův klín číslo 4 nebo 2 (tj. na svůj klín číslo 21 nebo 23) za předpokladu, že je otevřený. Pokud není žádný z těchto klínů otevřený, hráč ztrácí svůj tah - jinými kameny hrát nemůže. Jakmile se hráči podaří nasadit všechny své kameny do hry, normálně pokračuje (např. pokud měl jen jeden kámen na přepážce a číslem z jedné kostky nasadil kámen do hry, může číslo z druhé kostky normálně využít k libovolnému legálnímu tahu).
Závěr hry - vyvádění kamenů: Jakmile hráč přesune všechny své kameny do svého vnitřního pole, začíná pro něj druhá fáze hry - vyvádění kamenů. Padne-li na kostce číslo, které odpovídá číslu vnitřního pole, na kterém stojí jeho kámen, může tento kámen vyvést z desky (položí ho mimo desku). Pokud je hráči během vyvádění vyhozen kámen, musí ho nejprve dostat zpět do svého vnitřního pole, aby mohl ve vyvádění pokračovat. Hráč, který jako první vyvede všechny svoje kameny z desky, vyhrává. I ve fázi vyvádění může hráč využít číslo na kostce k přesunu kamene, pokud je to pro něj výhodné.
Výše uvedená pravidla by vám měla dát představu o tom, jak hra probíhá. Zbývá uvést poslední tři trochu speciální pravidla, která jsme si pro přehlednost nechali na závěr:
a) Padne-li na obou kostkách stejné číslo (například 3 a 3), může hráč využít hodu dvakrát, tedy jako by mu padly čtyři kostky s trojkou. Tato čísla může tedy využít k přesunu čtyř, třech, dvou, nebo i jediného kamene, podobně jako v pravidle 2 pro přesun kamenů.
b) Jestliže při vyvádění padne na kostce číslo, které odpovídá prázdnému klínu, nesmí být toto číslo využito k vyvedení žádného kamene. Jediná výjimka platí tehdy, když žádné pole s vyšším číslem už není obsazeno naším kamenem - potom můžeme využít i tohoto čísla a vyvést z desky ven kámen ležící na klínu nejvzdálenějším od okraje desky. Jsou-li například obsazeny jen klíny číslo 2 a 3 a padne-li nám pětka, můžeme vyvést kámen z klínu číslo 3.
c) Hrajeme-li více her, počítají se body za výhru takto: 1 bod za normální výhru, 2 body za výhru, při níž soupeř nevyvedl ani jeden svůj kámen a 3 body, když má po skončení hry dokonce nějaký kámen na přepážce nebo v našem vnitřním poli. Pokud se během hry některý hráč začne cítit silnějším, může nabídnout soupeři zdvojnásobení sázek. Soupeř zdvojnásobení buď přijme a hraje se o dvojnásobný počet bodů, nebo odmítne a pak prohrává normální hru. Další zdvojnásobení může navrhnout jen ten, kdo minule zdvojnásobení přijímal (tj. hráči se ve zdvojnásobování střídají). Pro zaznamenání zdvojnásobování se používá speciální kostka s čísly 2, 4, 8, 16, 32, 64, ale můžete klidně zdvojnásobení hry a počet bodů zaznamenávat na papír.
Pokud se vám hra zalíbí, nebo se o ní budete chtít dozvědět více, zveme vás každé pondělí od 1700 do 2100 hodin do klubu deskových her Paluba na parníku Tyrš v Praze. 11. května zde proběhne turnaj ve Vrhcábech v kategoriích začátečníci a pokročilí. Přihlásit do turnaje se můžete na telefonním čísle (02) 90047235, kde také získáte více informací o klubu. Naše internetová adresa je http://theoffice.net/paluba/.
Desku lze zakoupit například v prodejně Templum, v Praze (Plzeňská 142) a v Českém Krumlově (Latrán 53).
Aragorn (gorn@iname.com)
Obrázek: Na obrázku vidíte základní postavení, číslování klínů a názvy jednotlivých částí desky z pohledu černého.