Hive - pravidla: Počet hráčů: 2 hráči Obsah: Herní plán je složen z šestiúhelníkových polí, počet polí není omezený (v originálu je to vyřešeno tak, že kameny, které jsou přímo šestiúhelníkové tvaru, se přikládají těsně k sobě, nicméně každá pozice této hry se pravděpodobně vejde do šestúhelníkového plánu o straně 5 polí). 11 bílých a 11 modrých kamenů: 1 včelí královna, 3 mravenci, 2 pavouci, 2 brouci, 3 kobylky. Téma: Jedná se u hru šachové typu, tzn. o souboj 2 hmyzích armád. Cílem hry je zmatit včelí královnu protivníka. Průběh hry: Hráči se střídají v tazích. V jednom tahu smí hráč buď nasadit jeden vlastní kámen, nebo se pohnout jedním vlastním kamenem. Tah je povinný. Zahájení hry: Hráči se domluví, kdo bude modrý, kdo bílý. Potom se domluví, kdo bude začínat. Na začátku hry kameny obou hráčů nejsou nasazeny. V 1. tahu oba hráči nasadí svůj první kámen, přičemž druhý hrač nasadí svůj první kámen na pole sousedící s kamenem soupeře. Královnu musí hráč nasadit nejpozději ve 4. svém tahu. Dokud hráč nenasadí svou královnu, nesmí svými kameny pohybovat (smí je pouze nasazovat). Konec hry: Hra se hraje tak dlouho, dokud jeden z hráčů nemá královnu v matu. V případě, že hráč má královnu v matu, prohrál. V případě, že některý hráč zahrál tah, kterým se obě královny dostaly do matu, je partie prohlášena za remis. Mat: Včelí královna je mat, pokud jsou všechna sousední pole obsazena nějakým kamenem (vlastním nebo cizím). Nasazení kamene: Hráč může nasadit kámen pouze na pole, které sousedí s nějakým jeho kamenem, a které nesousedí s žádným soupeřovým kamenem (vyjma prvního tahu). Kameny zakryté jiným kamenem (viz pohyb brouka) se při aplikaci tohoto pravidla neberou v úvahu. Pohyb kamene: Každý druh kamene má svůj vlastní způsob pohybu. Není povoleno udělat takový tah, kterým by přestaly být kameny položené na desce nazájem propojeny, tzn. tvořit jednu souvislou skupinu. Toto pravidlo platí nejenom po dokončení tahu, ale i v libovolný okamžik průběhu tahu (posunu kamenu po hracím plánu). Není možno se pohnout na pole, kde už stojí jiný kámen, a to vyjma brouka (viz pohyb brouka). A dále platí, že není možno pohnout kamenem na sousední pole, pokud jsou obě 2 pole, která jediná sousedí s těmito oběma 2 poli, obsazena, a to vyjma brouka a kobylky. (Idea tohoto pravidla je ta, že se jedná o příliš úzký průchod, kterým kámen neproleze, kobylka to ale přeskočí a brouk přeleze.) Není možno vykonat pohyb zakrytým kamenem (viz pohyb brouka). Pohyb královny: Na libovolné sousední pole. Pohyb brouka: Na libovolné sousední pole, a to i obsazené. Je-li toto pole obsazeno jiným kamenem (resp. více kameny), kámen brouka se položí na tento kámen (resp. tyto kameny), a tím je zakryje. Pohyb kobylky: Pokud je některé sousední pole obsazeno, pak skočí na 1. neobsazené pole ve směru tohoto pole. V případě, že v některém směru není sousední pole obsazeno, nesmí tímto směrem kobylka táhnout. Pohyb pavouka: Pavouk se musí v 1 tahu pohnout 3x po sobě na sousední pole, přičemž se nikdy nesmí vrátit na pole, kde už byl, ani se pohnout méněkrát. Pohyb mravence: Mravenec se v 1 tahu může pohnout libovolněkrát z jednoho pole na pole sousední (nikoliv ale nekonečněkrát), pouze nesmí dojít na pole, ze kterého právě vyšel. EinStein: Obsah: Čtvercový hrací plán skládající se z čtvercových polí. Okraje plánu jsou tvořeny diagonálami (nikoliv ortogonálami), každá ze 4 krajních diagonál je složena z 15 polí, tzn. hrací plán má celkem 15 x 15 + 14 x 14 = 421 polí. Součástí plánu jsou i 2 bodovací stupnice, které slouží k průběžnému zaznamenávání dosažených bodů hráči. Asi 40 kvádrů o poměru hran 4:3:2. (Nejmenší stěna kvádru má přesně rozměry 3 x 2 pole plánu.) Počet hráčů: 2 Zahájení: Hrací plán je na začátku hry prázdný. Hráčí se domluví, který z nich zahájí hru prvním tahem. Průběh hry: Hráči střídavě provádějí tahy. Tah je povinný. Tah: Položení kvádru na desku na libovolnou ze 3 stěn 3 x 2, 4 