Netzwerk Počet hráčů: 2-4 Obsah: 13 dílů herního plánu, každý díl obsahuje 3 velká různobarevná pole kameny surovin, 5 barev surovin, 20 surovin od každé barvy sady spojnic ve 4 barvách sady kamenů měst ve 4 barvách a 3 velikostech figurky těžařů ve 4 barvách po 1 figurce Typy polí: Díly herního plánu obsahují 3 typy polí: pole měst - černá pole, je na nich uvedeno číslo, což je hodnota města pole krajin - barevná pole (v 5 barvách) pole pouště - šedé pole, představují díry v herním plánu, hry se vůbec nezůčastňují Zahájení: díly herního plánu se zamíchají, pak se zakrytě rozloží do libovolného souvislého útvaru (za samozřejmé podmínky, že jednotlivé díly musí do sebe přesně zapadat), a poté se otočí lícem nahoru ve 2 hráčích se nepoužije díl s městem 6 a díl, který obsahuje zbylé 3 barvy (tak, aby od každé barvy chybělo právě jedno pole) suroviny se umístí na barevná pole plánu, na každé pole vždy 2 suroviny stejné barvy každý hráč si vybere kameny (spojnice, města a těžaře) barvy, se kterou chce hrát hráči si mezi sebou určí, kdo bude začínat Tahy: Hráči se střídají v tazích ve směru hodinových ručiček. Každý tah se skládá se 2 fází: tah těžařem a výstavba cest. Vyjímkou je úplně první tah, kdy všichni hráči postupně ve směru hodinových ručiček umístí figurku těžaře na hrací plán. (Není dovoleno, aby 2 hráči umístili těžaře na stejné pole.) Tah těžařem: Tah těžařem je povinný. Jediným případem, kdy se těžařem netáhne, je situace, kdy není možno těžařem provést žádný tah, protože je zablokován. Těžař táhne vždy na sousední pole. (Na pole pouště se táhnout nesmí.) V případě, že pole je již obsazeno jiným těžařem, nelze na toto pole táhnout. V případě, že sousední pole je obsazeno těžařem soupeře a následující pole v jedné linii je prázdné, je možno figurku soupeře přeskočit. Toto pravidlo platí i ve vícenásobné podobě, tzn. jsou-li počínaje sousedním polem v jedné linii vyrovnány 2 resp. 3 těžaři soupeřů a následující pole v této linii je prázdné, může figurka těžaře všechny těžaře soupeřů přeskočit a táhnout na toto prázdné pole. Táhne-li těžař na pole, na kterém leží 1-2 kameny surovin, hráč si z tohoto pole sebere 1 kámen suroviny. Toto pravidlo platí i pro nasazení těžaře v úvodním tahu. Stavba cesty: Stavba cesty není povinná. Stavba cesty se realizuje položením jedné nebo více spojnic vlastní barvy na plán, a to vždy ze středu jednoho pole do středu pole druhého. (Není možno postavit cestu na pole pouště.) Cesta je sestava na sebe navazujících spojnic, která splňuje: a) spojuje aspoň 2 města b) s každého města vede max. 1 její spojnice c) neobsahuje jednu nebo více spojnic, po jejichž odstranění by zůstala platnou cestou spojující stejný počet měst d) s jinou vlastní cestou se může dotýkat pouze ve městech V jednom tahu je možno postavit: a) 1 cestu b) rozšířit 1cestu c) spojit 2 cesty do 1 Za postavení cesty je nutno zaplatit surovinami. Cestu je možno postavit pouze v případě, že hráč má dostatek surovin, kterými musí za cestu zaplatit. Stavba každé spojnice cesty stojí 1 surovinu, a to barvy pole, na kterém je spojnice umístěna. (Tzn. pokud je spojnice umístěna mezi 2 poli krajiny různých barev, hráč má volbu ze 2 surovin.) Pokud je spojnice postavena mezi pole, kde už nějaká spojnice leží, stojí stavba 2 suroviny. (Leží-li tam již více spojnic, cena se již dále nezvyšuje.). Ve dvou hráčích se ale nesmí taková spojnice postavit. Kameny surovin, kterými hráč zaplatil cestu, se dávají ze hry pryč. Konec hry: Hra končí, když se doberou kameny jedné barvy surovin. Hráč, který dobral poslední surovinu, dokončuje tah. Hodnocení hry: Na konci hry všichni hráči provedou závěrečné bodování. Počet získáných bodů určuje pořadí hráčů. V případě rovnosti bodů 2 hráčů, pomocné hodnocení neexistuje. Počet získaných bodů = suma bodových hodnot všech cest + suma hodnot všech měst (uvedených na polích), které hráč spojil vlastní cestou (každé město se počítá pouze jedenkrát, i když by bylo propojeno více vlastními cestami) Bodová hodnota cesty = (počet propojených měst) * (počet propojených měst - 1), tzn. 2 propojená města -> 2 body; 3 města -> 6 bodů; 4 města -> 12 bodů; 5 měst -> 20 bodů; 6 měst -> 30 bodů. Poznámka 1: Je lépe hrát 1 partii na větší počet her, a to do dosažení 200 vitězných bodů (1 hra trvá zhruba 15-30 min.), a to proto, protože hráčí nemají rovnocenné počáteční podmínky, začínající hráčí mají výhodu před končícími hráči. Každou hru začíná vždy hráč sedící nalevo od hráče, který začínal předchozí hru. (Pokud to hráčům nedělá problémy pochopit, mohou si body vyznačovat městečky ve formě římského čísla, kde velké město reprezentuje 70, střední 10 a malé 1, tzn. např. SSSMMMMVV = 2 * 70 - 3 * 10 + 1 * 4 = 114 bodů, VMS = 70 + 10 - 1 = 89 bodů.) Poznámka 2: V původní verzi pravidel je psáno, aby se bodové hodnoty cest průběžně vyznačovaly kameny měst. To ale jednak zdržuje a komplikuje průběh hry, a také kameny měst za zakrývají bodové hodnoty měst, a činí tak hru nepřehlednou. Proto to je v českém překladu z pravidel vypuštěno. Poznámka3: V originálních pravidlech není termín cesta vysvětlen dostatečně srozumitelně a jednoznačně. Překladatel vycházel z vlastních zkušeností se hrou a zvolil nejjednodušší a nejlogičtější definici tohoto termínu. Jirka Bauma