Záhada zmizení středověkých Vrhcábů v Čechách

Název Vrhcáby už jste asi někdy slyšeli. Možná ale nevíte, jak se tato prastará hra hraje? Pak jste na tom jako většina Čechů, kteří pozapomněli na jednu z typických českých středověkých kratochvílí.

Karty a kostky učarovávaly odpradávna lidem a ve všech dobách měly svůj okruh zapřisáhlých příznivců. Přinášely štěstí, vzrušení z hazardu a radost z výhry, ale i smůlu, existenční zkázu a sebevraždy. Jsou staré jako touha lidí riskovat a víra v štěstěnu. Ačkoli jejich bývalou roli převzaly v dnešní době hrací automaty, kasina a loterie, hrají se stále. Středověcí vládci a církevní hodostáři se snažili uchránit majetky svých poddaných a poddané samé neblahých důsledků hazardních her, a proto vydávali nejrůznější omezení a zákazy. Možná, že záhadné zmizení Vrhcábů je jedním z vzácných případů, kdy byla tato nařízení účinná.

Odkud pocházejí a kam odešly?

Když v roce 1929 rozhodla egyptská vláda o zatopení části dolní Nubie, včetně rozsáhlých archeologických nalezišť od Wádí es Sebú'a až po Súdánské hranice, na místo se ihned vydali archeologové, aby zachránili, co se dá. Tak byly během šesti měsíců usilovné práce odhaleny památky po národu Blemye, jehož lid kolem roku 550 n. l. vyhnal král Notabae do pouště, a s nimi zničil i poslední přežívající tradici faraónských dob. V Núbii byla tehdy nalezena i deska s kostkami staroegyptské hry Senat, která je prvním předchůdcem Vrhcábů.

Bohaté zmínky o hře jsou z dob starých Římanů, kde byla hra velmi populární pod jménem Ludus Duodecim Scriptorum. Nero hrával sázky ve výši 400 tisíc sesterciů (asi 260 tisíc dnešních korun) za bod a od Lampridia se dozvídáme, že Commodus proměnil císařský palác v úplné kasino. Jednou, když se mu nedostávalo peněz, předstíral, že chce navštívit africké císařské provincie, a když mu pokladna vyplatila peníze na uskutečnění cesty, vše prohýřil ve Vrhcábech a neřestných radovánkách. Hra v dnešní podobě se objevuje pod jménem Nard v severovýchodní Asii a v Persii kolem roku 800 n. l. a do Evropy pronikla ve středověkých válečných taženích. Dnes ji najdeme v mnoha zemích pod nejrůznějšími jmény jako Backgammon, Gammon, Tric-Trac, Puff, nebo Tablas Reales.

U nás byla jako většina hazardních her také pronásledována a jedním z mála, který ocenil její kvality, byl Jan Amos Komenský, který ji dokonce vyobrazuje ve svém díle Svět v obrazech. To, že ji uvádí mezi nejběžnějšími předměty denního života, nás spolu s faktem, že desku lze nalézt na mnoha českých šlechtických sídlech, vede k domněnce, že hra bývala u nás velmi populární. Proč tak náhle zmizela, se můžeme jen dohadovat. Dodnes se v povědomí udržuje její název, většinou si však lidé pod Vrhcábami představují hru s šesti kostkami. Dodnes se také v českých domácnestech uchovaly desky, které mají z druhé strany šachovnice podivný herní plán složený z řady štíhlých trojúhelníků. I pokud nepatříte k vlastníkům žádné z nich, můžete si Vrhcáby zahrát, protože příští týden otiskneme v sobotní příloze na tomto místě jak herní desku, tak pravidla hry.

Jsou Vrhcáby hazard?

Závisí na tom, co si představujete pod slůvkem hazard. Většinou se jím myslí hra o peníze, kterou může hráč velice málo ovlivnit svými hráčskými schopnostmi. Jakou roli hraje ve Vrhcábech náhoda a jakou hráčské umění? Pokusíme se vás přesvědčit, že Vrhcáby nejsou jen bezduchým házením kostkou a čekáním na štěstí. Ale k tomu musíme nejdříve poodhalit některá základní pravidla hry. Ve Vrhcábech, podobně jako i v jiných závodivých hrách, posunují soupeři své kameny podle hodu kostkou a snaží se překonat herní plán dříve, než se to podaří soupeři. Na rozdíl od jiných her soupeři nepostupují po herním plánu stejným směrem, ale proti sobě a hází se dvěma kostkami. Když vstoupíte na pole, kde je soupeřův osamocený kámen, vyhodíte ho a vrátíte na začátek jeho cesty. Zdálo by se tedy, že náhoda zde hraje hlavní roli, stejně jako například v Člověče, nezlob se (viz příloha LN z 21. 3.). Ve Vrhcábech lze ale zablokovat pole pro soupeře tím, že na něj postavíme dva nebo více svých kamenů, a tahu se nelze vzdát. Tato dvě pravidla jsou kupodivu v rukou zkušených hráčů nebezpečnou zbraní.