x 2, 4 x 3. Kvádr se musí položit na pole plánu, tzn. aby stěna kvádru přesně zakrývala odpovídající počet polí. Je zakázáno, aby se dotýkaly 2 kvádry položené na plán na stěnu shodného rozměru vyjma situace, kdy takovým tahem hráč uzavírá území. Uzavření území: Pokud položením kvádru vznikne souvislé území prázdných polí (bráno ortogonálně, nikoliv diagonálně), do kterého již nelze položit žádný další kvádr (ani stěna 3 x 2 se tam nevejde), potom hráč, který toto území (resp. tato území) položením svého kamene vytvořil, jej získává. (Zisk území se realizuje na plánu tak, že je hráč nijak neoznačuje, nýbrž si za ně ihned započítá body na bodovací stupnici.) Bodová hodnota území: Počet prázdných polí v území. Konec hry: Hra končí v momentě, kdy není možné provést žádný tah. Vyhodnocení: Na konci hry si hráči sečtou body za získaná území. Vyhrává hráč, který získal více bodů. V případě rovnosti bodů je hra remis. Halali Počet hráčů: 2 hráči (modrý a hnědý) Obsah: 1 herní plán, šachovnice 7x7 plus 4 imaginární pole východu z plánu nacházející se vně herního plánu vedle prostředních polí všech 4 stran plánu. 8 kartiček modrých, z toho 2 medvědia 6 lišek 10 kartiček hnědých, z toho 2 dřevorubci a 8 lovců 30 neutrálních zelených kartiček 7 kachen, 8 bažantů a 15 stromů všech 48 kartiček má stejnou rubovou stranu Téma: Jedná se o soubor 2 armád jako např. v šachu, na konci hry se vyhodnotí, kdo sebral větší hodnotu kartiček (každá kartička má definovanou svoji cenu). Zahájení hry: Kartičky se zamíchají a položí rubovou stranou na herní plán, prostřední pole se ponechá prázdné. Hráči se domluví, kdo bude hrát za modrého a kdo za hnědého. Hru zahajuje modrý. Průběh hry: Hráči se střídají v tazích. V jednom tahu může hráč buď otočit libovolnou jednu kartičku lícovou stranou nahoru, nebo pohnout se svou vlastní nebo neutrální jednou kartičkou. Tah je povinný. Otáčení kartiček: Není povoleno při otočení kartičky s ní otáčet, otáčí se vždy překlopením kartičky ve směru od sebe. (Toto pravidlo se musí dodržovat kvůli kartičkám lovců.) Pohyb kartiček: Všechny kartičky se smějí pohybovat pouze vertikálně nebo horizontálně. V jednom tahu je možno vykonat pohyb kartičkou pouze v jednom směru. Kartičky se smějí pohybovat pouze po neobsazených polí (vyjma pravidla o sebrání kartičky). Je zakázáno tahnout následující tah na pole, ze kterého stejná kartička právě přišla. Jestliže jeden hráč ve svém tahu zahrál neutrální kartičkou nebo tuto kartičku právě otočil, nesmí s ní jeho soupeř též ihned táhnout. Mědvěd a dřevorubec se smí pohybovat pouze na sousední pole, ostatní figurky se mohou pohybovat o libovolný počet polí. Kartička může v rámci svého pohybu sebrat neutrální kartičku nebo kartičku soupeře, tato kartička se musí nacházet ve směru pohybu kartičky a musí být už otočená. Při sebrání kartičky musí kartička, která kartičku sebrala, dokončit tah na poli sebrané kartičky. Je přesně určeno, která kartička smí sebrat kterou: * dřevorubec smí sebrat pouze strom * lovec smí sebrat medvěda, lišku, kachnu nebo bažanta, ale pouze ve směru pušky (na rozdíl od pohybu, který smí vykonat v libovolném směru) * medvěd smí sebrat pouze lovce a dřevorubce * liška smí sebrat pouze kachny a bažanty Konec hry Závěrečná fáze hry začíná v momentě otočení poslední zakryté karty. Kromě normálního tahu, je možno táhnout též na 4 pole východu z plánu. Hráč, který táhnul kartičkou na pole východu, si tuto svoji kartičku bere k sobě. Tyto kartičky se hodnotí stejným způsobem jako sebrané kartičky. Hra končí v momentě, kdy jeden hráč nemá na hracím plánu žádný svůj kámen, a přitom hra na desce není ani žádný kámen zakrytý. Hodnocení: Hráči si sečtou body za jednotlivé sebrané kartičky, včetně těch, kterými z plánu vyšly ven. Vítězí hráč, který dosáhl více bodů. Hodnota kartiček: * medvěd - 10 bodů * liška - 5 bodů * lovec - 5 bodů * dřevorubec - 5 bodů * bažant - 3 body * kachna - 2 body * strom - 2 body