Vrhcaby - herni situace A a B

Obrázek A ukazuje část hracího plánu, černý postupuje doleva, bílý doprava. Šest černých kamenů je teprve na počátku své pouti a jejich postup je značně blokován bílými kmeny, kdežto bílý už hraje poslední část hry, ve které odebírá své kameny z desky. Spokojíme se s konstatováním, že bílý odebírá kámen vždy z toho pole, jehož číslo mu padne na některé z kostek. Černý je tedy velmi pozadu a ve zdánlivě velmi špatné situaci. Má ale štěstí a padly mu dvě šestky (6-6). Speciální pravidlo mu umožňuje vyjet čtyřmi kameny z polí 1 a 2 (na pole 7 a 8) a vymanit se tak z blokády. Začátečník tedy zajásá a ihned to učiní. S nejvyšší pravděpodobností však prohraje, neboť bílý přibližně do čtyř tahů odebere všechny své kameny z desky a černý za tu dobu ztěží dosáhne cíle.

Zkušený hráč naopak ponechá všech šest kamenů na svých místech a tah provede v jiné části desky: Proč? Pokračujme v sledování hry: Padne-li bílému nyní například (6-2) může využít šestku jedině na odebrání svého kamenu z šestého pole a dvojku jedině na posunutí kamene z pátého pole na třetí. Dostane se do situace na obrázku B se dvěma osamocenými kameny a ať černému nyní padne cokoli (mimo (6-6)), vyhodí bílému jeden kámen a často i oba a má otevřenou cestu k vítězství. Hod (6-2) byl skutečně špatný pro bílého, ale když se trochu pečlivěji podíváte ne situaci, zjistíte, že: Hody 6, 5, 2, 1 může bílý každý hrát jen jediným způsobem, 4 hrát nelze a jedině u hodu 3 má bílý dvě možnosti (z šestého na třetí pole, nebo odebrat z třetího). Pak už vás jistě nepřekvapí, že každá z kombinací (6-5), (6-4), (6-2), (5-4), (5-3), (5-1), (4-3), (4-2), (4-1), (3-2), (2-1) je pro bílého katastrofou. Shrnuto, podtrženo: V 22 případech z 36 svým příštím tahem bílý odkryje jeden ze svých kamenů (tahu se nelze vzdát!), někdy i dva, a černý ho skoro s jistotou vyhodí a pravděpodobně vyhraje (závisí i na pozici na zbytku desky).

Po tomto příkladě vás jistě nepřekvapí, že začátečník často kroutí hlavou, jaké že to má ten druhý velké štěstí, říká, že to byla náhoda a nechápe, že ve Vrhcábech hraje hráčské umění podstatnou roli. Přitom zde uvedený příklad není zdaleka neobvyklý - může jít o výsledek dobře zahrané takzvané "zpětné hry" černého. Náhoda samozřejmě hru ovlivňuje také a je to dobře. Vrhcáby jsou jako život - část můžete ovlivnit svým chováním a část je hra osudu. A právě proto mnozí lidé upřednostňují Vrhcáby před ostatními hrami a říkají: "Když prohrajete - byla to smůla, ale když vyhrajete, je to vaše zásluha."

Pokud vás příklad nepřesvědčil, nezbývá nic jiného než si k nám přijít zahrát a poznat, že i ššěstí se dá někdy ovlivnit.
 

Přijďte si k nám zahrát Vrhcáby

V klubu deskových her Paluba na parníku Tyrš, který kotví u Palackého náměstí zhruba 100 metrů proti proudu, vám půjčíme hrací desky a rádi vás naučíme pravidla Vrhcábů. Nemáte-li s kým hrát, nevadí. Vždy se najde někdo, kdo si s vámi rád zahraje. Zveme vás také na turnaj ve Vrhcábech, který se uskuteční 11. května u nás v klubu. Zkušenější hráči u nás jistě najdou rovnocenného soupeře a mohou se zapojit i do dlouhodobé soutěže. Klub je určen jak pro úplné začátečníky, tak pro zkušenější hráče ve věku od 5 do 125 let. Kromě Vrhcábů tu najdete několik desítek her s náhodou i bez, strategických i psychologických, hry exkluzivní i úplně prosté. Namátkou uveďme Abalone, Dámu, Diplomacii, Pylos, Quoridor nebo Surakartu. Mnohé z nich vám přiblížíme v některých příštích číslech Lidových novin. Klub je otevřen od října do května každé pondělí 17:00 - 21:00. Za pouhých 10 Kč vám celý večer budeme půjčovat hry a seznámíme vás s jejich pravidly. Více informací získáte na telefonu (02) 90047235 nebo na internetové adrese http://theoffice.net/paluba/, e-mail: paluba@writeme.com.
Aragorn